Afzuigkap met 4 standen schakelaar waarvan drukknoppen terugschieten

Onze afzuigkap van het jaar 2003 heeft 5 drukknoppen in het voorfront naast elkaar op rij.
3 zijn voor de verschillende afzuigstanden. De drukknoppen van de afzuigstanden schieten terug.

We plakken een plakband over een van de 3 drukknoppen en de afzuigkap doet het.
De afzuigmotor hoor je, de lamp knop, meest linkse, doet het gewoon.
De printplaat werkt op 230V. Afzuigmotor is 300W.

Merk: Falmec

Printplaat merk: fabriano

Wat snap ik niet: de off schakelaar zit niet op de printplaat gesoldeerd

Vragen:
1 Kan het zijn dat de schakelaar niet goed geaard is en dat daardoor de drukknoppen niet in de aan stand blijft staan?

2 de off schakelaar zit niet op de printplaat gesoldeerd en lijkt op geen enkele manier aangesloten dan alleen geklemd in een metalen u-profiel waarop ook de andere schakelaars zitten. Is dit dan de aarding?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Heeft niks met wel of geen aarding te maken. Het gaat gewoon mechanisch fout. Ergens zorgt er iets voor dat de schakelaars niet vergrendelen. Nergens nokjes afgebroken? 14 jaar is al een respectabele leeftijd. Niet abnormaal dat de plastiek wat verouderd en uiteindelijk afslijt of afbreekt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

De knoppen zijn waarschijnlijk mechanisch verbonden: Als je de knoppen indrukt hoort een strip vooraan in die metalen plaat te verschuiven. Ik denk dat die vastgekoekt zit door oud vet. Gewoon goed reinigen en met een lichte olie smeren.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zaterdag 13 januari 2018 18:54:36 (18%)

Thevel

Golden Member

De schakelaars zijn onderling verbonden d.m.v een U profiel, onderin dit profiel ligt een strip welke met de 4 rechtse drukknoppen verbonden is.
Deze strip moet kunnen bewegen maar door aanslag en vet zal deze strip vastzitten waardoor de knoppen niet vergrendeld worden.
Laat een flinke hoeveelheid contactspray door het U profiel lopen waardoor de aanslag en vet opgelost worden.
Waarschijnlijk zullen de drukknoppen daarna weer functioneren.

Edit/
Hetzelfde wat Hoeben zegt.

Na heel goed kijken tussen de schakelaars zag ik inderdaad een strip iets op zij schuiven en ook wat dun bruin vet waardoor het terugschuiven stroperig ging. Zojuist contactspray gebruikt en het werkt!

contactspray ontvet, even met wat wd40 oid zorgen dat de strip weer smering heeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Het is logisch dat die knoppen haperen als je ziet hoeveel vet er aan hangt.Die knoppen staan niet direct in de luchtstroom maar zien er wel erg vervuild uit. Ik ken dat soort schuifschakelaars. het zal niet lang meer duren voordat die uitbranden. Als het vet erin doordringt, krijg je slechte contacten met vonken als gevolg.
Zuigt je dampkap wel genoeg?
Daar kunnen 2 redenen voor zijn.

Mischien reinig of vervang je de vetfilters niet vaak genoeg.

Dampkappen hebben een hoog debiet maar kunnen vaak niet veel druk opbouwen. Als je dus een lange geribbelde flexibele of te dunne afvoer gebruikt, of afvoert langs een te hoge schouw,
Krijg je weinig debiet ondanks dat de kap hoorbaar goed schijnt te draaien en vervuilt ie sneller.