vermogen doorstromer

Maar de aanloopstroom is nog wel die behoort bij de nominale stroom van 40A....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

40A zekering kletst eruit na een 5tal minuten. hangt nu zonder zekeringen rechtstreeks op de hoofdschakelaar (63A)
trekt nu dus 40A, vroeger misschien meer. brug heeft ook een eigen gewicht van tegen de 3-4ton schat ik waarvan de poten zelf niks voorstellen

4 motoren met elk dit erop (klikbaar):
http://fcapri.homelinux.com/waregem/brug/640/PICT3667.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Omdat de nominale stroom dan 5*4 = ongeveer 20A zou moeten bedragen vraag ik me af of er niet iets mis is. Bijvoorbeeld driehoek terwijl ze in ster moeten. Oh, wacht? Had jij 3*230 en niet 3*400? Of was dat Tidak?

Hoe kan je een hefbrug 5 min laten draaien? Ga je dan op en neer? Bij het neergaan, leveren de motoren normaliter gewoon energie aan het net, minus de verliezen in de mechanica. Maar normaliter loopt er dan dus minder of veel minder dan de nominale stroom....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

het zijn motoren die aan een wormwiel hangen en als een soort schroefdraad de brug omhoog trekken.

ik heb 3x230V dus moet ze in driehoek zetten
http://fcapri.homelinux.com/waregem/brug/640/q102_5010.jpg

in die blauwe zuilen zit dus zo een lange staaf met schroefdraad, zoals een lange bout. in elk punt van die gele dwarsliggers zit dan een soort van grote moer. de motoren draaien en brengen de brug langzaam omhoog. ze heeft een hefvermogen van 15ton

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 11 januari 2018 20:18:48 schreef evelo:
Het zou kunnen dat je vanaf 2019 netkosten moet betalen volgens de beschikbare capaciteit aan vermogen dat je zou willen kunnen verbruiken. Dus niet volgens het aantal kWh dat je effectief verbruikt maar volgens het maximale vermogen dat je potentieel zou kunnen/willen gebruikten.

Gunst, is dat in BE nog niet doorgedrongen? In Nederland kennen we al bijna 10 jaar het capaciteitstarief. Dacht dat dat Europees geregeld was, maar blijkbaar niet.

KlaasZ, we hébben hier al een capaciteitstarief. Vastrecht heet dat bij jullie, geloof ik.

Het artikel waar evelo naar linkt, gaat over het vervangen van het distributietarief door een bijkomend capaciteitstarief.

Naar schatting wordt elektriciteit ca 10 cent per kWh goedkoper, terwijl je voor een standaard 1F 40A aansluiting rond de 350 EUR bijkomend capaciteitstarief betaalt. Voor het modale gezin met een standaardaansluiting en 3500 kWh jaarverbruik is het dan een nuloperatie.

Voordeel is dat eigenaars van zonnepanelen een eerlijker vergoeding betalen aan de netbeheerder. Nu is dat opgevangen door een "prosumententarief", wat een capaciteitstarief is van ca 100 EUR per jaar per kW omvormervermogen. Dat prosumententarief vervalt.

Nadeel is dan weer dat grootverbruikers beloond worden (bv. het gezin met een elektrisch verwarmde jacuzzi op een standaard 1F 40A aansluiting) terwijl kleinverbruikers worden bestraft...

Vandaag een 4,5kW doorstromer opgehangen maar een echt succes is het niet.
Prima om handen te wassen maar meer ook niet. Delta t haal ik 20grd.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
evdweele

Overleden

Had een gasgeiser, zoals vroeger bijna iedereen die in de keuken had hangen, zoveel meer capaciteit?
Je kon er prima mee douchen en in de keuken had je altijd heet water.

http://www.amstelveenweb.com/afbeeldingen/2011-afvoerlozegeiser.jpg

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 13 januari 2018 14:52:06 schreef evdweele:
Had een gasgeiser, zoals vroeger bijna iedereen die in de keuken had hangen, zoveel meer capaciteit?
Je kon er prima mee douchen en in de keuken had je altijd heet water.

[afbeelding]

De huidige keukengeisers zitten rond de 10kW, wat ik zo in de gauwte zie. Het is lang geleden dat ik met een keukengeiser gedouchet heb, maar in mijn herinnering was dat geen luxe. Wat toen het vermogen was weet ik niet.

Als je nagaat dat mijn CV combiketel voor het warm water 17 kW levert (5,6 l/min met delta T van 43,5 graden, dan is het ook niet zo gek dat een 4,5 kW doorstromer geen ferme hete straal oplevert.

Op 13 januari 2018 14:30:15 schreef Paul Welther:
Vandaag een 4,5kW doorstromer opgehangen maar een echt succes is het niet.
Prima om handen te wassen maar meer ook niet. Delta t haal ik 20grd.

Bedankt voor je terugkoppeling. 4,5 kW met delta T van 20 graden zou dus een debiet van 3,2 liter per minuut zijn. Misschien kun je de doorstroming wat knijpen, zodat je een zwakker maar heter straaltje krijgt, als je dat wenst?

Zoals ik nog eens laten weten, sluit hem op je warm water aan. In het begin zal die doorstromer het water opwarmen, niet heet maar je hebt warm water.
Na een tijdje komt je warm water van de boiler eraan en zal de doorstromer die verder opwarmen en dan heb je zeker heet water.

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift

oei, ben ik toch al tevreden dat ik de 3,7kW niet heb gekocht.

nuja, mijn keukenkraan staat ook al redelijk dicht gedraaid omdat anders het water overal terecht komt behalve in de gootsteen (zo een hoge grote sierkraan, veel show, weinig nut).

als ik de koud kraan volledig open draai, dan doe ik er nu 20sec over om een 1,5liter fles te vullen. de waterverwarmer gaat nog afgetakt worden van diezelfde toevoerlijn. ik denk dat het nog zal meevallen.

we zullen wel zien wat het geeft. misschien dat in de zomer een 4,5kW meevalt, en dat ik in de winter misschien beter 2 stuk parallel/serie schakel zodat het debiet per leiding halveert (parallel) of er 2 heaters na elkaar zitten in diezelfde leiding

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
evdweele

Overleden

Op 13 januari 2018 16:04:18 schreef Kilian:
De huidige keukengeisers zitten rond de 10kW, wat ik zo in de gauwte zie. Het is lang geleden dat ik met een keukengeiser gedouchet heb, maar in mijn herinnering was dat geen luxe.

Tot 1981 had ik in mijn toenmalige woning een keukengeiser. Daar kwam niet minder water of minder warm water uit dan bij de CV-combi in de woning daarna.
In mijn huidige woning is blokverwarming en een centrale warmwatervoorziening.
Ik heb van de woningcorporatie begrepen dat het warme water steeds circuleert om legionella te voorkomen. Het duurt daarom nooit lang voordat er heet water uit de douche komt die circa 7 meter van de centrale warmwaterleiding af zit.

Lang geleden logeerde ik bij een familie in Luxemburg die een elektrisch doorstroomapparaat in de badkamer hadden. Ze gebruikten dat alleen "in geval van nood" omdat er maar een dun piesstraaltje uit kwam. Als ze het bad wilden laten vollopen gebruikten ze de houtgestookte boiler die ernaast stond.

Een elektrisch doorstroomapparaat lijkt me niet de meest voor de hand liggende keuze als je snel over een dikke straal heet water wil beschikken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 13 januari 2018 19:19:05 schreef fcapri:
.... misschien dat in de zomer een 4,5kW meevalt, en dat ik in de winter misschien beter 2 stuk parallel/serie schakel zodat het debiet per leiding halveert (parallel) of er 2 heaters na elkaar zitten in diezelfde leiding

Dan zul je iets moeten verzinnen om 40A naar je keuken te brengen.

Op 13 januari 2018 19:17:39 schreef reddevil:
Zoals ik nog eens laten weten, sluit hem op je warm water aan. In het begin zal die doorstromer het water opwarmen, niet heet maar je hebt warm water.
Na een tijdje komt je warm water van de boiler eraan en zal de doorstromer die verder opwarmen en dan heb je zeker heet water.

In de openingspost staat dat TS zijn warmwaterleiding naar de keuken al heeft weggehaald.

ik had de oude warmwaterleiding naar de gootsteen tegen de voorgevel al verwijderd. nu is de gootsteen verhuisd naar het kookeiland en zou er nog eens 3meter extra leiding moeten komen.

warm water laten rondcirculeren ging ik zeker niet doen. de heetwaterleiding loopt maar 1 metertje door de badkamer, dan ongeveer 10meter door de garage en nog eens 10meter onder de grond. ik zou teveel verlies hebben en het is niet te isoleren

@ kilian, 40A daar brengen is ook geen problemen. ik heb 3kabels voorzien.
-3fase kabel voor de kookplaten
-230V aansluiting voor het warm water (tot 20A)
-230V aansluiting voor andere toestellen (frietketel, ...)

zou die ene doorstromer een absolute miskoop zijn geweest, zijn er nog genoeg oplossingen hierboven vermeldt ook

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

we zullen wel zien wat het geeft. misschien dat in de zomer een 4,5kW meevalt, en dat ik in de winter misschien beter 2 stuk parallel/serie schakel zodat het debiet per leiding halveert (parallel) of er 2 heaters na elkaar zitten in diezelfde leiding

Ik dacht dat je dat niet kon omdat je kabel te dun was voor dat vermogen?

Daar kwam dat boilertje vandaan: je kunt de factor 'tijd' toevoegen (en in deze in je eigen voordeel gebruiken).
Maar blijkbaar is er stiekem meer beschikbaar aan stroom. Kun je inderdaad nog 2 doorstromers achter elkaar zetten als dat nodig blijkt.

houd je die spindels van die brug wel goed in het vet? oud taai vet levert ook hoge stromen op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 januari 2018 11:05:32 schreef fcapri:
40A zekering kletst eruit na een 5tal minuten. hangt nu zonder zekeringen rechtstreeks op de hoofdschakelaar (63A)
trekt nu dus 40A, vroeger misschien meer. brug heeft ook een eigen gewicht van tegen de 3-4ton schat ik waarvan de poten zelf niks voorstellen

4 motoren met elk dit erop (klikbaar):
[afbeelding]

er moet haast wel wat mis zijn als de brug meer als het dubbele aan stroom opneemt .
de motoren moeten wel loeier heet worden met dat stroom verbruik .
met zulke stromen zou ik de brug dumpen en voor een hydrauliek systeem gaan .
bovendien gaan de tandronsels die om de spindels heen draaid om de meest onverwachte momenten kapot waardoor de spindel er door heen zakt .( bij oude bruggen )
in dit geval zijn het de spindels die draaien en de moeren die stilstaan
zie het als een moer waar het draad uit is gesleten
meestal gebeurd dit onder zware last .
erg vervelend als de boel onverwacht scheef komt te hangen of naar beneden komt .

even niet gelezen dat je op 3x 220v draaid , dan klopt het toch redelijk .
al vind ik het wel erg veel voor een brug met hef vermogen van 15T

Als je naar prijzen kijkt van doorstroom app en ET boilers en dan 50 euro voor eentje van 4 KW dan moet dat ergens inzitten . Bij een doorstroomapp zit neem ik aan een flow schakelaar , een tempschakelaar en een max beveiliging en de contacten dan geschikt voor ca 20 A . Als de dT niet groter wordt dan 20 graden begrenst de regeling lijkt het . Zit er wel een flowschakelaar in , kan bijna niet voor dat geld , maar dan is er een drempel.
Als het te goedkoop lijkt om waar te zijn dan is het uitzoeken waar dat door komt. De heater voor 50,- geloof ik nog wel maar wil je dat redelijk laten werken dan zul je zelf de regeling en de sensors moeten doen.

Een gewone douche doet ca 9 l/min en daarvoor heb je 20 KW nodig . CV ketels met een vermogen kleiner dan 20 KW zijn er daarom praktisch niet . Een spaardouche doet 6 l/min en is 13 KW .
Als je comfortabel een bad wilt vullen is een boiler nodig met liefst leidingen van 22 mm maar in ieder geval de inlaatcombinatie 3/4 " .

Op 14 januari 2018 09:09:27 schreef EricP:
[...]Ik dacht dat je dat niet kon omdat je kabel te dun was voor dat vermogen?

ik heb 3 kabels voorzien. die naar het kookeiland gaan, maar wel in verschillende kasten uitkomen. het liefst ga ik dus ook niet gaan foefelen door 2 kabels voor 1 apparaat te gebruiken. dat is dan in absolute nood dat het moet, want dan heb ik alles verkeerd ingeschat

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 13 januari 2018 19:19:05 schreef fcapri:
(zo een hoge grote sierkraan, veel show, weinig nut).

Het belangrijkste nut van een hoge kraan is dat er een emmer onder past.

Op 13 januari 2018 19:44:00 schreef evdweele:
Een elektrisch doorstroomapparaat lijkt me niet de meest voor de hand liggende keuze als je snel over een dikke straal heet water wil beschikken.

Een elektrisch doorstroomapparaat is een prachtige keuze als elektriciteit goedkoop is en je over een groot vermogen kan beschikken. Iemand riep iets over 5l/min uit de koude kraan. Met een delta-T van 80 graden heb je gewoon 28kW nodig. /DAT/ maakt het onpraktisch, niet de techniek van het apparaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evelo

Golden Member

Ik heb zelf het idee dat de elektriciteitsprijs in de toekomst meer dynamisch zullen aangepast worden gedurende de dag in functie van het aanbod groene energie.
Veel groene energie = goedkoop (lees: minder duur)
Wanneer de fossiele brandstoffen moeten bijspringen = (echt) duur

Lijkt mij technisch redelijk gemakkelijk in te voeren met een appje, of met een lampje aan de muur (groen goedkoop, oranje gemiddeld, rood duur) en wat I/O er bij om een aantal apparaten automatisch in/uit te schakelen.

Dan kan je met je doorstromer een grote thermosfles vullen op het goedkoopste moment en die op je aanrecht zetten.

Nou wat praktisch is dat! Je bouwt een close-in boiler op handbediening :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein