Waarom PID in OB35?

Hallo

Ik had als opdracht om een PID Regelaar te installeren in mijn PLC programma in OB35 dit was allemaal perfect gelukt. maar nu was mijn vraag waarom moet dit in OB35? Oke ik weet dat er een vaste intervaltijd is maar waarom moet deze intervaltijd vast zijn? Wat zou er kunnen fout gaan? Want ik had dit 1ste getest in OB1 en daar werkte het ook perfect. Deze vraag is puur informatief voor als ik deze vraag voor mijn jury zou krijgen.

Met vriendelijke groet
Studentje

Is het nodig om een klep elke 3ms bij te stellen? Een pid gebruikt feedback uit de omgeving, hoeveel flow of temperatuursverschil heb je in die tijd?

Wat houdt dit in op je cycluslast?

En wat gaat de berekening voor het volgend punt doen als er 2 cyclussen ver uit elkaar liggen, en dan weer 2 heel kort
Zit die intervaltijd in de berekening?

mel

Golden Member

Misschien is het makkelijk als je alvast "vaste "blokken hebt, die je dan kan toepassen?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het is bij een vulling van een vat. Waarbij men een setpoint instelt en het waterniveau een bepaald niveau moet behouden. Waarbij heel de tijd water wordt bijgevuld en afgetapt.

[Bericht gewijzigd door Cedric2206 op vrijdag 12 januari 2018 09:59:54 (99%)

Als het PID blok niet weet hoe vaak hij aangeroepen wordt kan hij de I en D niet juist berekenen.

Een wisselende cyclustijd betekend dan een andere I & D uitkomst.

GJ_

Moderator

Op 12 januari 2018 10:00:21 schreef Cedric2206: Ja was het wachtwoord van dit account kwijt

Voortaan even wat meer moeite doen aub. Of even een mailtje naar een mod als je er niet uitkomt.

Volgens de help van de FB:
Note
The calculation of the values in the control blocks is only correct if the block is called at regular intervals. For this reason, you should call the control blocks in a cyclic interrupt OB (OB30 to OB38). Enter the sampling time in the CYCLE parameter.

CYCLE TIME >= 1 ms T#1s SAMPLING TIME
The time between the block calls must be
constant. The "sampling time" input
specifies the time between block calls.

Siemens (Step7) kan dus niet om met variabele cyclustijden.
Gezien OB1 geen vaste cyclus tijd heeft is deze niet geschikt, de tijd is namelijk afhankelijk van de hoeveelheid code die uitgevoerd moet worden.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Verdiep je eens in een PID regelaar. Volgens mij is er op wikipedia wel wat bruikbaars te vinden.
Een PID regelaar bestaat uit 3 regelaars.
P een proportionele regelaar. Deze is zeer snel en het uitgangssignaal is recht evenredig met het verschil tussen de gemeten en gewenste waarde.
Vrij makkelijk.
I is een Integrerende regelaar. Als er een afwijking is tussen de gemeten en de gewenste waarde (zie P regelaar, die heeft altijd een afwijking!) dan zal dit deel van de regelkring
angzaam, stapje voor stapje het uitgangssignaal aanpassen. Net zolang tot het verschil tussen kngesteld en gemeten 0 is.
Stapje voor stapje, daar zit een tijdselement in. Als de stapjes altijd even groot zijn, maar de interval tussen de stapjes telkens wisseld, dan krijg je een raar (instabiel) regelgedrag. Het is dus zaak dat deze stapjes op regelmatige tijdstippen (bv elke seconde) plaats vinden.
Daarom wordt dit blok in ke PLC met vaste intervallen uitgevoerd,
D is een differentierende regelaar. Wel de lastigste van de 3 en vaak ook niet nodig.
Indien een verandering in de afwijking van de ingestelde waarde en de gemeten waarde optreed zal dit deel van de regelaar gedurende een bepaalde tijd de uitgang volledig open (of dicht) sturen om zo de verstoring van het proces te minimaliseren. Ook hier zit weer een tijdsdeel in. Het zou erg lastig zijn deze regelkring te optimaliseren(goed af te stellen) als de tijd dat het uitgangssignaal aangepast wordt tekens anders is.

Dit is een beetje in het kort, ik denk dat ik er wel 200 paginas aan lesmateriaal aan heb liggen, dus je snapt wel dat dit maar een summiere uitleg is.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Merci voor de informatie.
Door mijn uitleg perfect te vertellen aan de jury en zo proberen te crieëren dat ik deze vraag zou krijgen. Heb ik ze ook gekregen. En door jullie antwoord was dit inderdaad helemaal in orde alvast bedankt.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dan mogen wij natuurlijk wel op je feestje komen....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Hahaha natuurlijk zal jullie uitnodigen als ik afgestudeerd ben ;)