universele draaiknopdimmer

hallo,

Ik zou in een kamer waar LED verlichting hangt die van op 2 plaatsen worden aangestoken (nu met een gewone wisselschakeling) vanop 1 plaats willen dimmen en op de andere gewoon aan/uit.

Hiervoor heb ik een universele draaiknopdimmer van Niko aangeschaft
art. 310-01901

1 plaats ; 1 lamp => geen probleem :)
2 plaatsen ; 1 lamp => hiervoor word enkel een beschrijving gegeven dat je vanop 2 plaatsen moet dimmen met een "draaiknopextensie"

Dit wil ik niet: ik zou vanop 1 plaats willen dimmen; vanop de andere gewoon aan/uit

Ik raak er maar niet uit hoe je dit kan doen... kan iemand me via een schets dit verduidelijken?

in de bijlage de voorgeschreven uitleg door niko voor vanop 2 plaatsen te dimmen.

grt Tim

Gewoon de twee wisselschakelaars blijven gebruiken en dimmer bij de te dimmen kant plaatsen in serie met hotelschakeling. Je krijgt dan op de plaats waar je wilt dimmen twee knoppen. De Dimmer en de aan/uit knop.

Enige alternatief is het vinden van een dimmer met ingebouwde wisselschakelaar. Ik weet eigenlijk niet of dat betaat. Zelf maken misschien?

Jinny

Golden Member

Vrijwel alle dimmers van Jung hebben een wisselmogelijkheid..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 13 januari 2018 14:45:49 schreef Ex-fietser:
Gewoon de twee wisselschakelaars blijven gebruiken en dimmer bij de te dimmen kant plaatsen in serie met hotelschakeling. Je krijgt dan op de plaats waar je wilt dimmen twee knoppen. De Dimmer en de aan/uit knop.

Enige alternatief is het vinden van een dimmer met ingebouwde wisselschakelaar. Ik weet eigenlijk niet of dat betaat. Zelf maken misschien?

zou optie zijn voor draaiknopdimmer is serie te plaatsen maar dan komt er slijp en kapwerk aan te pas

Tidak Ada

Golden Member

ik heb al jaaaren een touch dimmer van Niko. Die kan ik 'vanuit alle hoeken en gaten' met momentdrukschakelaars (of speciale -dure- Niko touch-plaatjes) bedienen. Kort drukken = direct volle sterkte, lang drukken is op en neer dimmen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dimmer terug brengen en een busch jaeger dimmer nemen met wissel contact.
led op dat je wel een led dimmer neemt anders lukt dat dimmen van led verlichting zowiezo niet.

Waar gexperimenteerd word sneuvelen onderdelen

ouderwetse dimmers met draaiknop hebben een wisselschakelaar ingebouwd, zit er geen echte schakelaar meer in maar een tiptoets, dan kan het niet.

bijv de busch 6591u universeeldimmer kan dit niet. de 2250u , 6523u 102, 6513u en 2247u dimmers kunnen dit wel..

echter zou ik eerder naar gira neigen, beter met led cq lage belasting en dimmen, tevens is die 3mm as standaard. busch is de enige met die 6mm assen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ellende met gira is dat die spontaan stoppen met hun programma's en het dan soms best lastig word om iets bij te vinden wat past.
ik zou toch bj nemen of jung.

Waar gexperimenteerd word sneuvelen onderdelen

Op 13 januari 2018 14:01:54 schreef timdw:

Dit wil ik niet: ik zou vanop 1 plaats willen dimmen; vanop de andere gewoon aan/uit

Als je kan leven met een DHZ-oplossing kan je die extensiebediening heel makkelijk aanpassen, door de pulsgever af te koppelen van de elektronica. Heb dit ooit uitgevoerd bij een ander model Niko draaiknopdimmer voor klanten die ipv de interne wisselschakelaar een externe schakelaar wilden. Garantie is dan uiteraard weg. Dingen gaan wel echter zelden kapot.

Op 13 januari 2018 22:52:47 schreef Danny-Sneek:
ellende met gira is dat die spontaan stoppen met hun programma's en het dan soms best lastig word om iets bij te vinden wat past.
ik zou toch bj nemen of jung.

dat doet elk merk, gira doet dit elke ~12 jaar. zit er dus weer tegenaan want standard 55 is er al sinds 2005. busch doet dit ook, er is al vanalles uit ondertussen wat er geen 10 jaar is geweest. SI elektrowit gaat er tzt ook wel uit, dat is er ook al 20 jaar en loopt niet meer zo goed. opvolger is balance.

bij gira kun je tenminste wel de plaatjes zo vervangen zonder het binnenwerk te vervangen. dat kan nog met standard 55 en diens voorganger uit de 70's.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dat ben ik niet me je eens testman..
laatst bij een klant ook het binnenwerk moeten wisselen omdat er niet meer iets passends was te verkrijgen.
daarna paste het wel weer aardig bij elkaar dat wel.
was een serie van de jaren 80 ofzo wat er in zat.

Waar gexperimenteerd word sneuvelen onderdelen