Lampen tegelijk stuk

Transparante of spiegelende oppervlakken zijn bijna niet met IR te meten. Maar hiervoor is er wel heel simpele truc:

Plak er een zwarte sticker op en meet daarvan de temperatuur. Dat werkt goed.

maartenbakker

Golden Member

De gebruiksaanwijzing toont een 12NC die waarschijnlijk bij Massive hoort, en een laatste bijwerkdatum in 2012. Toen vertrouwden ze misschien nog niet zo op LED-verlichting. Overigens was Massive toen ze nog zelfstandig waren nou ook weer niet de allerbeste armatuurfabrikant (ook geen slechte), maar in dit geval hebben ze waarschijnlijk niet zoveel fout gedaan.

Er staat er pontificaal voorop de gebruiksaanwijzing een verzameling plaatjes met do's en don'ts waar onder andere tussen staat dat hij niet voor plafondmontage is. Wat dan wel weer apart is, is dat Coolblue het ding verkoopt als "wand- en plafondlamp"...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

huishoudelijke prut van philips, dat was 20 jaar terug nog best degelijk, maar tegenwoordig all made in china spul. nu zijn de industrie armaturen ook wel achteruit gegaan in kwaliteit, maar daar heb ik meer vertrouwen in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De eerste generatie spaarlampen, model jampot.
Kon je beter ook niet met de fitting naar boven gebruiken.
Dan fikte al snel de electronica eruit.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

eerste model jampot spaarlampen waren nog met een vsa gemaakt, pas de 2e generatie had elektronica aan boord.

fitting boven is voor elektronica in die lampen sowiso niet goed, elco's gaan snel kapot, er zit toch al rommel in..

er is een tijd geweest dat men in zowel spaarlampen als evsa's long life elco's gebruikte, oa die van rifa. of condensatoren ipv elco's. echter ging er dan wel iets anders stuk in die dingen..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 14 januari 2018 00:34:28 (30%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Die eerste generatie lampen had een zeer beperkt toepassingsgebied. De kleurweergave was om te huilen, ze waren enorm en heel erg zwaar. Mijn ouders hadden een paar van die vroegere generatie "jampotten" op incourante plekken hangen. Heel betrouwbaar (zelfs als ze diagonaal naar beneden hingen), maar ze hebben een aantal lampfittingen naar de moer geholpen door hun grote gewicht.

Wat betreft de elco's heb ik niet heel veel problemen gehad met spaarlampjes waarvan de elco het begaf (al heb ik ze niet allemaal open gehaald). Ik heb familie in Afrika die van die goedkope kleine CCFLs had met Aishi condensatoren die in een gesloten armatuur in vochtig klimaat met instabiele spanning gewoon 5000h leefden. Op dat moment maakt het me ook niet heel veel meer uit of de elco nu de zwakke link was of de buis, die had toch niet lang meer geleefd. De elektronica hoeft geen drama te zijn. CCFLs zijn nu echter niet bepaald de toekomst meer en ik kan me geen 'user case' voorstellen dat je ze prefereert.

Toch heb ik geen probleem met de TL buis die ik hier nog heb hangen. Na 30 jaar trouwe dienst doet het VSA het nog steeds, en met een moderne TL buis (code "830" ipv "29") geeft hij best aardig licht. Niet moeders mooiste, maar wie staart er nu de hele dag naar het plafond van zijn werkkamer?

Ter info: De eerste lamp van de ander plafondlamp is nu ook stuk...

One man's junk is another man's treasure...

kleur 29 klinkt als een sylvania buis, die hadden rare kleuren. of massive en dergelijke bouwmarkt bakken zaten geen kleurnummers in 30 jaar terug maar vage namen, cool white, warm white enz..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 14 januari 2018 17:28:37 schreef Foefjesman®:
Ter info: De eerste lamp van de ander plafondlamp is nu ook stuk...

Van de wandlamp bedoel je, zie mijn bericht hierboven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Op 13 januari 2018 20:20:35 schreef grotedikken:
[...]
Met IR kun je juist heel goed temperatuur meten. De IR emissie van een voorwerp is een perfecte maat voor de oppervlaktetemperatuur ervan. De FLIR die ik destijds op het werk had kon temperaturen tot op 0.01°C meten.

Die Flir kon niet tot op 0,01K nauwkeurig meten, maar verschillen tot 0,01K weergeven, dat is wat anders. Jij weet om te beginnen al niet wat de exacte emissiviteit van ieder oppervlak is, welk deel van de opgevangen straling van de transmissie en de reflectie van de omgeving komt, en dus is het niet juist te beweren dat je zo nauwkeurig kun meten.
Bij vaste opstelling, en altijd hetzelfde meten kan dit beter omdat dan de emissiviteit beter ingesteld kan worden.
Voor glanzende metaaloppervlakten is een IR camera zelfs onbruikbaar. Hiervoor worden puntmetingen met IR gedaan met een parabolische spiegel om de IR straling te versteken.

Daarom spreekt ook Flir bij hun meest geavanceerde camera's niet van meetnauwkeurigheid maar van thermische gevoeligheid van <20mK (en niet eens 10mK). Diezelfde camera's hebben een meetnauwkeurigheid van op zijn best 1K.

Op 13 januari 2018 20:55:06 schreef Hoeben:
Transparante of spiegelende oppervlakken zijn bijna niet met IR te meten. Maar hiervoor is er wel heel simpele truc:

Plak er een zwarte sticker op en meet daarvan de temperatuur. Dat werkt goed.

Dat werkt idd een heel stuk beter.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 15 januari 2018 08:23:57 (12%)

Anoniem

Op 15 januari 2018 08:00:51 schreef GJ_:
[...]Die Flir kon niet tot op 0,01K nauwkeurig meten, maar verschillen tot 0,01K weergeven, dat is wat anders. Jij weet om te beginnen al niet wat de exacte emissiviteit van ieder oppervlak is, welk deel van de opgevangen straling van de transmissie en de reflectie van de omgeving komt, en dus is het niet juist te beweren dat je zo nauwkeurig kun meten.

Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens.
De emissiviteit van de meeste materialen ligt echter tussen de 0.80 en 0.95. Behalve dan voor metalen en blinkende oppervlaktes. Dus gewoon meten en en aflezen geeft je een onzekerheid die rond de 10% Ligt. Voor de meeste toepassingen aanvaardbaar. Maar als het nauwkeuriger moet, bestaan er tabellen die zelfs in de camerasoftware kunnen
als correctiefactor ingevoerd worden met de emissiviteit van de verschillende materialen.
Natuurlijk moet je ook beducht zijn voor reflecties van andere warme oppervlaktes zoals gloeilampen en radiatoren in de omgeving. Maar dat is met relatief simpele voorzorgen te vermijden.

Daarom zeg ik dat het correct meten en interpreteren met een warmtebeeldcamera simpel lijkt, maar dat je net als bij veel zaken goed moet weten waar je mee bezig bent.

GJ_

Moderator

En daarom durf ik te beweren dat van echt meten met een camera nauwelijks sprake is. Die dingen zijn reuze handig als je precies snapt wat je er wel, en vooral niet mee kan. Nauwkeuriger dan 1K kom je niet met een camera, ook niet met een dure, en zelfs dat is al een behoorlijke uitdaging. En hetzelfde geld voor IR sensoren voor temperatuurmetingen. Dat zijn gewoon geen dingen die zonder kennis even gemakkelijk installeert.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 15 januari 2018 11:56:43 (16%)

Op 13 januari 2018 21:19:06 schreef maartenbakker:
De gebruiksaanwijzing toont een 12NC die waarschijnlijk bij Massive hoort, en een laatste bijwerkdatum in 2012. Toen vertrouwden ze misschien nog niet zo op LED-verlichting. Overigens was Massive toen ze nog zelfstandig waren nou ook weer niet de allerbeste armatuurfabrikant (ook geen slechte), maar in dit geval hebben ze waarschijnlijk niet zoveel fout gedaan.

Er staat er pontificaal voorop de gebruiksaanwijzing een verzameling plaatjes met do's en don'ts waar onder andere tussen staat dat hij niet voor plafondmontage is. Wat dan wel weer apart is, is dat Coolblue het ding verkoopt als "wand- en plafondlamp"...

Ok, ja ik heb dus de fout gemaakt om ze verticaal naar beneden, als plafondlamp te monteren :s Die philips gebruiksaanwijzing heb ik niet meer, anders zou ik die ook voor je scannen ;)

Maar stel ik zet er GX53 LED lampen in. Gaat dat dan ook een probleem zijn ivm warmteontwikkeling ?

One man's junk is another man's treasure...

Op 15 januari 2018 11:54:39 schreef GJ_:
En daarom durf ik te beweren dat van echt meten met een camera nauwelijks sprake is. Die dingen zijn reuze handig als je precies snapt wat je er wel, en vooral niet mee kan. Nauwkeuriger dan 1K kom je niet met een camera, ook niet met een dure, en zelfs dat is al een behoorlijke uitdaging. En hetzelfde geld voor IR sensoren voor temperatuurmetingen. Dat zijn gewoon geen dingen die zonder kennis even gemakkelijk installeert.

Die cameras zijn superhandig als je elektronica ontwikkelt en temperaturen van componenten wil zien met de temperatuurspreiding en hotspots. Maar voor precisiemetingen moet je inderdaad wat anders gebruiken.

Ik lijm wel eens miniatuur thermokoppels met een heel klein druppeltje thermisch geleidende epoxy op componenten.

Kruimel

Golden Member

Op 15 januari 2018 21:29:45 schreef Foefjesman®:
[...]

Ok, ja ik heb dus de fout gemaakt om ze verticaal naar beneden, als plafondlamp te monteren :s Die philips gebruiksaanwijzing heb ik niet meer, anders zou ik die ook voor je scannen ;)

Maar stel ik zet er GX53 LED lampen in. Gaat dat dan ook een probleem zijn ivm warmteontwikkeling ?

Lastige vraag, als het een warmteprobleem is waarschijnlijk wel, maar misschien was het ook een rotte batch oid, dan zou zelfs een nieuwe CFL kunnen gaan werken. Het hangt ook af van het vermogen van de lamp. Als we er van uit gaan dat het overgrote deel van het vermogen in warmte omgezet wordt, zal een LED van 6W net zo snel opwarmen als een CFL van 6W. De tolerantie voor warmte van een LED versus CFL zal niet enorm verschillen. Als de originele CFLs echter eens 10 of 12W was, dan zal je wel op warmte sparen met een 6W LED. Daarom stelde ik het meten van de temperatuur voor (al blijkt dat een IR camera niet de methode van keuze zou zijn).

Ok, ik had de gebruiksaanwijzing niet gelezen inderdaad...

GJ_

Moderator

Op 16 januari 2018 11:43:53 schreef Kruimel:...Als de originele CFLs echter eens 10 of 12W was,..

Opgenomen vermogen is 8W. Het maximum is 9W. Bij gebruik buiten, als wandlamp.
IN DE MANUAL STAAT DUIDELIJK DAT HIJ NIET AAN HET PLAFOND MAG. Je hebt ontdekt waarom :-)

High met Henk

Special Member

Das eigenlijk wel Raar.

mijn GX hangen buiten (ook niet goed aldus hier)
en hangen ook met hun licht naar beneden

en dat is toch ECHT zo bedoeld door de ontwerper...
http://www.meursonderdelenshop.nl/shop/images/RA-5000327.jpg
Levensduur lamp was welgeteld 1 minuut en 1 uur (had er 2)

heb hier in huis nog van die spaarspotjes met CCFL techniek: weinig mis mee.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 16 januari 2018 16:25:57 (22%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Als de ontwerper het bedoeld heeft heeft ie er ook voor moeten zorgen dat de koeling klopt.
In de gebruiksaanwijzing van de Philips armaturen van TS staat heel duidelijk dat ze niet aan het plafond mogen. Dat heeft dus niks met de lampjes te maken maar alles met het armatuur zelf.

maartenbakker

Golden Member

Met lampjes die heter mogen worden en/of een lager vermogen hebben, gaat het misschien beter. Nu ze er toch hangen zou ik die poging nog wel wagen. Anders gewoon pech.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

nogmaals: ik heb er nu LED? in zitten: dat gaat wel goed...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Op 16 januari 2018 19:06:51 schreef High met Henk:
nogmaals: ik heb er nu LED? in zitten: dat gaat wel goed...

Maar jouw armaturen zien er ook wel beter gekoeld uit dan die van de TS.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."