Lampen tegelijk stuk

Hoi,

Ik heb zelf twee plafondlampen gemaakt en op één week tijd zijn er bij één van de twee, vier lampen stuk.

Ik heb ze nu 3 maanden in gebruik en de lampen die ik gebruikt heb waren allemaal nieuw. Zeg 60dagen x 8 uur = 480uur. De opgegeven levensduur voor deze lampen is 5000-6000 uur.

Dit kan haast geen toeval zijn toch ?

De rode lampen zijn stuk:

https://s13.postimg.org/68f5qti9j/plafondlampen.jpg

One man's junk is another man's treasure...
mel

Golden Member

Een te hoge spanning op de lampen gehad?(3 fase met onderbroken nul of zo).
Of een (te)hoge temperatuur op de armaturen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

Nee, hq lampen denk ik. Nedis troep

Had ik ook. Er is ook een led model. Die blijft prima heel

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

deze ccfl lampen worden erg heet, je mag niet zomaar denken dat in een gesloten armatuur waar origineel max 1x 60W gloeilamp in mag je ook 6x een spaarlamp in kunt zetten, dat gaat niet goed, die worden veel te heet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een te hoge spanning op de lampen gehad?(3 fase met onderbroken nul of zo). Of een (te)hoge temperatuur op de armaturen.

Nee gewoon op 230

Of teveel trillingen?

ze hangen aan het plafond en ik woon niet in Groningen :)

Merkloos?

Nee Philips

deze ccfl lampen worden erg heet, je mag niet zomaar denken dat in een gesloten armatuur...

Ze zitten in de armatuur zoals aangeschaft

Het gaat om deze:

https://s13.postimg.org/nxgjsyxc7/plafondlampen_Philips.jpg

One man's junk is another man's treasure...

opstarten met koude hebben ccfl lampen ook een hekel aan, daar ligt vaak het probleem dan ook. zie je niet, maar met aangaan in oostenwind of noordenwind dan gloeien ze te lang voor, en dat nekt ze vrij snel.

wegmikken en led erin zou ik zeggen, dat kan veel beter tegen koude en geeft meteen licht. deze lichtbronnen zijn er snel zat toch al niet meer, gaan steeds meer lichtbronnen uit met ccfl, de vervangers zijn led.

bij de tu hebben ze niet eens meer ccfl lampen met gx53 voet, fabrikanten zijn al naar led gegaan.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 13 januari 2018 11:18:41 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 januari 2018 11:15:17 schreef testman:...maar met aangaan in oostenwind of noordenwind dan gloeien ze te lang voor, en dat nekt ze vrij snel.

wegmikken en led erin zou ik zeggen...

Maar ze hangen aan het plafond, binnen, in een huis... veel last van koude noord/oosten wind heb ik hier binnen niet :)

Dat ik ze het best vervang door led lampen ben ik met je eens hoor.

Maar ik vroeg me gewoon af waarom er in korte tijd vier van de zes bij één plafondlamp stuk zouden kunnen gaan. Ik dus twee plafondlampen hangen met elk zes lampen zoals afgebeeld.

One man's junk is another man's treasure...

je hebt dit hele armatuur 6x gehangen in een groot zelfbouw armatuur? dan denk ik toch aan hitte. dat is een buitenarmatuur, ip65 zal het snel zijn. warmte kan niet goed weg, tegen plafond in huis is het in de winter 25+ graden als de kachel stookt.

dit soort lampen gaan altijd snel stuk in dichte armaturen waar de warmte niet weg kan, open spotjes met deze gevouwen ccfl lampen gaan vlot 7 jaar mee, gewoon omdat ze de warmte kwijt kunnen in het plafond erboven.

in een kantoor zaten van megaman een 4 tal 230V r111 spots met ccfl lampen, die hebben 20.000 uren gehaald.

overigens is vaak schakelen ook een reden voor vroegtijdig overlijden bij spaarlampen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Slechte batch? Niet over nadenken en terugbrengen naar de winkel waar je ze vandaan hebt. Je mag een langere levensduur verwachten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
rbeckers

Overleden

Misschien spanningspieken op de 230V ?

Anoniem

Je kan gelijk hebben.

Ik heb zelf een grote luchter met 12 lampen.
12x40W= 480W. Om dat verbruik wat te dempen, heb ik er
kaars-spaarlampjes van 8W ingezet. Om de haverklap sneuvelde er eentje en ze haalden niet veel meer dan een jaar à 4 branduren per dag. Dezelfde lamp zit al meerdan 5 jaar in een zoutlamp voor sierverlichting en doet het nog steeds.
Verschil:
1)-In de luchter zijn de kapjes omlaag gericht en kan de warme lucht bovenaan niet weg, precies waar het elektronische voorschakelapparaat zit.
2)-Er zitten 12 lampjes op zeer korte afstand elektrisch gekoppeld bijeen.

Ik vermoed dus dat de opgehoopte warmte een rol speelt.
Maar vooral dat de ontsteekpulsen van de lampjes een surgepuls veroorzaken waardoor die elkaars VSA kapot helpen.
Ik heb twee jaar geleden een MOV over de aansluitdraden geplaatst op de luchterklem. Sindsdien zijn geen lampjes meer gesneuveld. En floept de buitenverlichting niet meer aan als ik de luchter aanzet.

als ik Philips was zou ik zeggen, ja het is ook een buitenlamp om aan de wand te hangen.

Anoniem

Kan ook een rol spelen. Het zijn wandlampjes.
Mogelijk is de warmteverdeling anders als je ze aan het plafond hangt. Maar ze gaan wel heel gauw stuk.
Ik vermoed dat je het daar niet moet zoeken.

Deze GX53 CCFL lampen zijn van alle merken matig te noemen. Worden redelijk heet en kunnen slecht tegen schakelen. Ik gok dat de techniek in de lampen iets te compact en daardoor te fragiel is uitgevoerd. Met de LED varianten gaat dit een stuk beter.

Kruimel

Golden Member

Op 13 januari 2018 11:02:19 schreef Foefjesman®:

Op 13 januari 2018 08:42:46 schreef mel:
Een te hoge spanning op de lampen gehad?(3 fase met onderbroken nul of zo).

Nee gewoon op 230

Ik denk dat hij bedoelt dat als er ergens een nul onderbroken is dat de spanning op elk van de fasen kan op- of aflopen afhankelijk van waar de meeste stroom wordt gebruikt (de fase met het minste stroomverbruik zal dan de hoogste spanning zien). Dat merk je meestal wel door merkbare fluctuaties in het gedrag van elektrische apparaten/lampen, maar door de aanwezigheid van schakelende regelaars in apparatuur is het mogelijk het te missen als je de netspanning niet meet.

ze hangen aan het plafond en ik woon niet in Groningen :)

LOL. Het kan soms echter voorkomen dat houten vloeren meegeven als je de verdieping erboven loopt. Dat gebeurde mij nog wel met die lage vermogens GU10 gloeilampjes. Die gloeidraad is eigenlijk te dun om stabiel te blijven en die kon je vanaf de bovenverdieping in groepjes "deactiveren" door een welgemikte sprong op de vloer.

Ik ben het wel met T-sec eens dat er tegenwoordig geen echte reden meer is een CCFL te gebruiken, ik zou deze gewoon retoursturen. Ik heb het stiekeme vermoeden dat deze lampen misschien gewoon vele jaren op de plank hebben gelegen, want ik kan me niet voorstellen dat Philips deze in het recente verleden nog heeft geproduceerd.

Thnx voor het meedenken allemaal.

Het zal dan toch misschien de warmteontwikkeling zijn, ze hangen met de glazen kap naar beneden en worden inderdaad, redelijk warm. En oud, ja het was een partijtje dat op mn werk in de uitverkoop ging voor 5,- per stuk. Laten we het houden op een combinatie van factoren dan

Ik zal eens gaan kijken naar led lampen.

One man's junk is another man's treasure...

Ik had in de badkamer een ledlamp onder een glazen stolp waar de warmte niet weg kan, na 3 weken kapot. Spaarlampen van ikea gingen 2 maanden mee. Ik heb er nu echter een spaarlamp van Philips in zitten, die gaat al een paar jaren mee.

Lampen met ingebouwde elektronica, en dan vooral de goedkopere, kunnen niet tegen warmte. Alle elektronica wordt tegenwoordig zo gedimensioneerd dat het net de garantieperiode meegaat (ik ontwikkel elektronica en zie dat allemaal voorbij komen). Zodra je wat buiten reguliere specificaties zoals een hogere temperatuur gaat, zijn ze zo kapot. Blijkbaar is die Philips lamp net wat beter. Dat zegt nog niet alles over de gehele productlijn, maar als er een ontwikkelaar aan gewerkt heeft met kwaliteits-mindset kan dat net genoeg helpen. Als je iets goedkoop maakt hoef je het nog niet slecht te maken, dat wordt tegenwoordig nogal eens vergeten.

GJ_

Moderator

Op 13 januari 2018 13:09:39 schreef grotedikken: Het zijn wandlampjes.
Mogelijk is de warmteverdeling anders als je ze aan het plafond hangt.

Mijn eerste gedachte ook. Aan de wand kun je koelen, aan het plafond hangen ze in hun eigen warmte. Zeker met dat model matrozenmuts, die warmte kan nergens heen.

Op 13 januari 2018 08:43:05 schreef Progger:
Of teveel trillingen?

Dit soort lampen ook? Gloeilampen kunnen er niet tegen, dat weet ik. Die gingen hier een maand, soms zelfs twee maanden mee.

Kruimel

Golden Member

Geen idee of het daadwerkelijk de warmte is, zou je moeten meten. Op momenten als deze is zo een 'thermal imaging camera' handig, misschien kan je er ergens een lenen? Misschien kan je er eens een thermokoppel in jassen en kijken wat je vindt.

Ikea heeft GX53 lampen in 600 (link) en 1000 lumen (link). Persoonlijk heb ik weinig slechte ervaringen met LED lampen van Ikea en om de prijs hoef je het niet te laten. Ik heb geen ervaring met de GX53 lampen, maar wel met de GU10, E14 en E27 lampen. In het bijzonder de goede kleurweergave en afwezigheid van geflikker, want daarin scoren goedkope LEDs vaak slecht. Ze zijn niet heel efficiënt als je ze vergelijkt met andere LED lampen, maar ik denk dat je in de meeste opzichten beter uit zal zijn dan met je ccfl'letjes.

GJ_

Moderator

Op 13 januari 2018 18:53:43 schreef Kruimel:
Geen idee of het daadwerkelijk de warmte is, zou je moeten meten. Op momenten als deze is zo een 'thermal imaging camera' handig, misschien kan je er ergens een lenen?

Gewoon een thermokoppel werkt beter. Met een IR camera ga je hier niet veel aanvangen. Het is allemaal zwaar spiegelend materiaal. Echt een temperatuur meten met IR gaat helemaal niet behalve als de camera een vaste opstelling heeft en altijd hetzelfde materiaal meet. En hoe harder het materiaal spiegelt hoe minder (=niks) je kunt meten.

Anoniem

Op 13 januari 2018 19:14:22 schreef GJ_:
[... Echt een temperatuur meten met IR gaat helemaal niet behalve als de camera een vaste opstelling heeft en altijd hetzelfde materiaal meet. En hoe harder het materiaal spiegelt hoe minder (=niks) je kunt meten.

Met IR kun je juist heel goed temperatuur meten. De IR emissie van een voorwerp is een perfecte maat voor de oppervlaktetemperatuur ervan. De FLIR die ik destijds op het werk had kon temperaturen tot op 0.01°C meten.
Maar het klopt dat dit niet gaat bij reflecterende materialen. Deze hebben een zeer lage emissiviteit en dus ga je eerder de reflectie van de omgeving meten dan de temperatuur van het voorwerp.
Iedereen die een fotoapparaat kan bedienen kan ook vlug met een warmtebeeldcamera overweg. maar het interpreteren van de beelden vraagt toch wel een specifieke kennis over dergelijke metingen en wat ervaring. Een bijkomend probleem is dat IR bij de omgevingstemperatuur in het 10µm gebied ligt en dat dit zich niet voor alle materialen gedraagt als bij zichtbaar licht.Somige materialen die voor licht transparant zijn zijn dit voor 10µmIR niet en omgekeerd.
Het mooiste voorbeeld heb ik ooit in de thermografie opleiding gezien. Een blok germanium ziet er onder zichtbaar licht uit als een klomp ijzer. Voor IR is het evenwel zo transparant als glas.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 13 januari 2018 20:27:25 (19%)