Voltage gestuurde schakeling of schakelrelais

Hallo, ik heb het volgende probleem: ik heb een windmolen gebouwd en wil er een rem op maken. Nu ben ik op zoek naar een voltage gestuurd relais (dat dus bij een bepaald voltage schakelt) en bij voorkeur een relais waarop dit voltage in te stellen is. Bijv een bereik tussen 20 en 70 V. Bij mijn molen weet ik dat bij een opbrengst van 40 V. hij in de buurt van zijn max. rpm komt. Dan zou het relais dus moeten schakelen waardoor een gekoppelde servomotor de rem aantrekt. Mijn vragen: klopt er iets van mijn redenering? Bestaat een dergelijk relais? Let wel: ik heb maar basis elektrokennis.

Lambiek

Special Member

Kun je de molen niet beter uit de wind laten draaien dan, als je continue moet gaan staan remmen gaat de zaak flink warm worden vrees ik.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wat Lambiek zegt, je kunt de molen niet met de rem op toeren regelen dan is die snel versleten.
Als je de belasting opvoert zal hij ook langzamr gaan en als de max. belasting bereikt is (storm) dan inderdaad uit de wind draaien en of op de rem om volledig te stoppen.
Die relaiss die bij een instelbare spanning schakelen zijn er wel, ook die bij een instelbare stroom (belasting) schakelen zijn er.
http://benderbenelux.com/producten/netrelais

dold-ba9053-nl.pdf

Hallo, dank voor jullie snelle reactie!
De eerste insteek was om het met een schijfrem te doen van bijv. een fiets omdat het maar een klein molentje is (70 cm hoog). Het gaat om een vertical axis wind turbine in dit geval het savonius model. Deze zijn niet uit de wind te draaien zoals de standaard windmolens. Wel, en dat was het 2de plan, denken we na of het mogelijk is de bladen te verdraaien of iets voor de bladen te laten draaien. Voor beide opties blijft deze schakeling nodig want het moet automatisch gebeuren en het voltage is de makkelijkste meter om voor de kritische rpm te behoeden.

Die voorbeelden die ik gaf zijn willekeurig als het goedkoper moet kun je naar china natuurlijk, aliexpress of banggood oid.

Sine

Moderator

Kun je zijn uitgaande vermogen niet dumpen in een dummyload om hem te remmen?

Let er ook op dat je er wat meer slimmigheid in zult moeten bouwen om te voorkomen dat je constructie gaat pendelen.

Lambiek

Special Member

Op 12 januari 2018 18:43:24 schreef Remmie63:
De eerste insteek was om het met een schijfrem te doen van bijv. een fiets omdat het maar een klein molentje is (70 cm hoog).

Ook dan gaat het erg heet worden en hard slijten.

Het gaat om een vertical axis wind turbine in dit geval het savonius model. Deze zijn niet uit de wind te draaien zoals de standaard windmolens.

Dat had je er niet bij verteld. :)

Wel, en dat was het 2de plan, denken we na of het mogelijk is de bladen te verdraaien of iets voor de bladen te laten draaien.

Dat gaat ook een ingewikkelde constructie worden vrees ik. Het best wat je kunt doen is zoals "Sine" zegt, dump het ergens in.

Je zou er bijv. nog voor kunnen kiezen om een extra generator er mee aan te drijven en die als rem gebruiken. Daar kun je dan nog wat extra energie mee winnen, als je gaat remmen is het allemaal verloren energie.

Ik zou er ook iets van een hysteresis in bouwen om de snelheidsregeling wat geleidelijker te laten verlopen.

Wat gebruik je nu trouwens als generator?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een savonius draait toch al traag. Dus ik zie niet in waarom ie te hard zou gaan. Verder is het zo dat als je jou constructie toepast, het niet gaat werken: De spanning wordt zo hoog dat ie schakelt. De extra belasting (rem / whatever!) zorgt dat hij langzamer gaat draaien, de spanning zakt en de boel schakelt weer uit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Ik denk niet dat de TS moet schakelen maar moet regelen, als je gaat schakelen wordt het inderdaad niets.

Misschien via PID.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
rbeckers

Overleden

Vermogen dumpen in een load is een goede optie.
PID kan, maar een of meerdere spanningsrelais met hysterese die snel inschakelen en vertraagd uitschakelen en dan vermogen dumpen is eenvoudiger te realiseren.

Een combinatie kan ook maar is regeltechnisch wat lastiger.

Voor beide opties blijft deze schakeling nodig want het moet automatisch gebeuren en het voltage is de makkelijkste meter om voor de kritische rpm te behoeden.

Het is al eerder gezegd hier: Het meten van de uitgangsspanning als maat voor het toerental is geen goed plan. Die uitgangsspanning is van meer dingen afhankelijk dan het toerental alleen. Je kunt beter het toerental direct meten. Hetzij met een encoder of gewoon de frequentie van de wisselspanning die uit de dynamo komt.

Deze info kun je dan gebruiken om maatregelen te nemen zoals de rem er op gooien molen uit de wind halen of de molen elektrisch zwaarder te belasten.

Veel andere opties dan deze zijn er eigenlijk niet. Jouw idee met een spannings gestuurd relais kan wel werken maar de kans op regelkring problemen (en gewoon falen op het moment suprême) is erg groot.

Lambiek heeft al gevraagd wat je voor generator gaat gebruiken. Dat is een belangrijke vraag omdat dan gekeken kan worden of de generator als rem gebruikt kan worden. Een auto dynamo bijvoorbeeld heeft vaak een z.g. W aansluiting waarmee een de motor toerenteller op dashboard aangestuurd kan worden. Het toerental van de dieselmotor heeft een direct verband met dat van de dynamo. Namelijk de pully verhoudingen waar de v snaar om draait. In jouw geval is de dieselmotor een windmolen en weet je direct wat de draaisnelheid van je molen is. Gebruik je een ander ding (wasmachine motor ofzo) als dynamo dan komt daar een wisselspanning uit waarvan de frequentie een direct verband heeft met de draaisnelheid.

Het is helemaal niet moeilijk om achter de draaisnelheid van een dynamo en dus molen te komen. Het veel lastiger om die af te leiden uit de spanning.

En dan het remmen.

Mechanische remmen worden heet en zijn dus niet heel handig. Als je van die hydraulische fiets remmen gaat gebruiken kan de remvloeistof gaan koken en ben je je hydraulische druk kwijt en dus ook remmen. Molen draait da gewoon stuk. Mechanische rem is alleen goed om de boel stil te zetten.

Elektrische rem is stuk beter. Gewoon de molen zo zwaar belasten dat de molen niet harder dan toegestaan draait. Is er nu orkaanwind en kan de elektrische rem het niet meer bolwerken. Mechanische rem er op en alles helemaal stil zetten. Pas als de extra erbij gebouwde anemometer zegt dat de wind weer voldoende is afgenomen de mechanische rem lichten.

Ik denk dat dit de enige manier is. Bij een ander type molen zou ik de molen uit de wind draaien. Maar dat gaat hier helaas niet. Schermen ervoor zou wel kunnen. Maar die zijn erg kwetsbaar en onderhoudsgevoelig. En hoe houden die schermen zich bij orkaanwindekracht.

Is een centrifugaal ding misschien iets? Edison gebruikte dat voor zijn dynamo's.

LiA (Leven is Avontuur)

Op 13 januari 2018 14:25:54 schreef Ex-fietser:
Een auto dynamo bijvoorbeeld ...

Dat leek me heel even een geinig idee om aan de toerental info te komen. Totdat ik me realiseerde dat die auto dynamo gewoon helemaal niets doet bij de toeren van een savonius.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/