Verlichting duivenhok

evelo

Golden Member

Hallo,

Ik ben momenteel bezig bij een klant die een groot duivenhok heeft.

Het is een nieuw gebouwd hok waarin al grotendeel de kabels voor verlichting geplaatst zijn.
Er hangt ook een kastje met een schakelklok en een programmeerbare dimmer (eltako EUD12D-UC, geschikt voor LED).

Nu staat die bijvoorbeeld op 5h30 inschakelen en de dimmer staat ingesteld op 60min om van 0 naar 100% te gaan, dimmen bij uitschakelen in 30min.

Aan de kabels hangen momenteel E27 fittingen, met een gewone gloeilamp werkt dit goed.
Maar de klant zou graag wat kouder licht toepassen: 4000K. Voor zover ik weet bestaan er geen gloeilampen met koud licht.
Ik heb geprobeerd met een dimbare E27 ledlamp maar dat werkt niet.

Mogelijk lukt het beter met een stuk ledstrip? Maar dan moet ik waarschijnlijk een 1-10V dimbare voeding gebruiken en zal dit niet werken met de dimmer die er nu zit?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Je hebt in led toch ook verschillende warmte kleuren.

Mogelijk lukt het beter met een stuk ledstrip? Maar dan moet ik waarschijnlijk een 1-10V dimbare voeding gebruiken en zal dit niet werken met de dimmer die er nu zit?

Ligt aan de spanning van je strip, er is genoeg te koop in dat spul.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Een 50Hz dimmer met ledlamp lijkt me niet prettig voor een duivenhok.
Duiven kunnen uitstekend zien, en frequenties tot 150Hz nog waarnemen, dus lijkt het voor ze of de lampen knipperen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Soms wil een compensatiemodule led van Gira wel eens helpen. Ik heb deze overigens nooit geprobeerd met een eltake dimmodule.

mel

Golden Member

In een duivehok heb je veel stof.Kans dus op een stofexplosie.
Moet het geen EX materiaal worden?
(ik heb het wel eens meegemaakt, een duivehok ontploft door een stofexplosie..Waren dure duiven..)
Maakt mij niet uit, maar als je dit dus voor anderen aanlegt,en er ZOU
brand of zo kunnen ontstaan, dan kan de verzekering moeilijk gaan doen. :)

[Bericht gewijzigd door mel op zaterdag 13 januari 2018 03:44:33 (26%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

gewoon een gloeilamp nemen, en zorgen dat de dimmer niet hoger als 85% gaat, dan gaat de lamp veel langer mee.

een gira compensator hoeft wrs niet eens, als je toch led wilt proberen. je hebt voor elk soort lamp een andere dimmodus nodig die je in het menu instelt. een spaarlamp heeft weer een andere dimmodus als dimbare ledlamp.

https://www.eltako.com/fileadmin/downloads/vl/Technische_fiches/Techni…

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Waarschijnlijk zou je de LED-strip kunnen voeden vanuit een ringkerntransfo (9VAC voor 12V strip, 18VAC voor 24V strip) met brugcel een hele flinke bufferelco. In de datasheet van de dimmer staat immers "R,L,C,ESL" dus dat zou in theorie moeten werken.

Gloeilampen zijn niet ideaal, lichtkleur heeft hoegenaamd niks te maken met daglicht.

Zoals reeds aangehaald, opletten dat het niet flikkert, ook niet op 100Hz, dat is een stroboscoop voor duiven.

Ik heb het voor m'n werk opgelost met TL-bakken, Osram Quicktronic 1-10V dimbare HF ballast erin, en T8 TL's met lichtkleur 865. Deze worden gestuurd uit een zelfbouwmodule (AVR) die het aan-uit signaal van een analoge schakelklok omzet naar een langzaam stijgend/dalend 1-10V signaal. Zo is het voor de eindgebruiker makkelijk in te stellen (klepjes omzetten op analoge schakelklok).

PS. nadeel van de Eltako oplossing is dat bij stroomuitval, de belichting kan "omkeren", waardoor het licht is wanneer het donker moet zijn, en omgekeerd. Been there. Bij mijn oplossing met de analoge schakelklok (met battery backup) is dat geen probleem. :-)

[Bericht gewijzigd door subsonik op zaterdag 13 januari 2018 13:07:58 (14%)