HT12E

Hensz

Golden Member

Wat heb je gebruikt? Grotere misschien of toch zelf een pull-up aanbrengen? 5 ms is mss te kort?

Don't Panic!

Op 10 januari 2018 14:36:08 schreef Zjokkeh:
Ik werk wel met een spanning van 5v. Blijven de waardes dan hetzelfde of veranderen deze? Sorry voor de lastige vragen en een welgemeende mercie voor de grote hulp.

Zojuist het deurcontact getest met 4 V tot 12 V voedingsspanning. Werkt zonder probleem.

@BenI2C:
Ik heb de schakeling gebouwd volgens uw schema met een BC547 en een BAT85. De schakeling werkt maar half. Als ik de drukknop ingedrukt houd geleid de transistor niet. Alleen wanneer ik hem loslaat dat geleid hij en houd TE ongeveer 1 sec laag. De bedoeling is dat als de knop ingedrukt word, TE laag gaat en na het loslaten bijvoorbeeld 1 sec laag blijft.

Arco

Special Member

Condensator over de schakelaar in je eerste schema moet gewoon werken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb het probleem ondertussen opgelost. TE blijft nu even laag en het werkt naar behoren. Een nieuw probleem ontstaat wanneer ik de uitgangen van 2 of meer HT12E's aan elkaar hang. De bedoeling is dat er 5 HT12E's & HT12D's met elkaar communiceren over 1 en dezelfde draad. Blijkbaar word het signaal vervormd als de uitgangen aan elkaar hangen...

Hoe heb je ze aan elkaar hangen? Het zijn outputs en kunnen niet zomaar aan elkaar.

Gewoon aan elkaar. Ik heb daarna een diode per uitgang geplaatst, maar zonder resultaat.

Arco

Special Member

Wired-or maken met diodes... (A,B naar DOUT)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/82/WiredOR.JPG

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 12 januari 2018 20:34:22 (33%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Kun je dat tekenen ?
In rust is de uitgang laag.
Je kunt dan per uitgang een diode plaatsen met de kathodes aan elkaar met een weerstand naar de 0v.
Arco is sneller?

Hensz

Golden Member

Don't Panic!

Hier het schema hoe ik de schakeling nu opgebouwd heb. Ik heb de pull-down weerstand en de 2 diodes toegevoegd zoals Arco gezegd heeft en dit werkt. Ik heb D3 toegevoegd om TE al laag te maken bij het indrukken van de schakelaar. De schakeling werkt nu perfect. Alleen heb ik af en toe wanneer er heel kortstondig op de schakelaar gedrukt word geen communicatie. Ik weet niet of dit nog op te lossen is. Dit kan ook met contactdender te maken hebben. De "datalijn" tussen de 2 IC's is een stuk onafgeschermde cat5e kabel van +- 100m.

Aan iedereen al een enorme "dikke mercie" om mij hierbij te helpen.

En zo met 4 schakelaars. Zoals je ziet ben ik niet zo een held in schema's tekenen. :9

Alles werkt nu voorlopig perfect. Het enige nadeel is, dat na een stroomonderbreking de HT12D's gereset worden en dus bijgevolg alle lichten aanschakelen in het huis. Hier moet ik nog iets op bedenken.