Nieuwe groep naar Garage

Volgens mij kun je ze gewoon omdraaien. Welke kant de stroom op loopt is niet relevant (van onder naar boven of van boven naar onder)

Op 7 augustus 2014 11:18:49 schreef Jan klaasen:
Volgens mij kun je ze gewoon omdraaien. Welke kant de stroom op loopt is niet relevant (van onder naar boven of van boven naar onder)

Thanks, dan ga ik ze vanavond gewoon recht op zetten.

als je de L en N maar goed aansluit, als je die wisselt op een 1p+n automaat en er komt sluiting tussen fase en aarde knalt de hoofdautomaat garage eruit. of als dit in de hoofdkast fout zit, de hoofdzekering..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik kwam dit bericht tegen nav. dit blog dingetje:

http://www.wanonzin.nl/2014/07/19/project-meterkast/

Ik wil toch graag aangeven dat deze installatie om meerdere redenen onveilig is:

- Het gebruik van een 3-fasen aardlekschakelaar die uitgesplitst worden in enkelfase eindgroepen is gevaarlijk en inmiddels bovendien verboden. De kans bestaat dat lekstromen over de fasen elkaar opheffen waardoor de 3-fasen aardlekschakelaar niet afgaat, terwijl er wel potentieel dodelijke lekstromen lopen.

- Je automaten zitten op de kop, en geven daardoor onduidelijk aan of ze nou aan of uit staan. Dit heb je gefixed begrijp ik, mooi.

- Geen buisje om de aders tussen de voedingskabel, de meter en het DIN-rail doosje. Ook gefixed begrijp ik, fijn :)

Op de fotos te zien in bovengenoemde URL staan nog wat zaken die niet kloppen en gevaarlijk zijn:

- Op de foto zitten bruine draden die in een lus zitten. Je creert daarmee een inductiespanning als er een leuke stroom door die ader loopt. Ook niet doen dus.

- Jouw 3e automaat van rechts heeft de fase blood liggen. Ook niet toegestaan. Idem voor je 2e uitgaande fase bij je hoofdschakelaar.

- Als ik het goed zie heb je je 5e en 6e groep van rechts onderling doorverbonden. Is niet toegestaan met de 2,5mm2 aders die je daar gebruikt, want je trekt er mogelijk 32 ampere doorheen. Daarvoor is 2,5mm2 te dun wat kans op smelten/brand geeft.

Kortom, de installatie op de fotos is zowel brand- als persoonsgevaarlijk.

Je geeft al aan dat de originele installatie ook al door de vorige bewoner was aangelegd. Dat verklaart wel het gebruik van de 3-fasen aardlekschakelaars, want dat heb ik in een professionele installatie nog nooit gezien op deze manier.

Als je ooit brand krijgt hoop ik niet dat je verzekering achter je blogpost komt.

mvdk

Golden Member

Welkom op CO! Verder: oude koe :D

Volgens mij zijn 3fase aardlekschakelaars voor enkelfase eindgroepen nog gewoon toegestaan, het wordt alleen afgeraden.
Tevens gelden de normen van toen de installatie aangepast werd, je hoeft niet steeds als ze weer wat nieuws hebben bedacht bij de NEN je installatie aan te passen gelukkig.

Op 13 januari 2018 19:00:27 schreef Jorn:
Volgens mij zijn 3fase aardlekschakelaars voor enkelfase eindgroepen nog gewoon toegestaan, het wordt alleen afgeraden.

Ja klopt dit wilden ze eerst doorvoeren maar er kwam nogal bezwaar tegen en het is teruggedraaid tenminste naar het laatste nieuws wat ik er van gehoord heb.
Bij het invoeren van de nieuwe NEN1010-2015 wilden ze dit eerst wel doorvoeren.