32.768KHz Crystal Oscillator

beste forum leden ik ben hier nieuw kan iemand mij helpen aub

ik heb voor kerst een nvr (net werk video recorder) cadeau gekregen

toen ik de hdd wilde inbouwen viel er een onder deeltje uit
nu ben ik er achter gekomen dat het een 32.768KHz Crystal Oscillator is
zie foto nu is mijn vraag waar dient deze voor het nummer 32.768 stond op het onderdeel

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Wordt meestal voor de interne klok gebruikt. Misschien werkt hij ook zonder, alleen dan loopt de klok niet.

https://www.eoo-bv.nl/kristallen-oscillatoren/515-horloge-groot.html

Wel vaag dat het er zomaar uit valt.

[Bericht gewijzigd door Sjoerd Kreyns op zaterdag 13 januari 2018 21:30:24 (10%)

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Arco

Special Member

Er 'zomaar' uitgevallen lijkt me niet. De pootjes zitten nog in de print... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

oke hartelijk dank voor jullie berichten hij werkt inderdaad ook zonder
maar dan kun je de opneem timmer voor de hdd niet instellende pootjes zitten inderdaad op de print hoe dit kan vraag ik me ook af deze had ik bij conrad gevonden zou die goed zijn heeft de zelfde maten en nummer 32.768
Type: QUARZ TC38
Bouwvorm: Cilinder
Nominale frequentie: 32.768 kHz
Frequentiestabiliteit: -20 ppm , +20 ppm
Laadcapaciteit: 12.5 pF
alleen is deze 20 ppm ik zag bij sjoerd zijn link eentje van 15 ppm
welke zou ik moeten hebben
mvg

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Hoe kleinder de PPM hoe minder hij afwijkt.

Wat je dan ziet is dat de klok minder ver voor of achter loopt na een paar maanden.

https://www.eoo-bv.nl/kristallen-oscillatoren/514-horloge-klein.html

[Bericht gewijzigd door Sjoerd Kreyns op zaterdag 13 januari 2018 21:51:49 (27%)

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

oke dankje sjoerd dan ga ik die bestellen via de link die u er bij heeft gezet is het nog belangrijk hoe de pootjes gesoldeerd worden links of recht om
mvg

Sine

Moderator

Nee, die dingen hebben geen polariteit. Ze zijn wel ietwat gevoelig voor warmte, dus ga ze niet TE lang heet stoken.

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Nee, maakt niet uit. Gewoon erin zetten.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

oke helemaal duidelijk dank jullie voor de info
mvg