Voor beide opties blijft deze schakeling nodig want het moet automatisch gebeuren en het voltage is de makkelijkste meter om voor de kritische rpm te behoeden.
Het is al eerder gezegd hier: Het meten van de uitgangsspanning als maat voor het toerental is geen goed plan. Die uitgangsspanning is van meer dingen afhankelijk dan het toerental alleen. Je kunt beter het toerental direct meten. Hetzij met een encoder of gewoon de frequentie van de wisselspanning die uit de dynamo komt.
Deze info kun je dan gebruiken om maatregelen te nemen zoals de rem er op gooien molen uit de wind halen of de molen elektrisch zwaarder te belasten.
Veel andere opties dan deze zijn er eigenlijk niet. Jouw idee met een spannings gestuurd relais kan wel werken maar de kans op regelkring problemen (en gewoon falen op het moment suprême) is erg groot.
Lambiek heeft al gevraagd wat je voor generator gaat gebruiken. Dat is een belangrijke vraag omdat dan gekeken kan worden of de generator als rem gebruikt kan worden. Een auto dynamo bijvoorbeeld heeft vaak een z.g. W aansluiting waarmee een de motor toerenteller op dashboard aangestuurd kan worden. Het toerental van de dieselmotor heeft een direct verband met dat van de dynamo. Namelijk de pully verhoudingen waar de v snaar om draait. In jouw geval is de dieselmotor een windmolen en weet je direct wat de draaisnelheid van je molen is. Gebruik je een ander ding (wasmachine motor ofzo) als dynamo dan komt daar een wisselspanning uit waarvan de frequentie een direct verband heeft met de draaisnelheid.
Het is helemaal niet moeilijk om achter de draaisnelheid van een dynamo en dus molen te komen. Het veel lastiger om die af te leiden uit de spanning.
En dan het remmen.
Mechanische remmen worden heet en zijn dus niet heel handig. Als je van die hydraulische fiets remmen gaat gebruiken kan de remvloeistof gaan koken en ben je je hydraulische druk kwijt en dus ook remmen. Molen draait da gewoon stuk. Mechanische rem is alleen goed om de boel stil te zetten.
Elektrische rem is stuk beter. Gewoon de molen zo zwaar belasten dat de molen niet harder dan toegestaan draait. Is er nu orkaanwind en kan de elektrische rem het niet meer bolwerken. Mechanische rem er op en alles helemaal stil zetten. Pas als de extra erbij gebouwde anemometer zegt dat de wind weer voldoende is afgenomen de mechanische rem lichten.
Ik denk dat dit de enige manier is. Bij een ander type molen zou ik de molen uit de wind draaien. Maar dat gaat hier helaas niet. Schermen ervoor zou wel kunnen. Maar die zijn erg kwetsbaar en onderhoudsgevoelig. En hoe houden die schermen zich bij orkaanwindekracht.