Buizenversterker schema aanpassen

Beste Forumleden, Onlangs kreeg ik een Philips schema in handen met 2x EL 84 eindbuizen . Dit lijkt me een eenvoudig schema . Is het mogelijk om dit schema aan te passen voor 2 x ECL 82 eindbuizen ? Ik heb nog UGT's en eindbuizen liggen vandaar mijn vraag . Alvast bedankt voor uw reactie .

blackdog

Golden Member

Hi frankoo7,

De ECL82 is een "kleiner" buisje dan de EL84.
Hij werkt met een wat lagere anode spanning en de instellingen zijn anders.

Dat je transformatoren hebt liggen zegt niet zo veel, het gaat om de impedanties en de fase verschuiving,
dit samen met een goede schema opbouw.

Maar wat let je om gewoon met dit schema te beginnen en je in te lezen betreffende balans versterkers in de info die je via google kan vinden
met betrekking tot balans versterkers en balans versterkers met een ECL82.

In de oude datasheet van Philips staan als een aantal voor beelden van instellingen.
Oja, een "simpel schema" betekend meestal "niet zo goed" ;-)

Veel plezier met de hobby, bouwen, luisteren, meten, verlang niet direct het summum van je eerste bouwsels...
Annode spanningen kunnen dodelijk zijn!

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Voorbeeld: de versterker in de Philips EL3527:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zoals black dog al verteld. De buizen zijn niet gelijk. Je zult dingen moeten aanpassen.

Maar schema's zat te vinden denk ik. Hieronder een voorbeeld. Komt koud van het inet. Ik heb niet gekeken of het goed is. Dat moet je zelf even bekijken. Goede oefening om het na te rekenen en opbouwen en dan gewoon meten.

http://zelfbouwaudio.nl/forum/download/file.php?id=82074&sid=ba286ad53e9e4215f005c6bc71edde18&mode=view

Het was een eenvoudig Philips schema van een Push-pull versterker en dacht dat dit goed ging klinken . Omdat mijn 2 UGT's bestemd zijn voor een ECL 82 dacht ik eraan om het schema aan te passen . Dit is misschien geen goed idee ? Toch al hartelijk dank voor jullie reactie .

mel

Golden Member

Een balansversterker is altijd te maken.
De trafo, zoals gezegd, is belangrijk voor de impedantie aanpassing aan de buizen.
Je zal een beetje moeten spelen met de buisinstellingen, (kathodeweerstand )en met de ontkoppelcondensatoren..
En ja , Plaatspanning kan bijten.. :)
En PS.Hoe iets klinkt, is volstrekt persoonlijk..
Ik weet radiostations,(L1 bijvoorbeeld,) En die klinken als of je de radio uit de jaren 20 hoort..(stoomradio) :)
Ik heb ook buizenversterkers gehoord , die heel goed klonken.En gewoon Single ended.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Een versterker mág in princiepe helemaal niet “klinken”. Alles wat een versterker aan het originele signal verandert, noemen we vervorming en is ongewenst! Uitzondering zijn guitaarversterkers, waar vervorming sls ‘artistek’ effect gebriukt wordt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Tidak heeft objectied gezien gelijk maar veel mensen vinden kleuring niet bezwaarlijk of juist gewenst. Objectief gezien zijn torrenbakken beter. Maar je kan een buizenversterker best mooier vinden klinken...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Damn the torpedoes, full speed ahead!
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik denk dat het schema dat Hunter laat zien een goed uitgangspunt voor je is.
Er staat echter wel iets in, wat knap stom is, zie het teken van de linker ingang aan de voeding van de eerste buishelft van de ECL82.
Natuurlijk weet ik wat er bedoeld wordt, als je een stereo versterker maakt, dan tak je daar de voeding af voor het eerste buistrapje van het andere kanaal.
Daar het ingangs symbool tekenen kan goed in de "hall of shame" betreffende Elektuur fouten.

Nog een tip, R21 van 12K sluit deze bij het eerste testen nog even niet aan.
Dan is de versterking een flink stuk hoger van deze versterker, maar het gaat er om dat de fase van de terugkoppeling goed is.
Dus de twee draden waar je luidspeker aan komt, één staat er naar massa ende andere draad komt aan de weerstand R21 van 12K.
Als deze draden verkeert om zijn aangesloten (fase 180 graden gedraaid) dan heb je geen versterker maar een generator gemaakt,
je krijgt dan meekoppeling i.p.v. tegenkoppeling met alle gevolgen van dien.

Zou je nu een goede meerweg luidspreker hebben aangesloten op deze versterker,
dan is de kans groot dat je hogen tonen luidspreker de geest geeft.
Dit als de voorkeur frequentie hoog ligt als gevolg van de meekoppeling door de verkeerde fase aansluiting.

Bij het niet aansluiten van R21 is het ruis en brom niveau natuurlijk flink hoger aan de uitgang, je hebt namelijk veel meer versterking, dit heet "open loop gain".
Als je de weerstand aansluit moet dit ruis en brom niveau flink minder worden zonder gierende geluiden, dan is de fase van het geheel goed.
Denk niet dat je versterker beter is of harder kan zonder de tegenkoppeling, hij is dan echt slechter.
Tegenkoppeling is een goede zaak, maar zoals altijd, wel op de goede manier toegepast.

Daar ligt uiteindelijk ook het leuke van het bouwen van buizenversterkers, zorgen dat de uitgangstrafo goed bij je schakelingopbouw past.
Er aan meten met een sinus en vooral ook een blok signaal bij een klein vermogen en tegen het maximale vermogen aan.
Daar heb je echter wel een redelijke scoop en generator voor nodig.

Er zijn nog buizenversterkers te koop waar dit voor jou al is uitgezocht, maar als je wilt gebruiken wat je al hebt liggen,
dan zal je toch wat metingen moeten doen voor een goed resultaat.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 11 januari 2018 22:47:05 schreef frankoo7:
Het was een eenvoudig Philips schema van een Push-pull versterker en dacht dat dit goed ging klinken . Omdat mijn 2 UGT's bestemd zijn voor een ECL 82 dacht ik eraan om het schema aan te passen . Dit is misschien geen goed idee ? Toch al hartelijk dank voor jullie reactie .

Het kan heel goed. Je moet wel andere waarden gebruiken voor de anodespanning en de kathode weerstanden. Als je de triodes van de ECL82 wil gebruiken voor de ingangs versterker/ fasedraaier wil gebruiken moet je de waarden van de weerstanden hierin ook aanpassen. Het kan zelfz zijn dat je een extra buisje bijv. ECC83 nodig bent om de gevoelijheid voldoente groot te krijgen. Even rekenen dus. De gegevens haal je eenvoudig uit de grafieken in de databladen.
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Beste Hunter, Bedankt voor dat schema . Daar kom ik zeker mee verder .
Blackdog ook u wil ik danken voor de tips van de tegenkoppeling. Dit wordt een mooi project .

RAAF12

Golden Member

Op 12 januari 2018 11:41:11 schreef blackdog:
Daar het ingangs symbool tekenen kan goed in de "hall of shame" betreffende Elektuur fouten.

Die twee + tekens rechts van de voeding zijn ook geen voorbeelden van helderheid. Het moge duidelijk zijn dat de beter afgevlakte spanning voor de triodedelen van de buizen worden gebruikt.

Voor de TS nog wat tips van een ouwe rot uit het buizen/germanium tijdperk.
Een grote UGT kan ook lage tonen weergeven, bij kleintjes houdt vaak op bij 50Hz.
Monteer de 1k5 stopweerstanden direct op de buisvoet.
Twist het stugge montagedraad naar de gloeidraden ineen en leg het dicht op het chassis.
Gebruik 1 aardpunt.
Zet de kernen van de trafo's ver uit elkaar én haaks op elkaar.
Het tegenkoppelcircuit is afhankelijk van de eigenschappen van de trafo. De gevorderde met de apparatuur om te meten kan hiermee het puls en fasegedrag optimaal mee instellen. Dat kan door parallel aan de tegenkoppelR een serie R_C netwerkje te zetten. Heb je die mogelijkheid niet dan het schema volgen.
Mocht je oude buizen gebruiken dan kan het zijn dat er emissieverlies is en kan er door onbalans meer vervorming optreden. Per buishelft is de anodestroom te meten. Dit kan door de mA meter over een primaire trafo helft te zetten. De stroom moet hetzelfde zijn bij beide buizen. Heel aparte meting want normaal wordt een circuit onderbroken voor een stroommeting!

Beste RAAF 12 Bedankt voor uw toelichting . Deze informatie is zeker nuttig . Ik ga daar zeker rekening mee houden .

Erg tof zulke versterkertjes. Lijkt me gaaf om er weer eens eentje te bouwen. Voor de vorige heb ik op Rosmalen alle componenten kunnen vinden. Wellicht dat ik dit jaar ga proberen dit schema bij elkaar te sprokkelen. Ik had de vorige keer wel wat moeite met de EZ81, de EZ80 daarentegen vind je genoeg. Ik zit alleen nog wat te twijfelen of ik deze, of een met wat meer vermogen ga maken. Hoeveel vermogen zou deze versterker kunnen leveren, een paar watt?

Trouwens, over de impedantie van de trafo's. Kan je dit gewoon ohms meten, of is die impedantie bij een gegeven frequentie?

PE2BAS