Schema gezocht Fluke/Philips PM5138 tbv reparatie

Beste heren,

Ik heb een PM5138 welke ermee opgehouden is na een poosje stilstaan. Hoofdvoedings elco's waren al reeds vervangen en alle spanningen lijken aanwezig te zijn.

Helaas heb ik geen schema, dat maakt het lastig.

De eerste poweron gaf een err 3
"defective memory of actual settings"

Na een 2e powercycle ging alleen nog maar de backlight aan.

10Mhz output aan de achterzijde is aanwezig. Mainboard heeft een 80C652 met een externe eeprom. Hier was geen dataverkeer tussen. Bij de 80C652 wordt blijkbaar de reset niet vrijgeven, deze blijft hoog. Deze komt vanaf een 74-nand die samen met een RC timing en een 'ander signaal' de OK moet geven. Maar dat andere signaal komt niet. Even deze los gehaald en rechtstreeks gestuurd. Display start weer op en alles is weer te bedienen. Er is alleen geen output signaal. Soms bij het opstarten geeft hij nu err5
"overload protection" en dat slaat op de output. Echter is er niets op aangesloten.

Waar het 2e reset signaal vandaan moet komen is lastig te tracen. Daarom zou het mooi zijn als iemand hiervan de schema's heeft of een andere tip!

ps
PM5136, PM5138A en PM5139 zijn vermoedelijk sterk gelijkend en zou ook al helpen.

-
mel

Golden Member

Even op Maarten wachten..Die weet Alles van Flips :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Behalve helaas dit... Geen van de bekende schemasites en -theken lijkt de manual te hebben. Tanya komt het dichtste bij met een users manual van de PM5139.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rbeckers

Overleden

Meet de voedingsspanningen en de rimpel op die voedingsspanningen.

Een RC betekent een vertraging. Kun je die andere nand poort ook een vertraging geven? Dus niet rechtstreeks aan sturen.

Meet de voedingsspanningen en de rimpel op die voedingsspanningen.

Ik zal ze nameten. Er zitten nogal veel voedingspanningen in dit apparaat. De elco's op de 'voedingsprint' zijn allemaal vervangen. Op de andere boarden niet, dat zijn voornamelijk kleine.

Een RC betekent een vertraging. Kun je die andere nand poort ook een vertraging geven? Dus niet rechtstreeks aansturen.

Ik stuur hem reeds met een vertraging, anders start hij niet op.

De usermanual & http://www.jetecnet.com/ had ik al gevonden. Als dit op niets uitloopt dan ga ik overwegen hem aan te schaffen. Ook op ebay of digitale archieven kon ik eigenlijk niets vinden tegen een leuke prijs.

-
Arco

Special Member

Ook op ebay of digitale archieven kon ik eigenlijk niets vinden tegen een leuke prijs.

Die in mijn link is niet duur. (10 USD)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rbeckers

Overleden

Zonder schema is dit erg te lastig.

Display start weer op en alles is weer te bedienen.

Dus frequentie kun je instellen?
Werkt de uitgangsversterker wel? Koppel anders de eindtrap los, eerst de voeding van de eindtrap en als dat niet helpt
dan signaal op de ingang van de eindtrap zetten.

Op 13 januari 2018 16:19:36 schreef Arco:
[...]
Die in mijn link is niet duur. (10 USD)

Dat valt inderdaad mee, ik heb denk ik scheef gekeken. Ik had een prijs van $45 in mijn hoofd.

Op 13 januari 2018 16:30:47 schreef rbeckers:
Zonder schema is dit erg te lastig.

[...]

Dus frequentie kun je instellen?
Werkt de uitgangsversterker wel? Koppel anders de eindtrap los, eerst de voeding van de eindtrap en als dat niet helpt
dan signaal op de ingang van de eindtrap zetten.

Frequentie kan in instellen alleen er komt niets op de uitgang. Eindtrap loskoppelen is er niet echt makkelijk bij. Je hebt een PSU board, een CPU board, output board en een generator board. De boarden zitten dmv doorsteek headers aan elkaar vast...

(edit)
Service manual aangevraagd bij jetecnet (merci voor de tip)

-

Service manual is binnen. Liefhebbers kunnen een wetransfer link krijgen, ik weet niet of ik het openbaar mag/kan zetten.

-

Op 14 januari 2018 11:25:07 schreef Ganzz:
Service manual is binnen. Liefhebbers kunnen een wetransfer link krijgen, ik weet niet of ik het openbaar mag/kan zetten.

Ik ben zelf met een pm5139 bezig,
Hij heeft een defect in de output, als ik de uitgangsspanning omhoogdraai, wordt deze - range afhankelijk - lager. Ook haalt hij maximaal 1.3V piek bij de PWM output.

Kan je de Service manual met mij delen? , dat scheelt een hoop moeite!

Btw, in de datasheet van fluke:(http://www.testequipmenthq.com/datasheets/FLUKE-PM5139-Datasheet.pdf)
wordt het programma "AnyWave" genoemt om speciale functies van de functiegenerator te gebruiken. Na het even gegoogled te hebben heb ik geconstateert dat dit programma ergens met de nokia 3310 en de vw golf 3 uit de focus van de samenleving verdwenen is.

Is iemand toevallig bekend met dit programma?

maartenbakker

Golden Member

Ik zou voor mijn Philipsarchief ook graag een linkje ontvangen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik heb ook zo'n philips PM5138 die defect is . heb je die service manual nog ?
Dan kan ik het herstellen want eerlijk gezegd heb het bekeken en zonder schema is het onbegonnen werk .

mvg

Op 14 januari 2018 11:25:07 schreef Ganzz:
Service manual is binnen. Liefhebbers kunnen een wetransfer link krijgen, ik weet niet of ik het openbaar mag/kan zetten.

Je kunt een emailtje met je vraag aan Ganzz toesturen.
Dubbelklik op de lichtgroene Ganzz. Dan opent er een nieuw venster en daar kan je het emailadres van Ganzz vinden

De auteursrechten of andere rechten liggen ook niet bij Jetecnet, maar bij Philips/Fluke. Duizenden SM´s zwerven al jaren vrij over internet. Ik ben in in bezit van een PM5136, het lichtere broertje (5 MHz). Ik ben zeer geïnteresseerd in een kopie van de SM van een PM5138. Heb een email gestuurd. PM5139 manual bij Elektrotanya is een user manual (wat Maarten al vermelde).

maartenbakker

Golden Member

Ik heb even snel gezocht, ik heb die user manual destijds gedownload maar niet de manual die Ganzz had. Ik kan zo snel niet nagaan of hij het linkje niet gestuurd heeft of dat ik het linkje niet aangeklikt heb, of de download wellicht elders opgeslagen heb.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 11 september 2023 20:41:56 schreef IJzerhersteller:
De auteursrechten of andere rechten liggen ook niet bij Jetecnet, maar bij Philips/Fluke. Duizenden SM´s zwerven al jaren vrij over internet. Ik ben in in bezit van een PM5136, het lichtere broertje (5 MHz). Ik ben zeer geïnteresseerd in een kopie van de SM van een PM5138. Heb een email gestuurd. PM5139 manual bij Elektrotanya is een user manual (wat Maarten al vermelde).

Link naar de SM verstuurd.

Maarten & Joske, als jullie mij even een mailtje sturen dam mail ik de link door.

-

Een bekend euvel bij deze serie is, buiten de elco´s, slechte eprom, waardoor je zeer wisselende storingen krijgt. Ook een ouderdomsverschijnsel.