Tuning frequentie radio tuner midi setje wijkt 50-100kHz af.

Nu eens een HF vraagje van mijn kant.

Ik heb hier een midi setje staan Akai AC-M305WL. Daar klopt iets niet helemaal met de tuning frequentie.

Als ik afstem op radio 2, die hier op 92.6 MHz zit, moet ik deze op 92.7 zetten om geluid te krijgen. Staat het apparaat wat langer aan op 92.65. Als ik het geluid hoor lijkt dan de tuning er toch soms nog iets langs te liggen.

Dus ik ben eens aan het grasduinen geweest in het schema hoe de tuning in elkaar zit:
- Display controller (TC9302AF) met toetsen en LCD loopt op 7.2 MHz en genereerd een reference frequentie in de FM stand van 25 Khz. Beide frequenties zijn binnen spec.

- De 25 kHz loopt naar een PLL chip die de VCO terug krijgt van het FM frontend en via een VT signaal de VCO aanstuurd. Deze PLL is bevat een digitale deler: serieel aangestuurd. Dus kan daar de afwijking niet in zitten.
Het uitstuur bereik is ook perfect binnen spec (VT signaal).

- Uit het frontend komt het IF dat op een ander printje via allerlei componenten 2x door een 10.7 MF loopt (verder MPX decoding etc.).

Nu komt het rare: Ik verwacht op 92.6 een VCO van 81.9 Mhz (92.6-10.7) of 103.3 MHz.
Als ik de frequentie echter meet zie ik ongeveer 58.5 MHz. Rara?

Iemand een idee wat er hier aan de hand is?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
mel

Golden Member

Je ZOU denken dat de PLL referentie verlopen is.
En als je een counter aansluit, moet je wel weten WAT je doet, kan zomaar zijn dat het signaal van de osc. niet voldoende is voor de counter.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dat ligt meestal aan het C-tje in de discrimininatorspoel dat in waarde verloopt (zakt) zodat de IF als het ware verhoogt.

Meestal op te lossen door aan het kerntje te draaien.

Uiteindelijk zal het draaien niet meer helpen, en is het beter het C-tje te slopen en uitwendig een nieuw te plaatsen (richtwaarde 22-47pF). Daarvoor moet je wel de discriminatorspoel uitsolderen wat niet altijd evident is.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

@mel: De 7.2 MHz en 25 kHz (die afgedeeld is) zijn goed gemeten dat weet ik 100% zeker. Dus het ligt niet an de PLL referentie.
Dat was ook mijn eerste idee.

Die 58.5 MHz heb ik met de scoop "grof" moeten meten want mijn counter heeft op dat bereik een 50 Ohm input en meet alleen rommel dus veel te laagohmig. Ik heb geen actieve probe om dat te meten dus.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

@pertinax: Waar zit dat ding? In het FM frontend?
Bij deze ook het stukje schema van het FM frontend attached.

Met L7 stem je de center frequentie af, volgens de afregel procedure, en zou VT 3.5 +/- 0.1V bij 87.5 MHz moeten zijn. Dat klopt.

Bij T1 staat "distorsion (stereo)" bij de alingment procedures.
L1 t/m L4 zijn niet te trimmen (L5 ontbreekt is een ander model). Behalve dan door te verbuigen dan.

Ik weet van dit stukje schema ook niet wat nu precies de "downmix" doet van het HF signaal. Ik denk dat het pad via C13 de transistor TR2 in een niet lineair gebied stuurt?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

De discriminator spoel zit aan het IF IC, daar waar IF OUT van de tuner en na wat filtering naartoe gaat.
Het IF IC zit voor het stereodecoder IC.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Op het IF PCB zit een LA1265 met daaromheen wat spoeltjes.
Ik moet effe het datasheet erbij zoeken wat nu precies wat doet.

Bij deze ook het schema van dat printje.

Het zou dan T6 of T7 moeten zijn?

-edit- In T7 zit een C-tje, bedoel je typisch dat soort spoeltjes? (resonantie kring dus)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Is de VT spanning toch niet iets verlopen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Natuurlijk niet ;-) is een gesloten systeem met PLL.

-edit- hieronder: @Arco ook niet allemaal LA/TC/TA japanse componenten: zie schema stukken die ik al gepost heb hier.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Zit meestal iets als een LM7000 aan vast; die willen ook wel eens gammel worden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zou denken T7, maar T6 zou ook kunnen.
Staat er een afregelvoorschrift bij?
Als signaal mag je gewoon een omroepzender met gekende frequentie nemen.

Anders de positie van de kerntjes markeren, en proberen.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Ja bij beiden. Maar T7 daar heb ik geen aparatuur voor om dat te doen.

Zie attachment.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
evdweele

Overleden

Ik denk dat het T6 moet zijn. Die moet op 0V worden afgeregeld bij een middenfrequentie van 10,7MHz.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Goed nieuws: Na afregeling van T6 staat de frequentie weer "spot on"!
Moet wel gedaan worden zonder ingangs-signaal.

De verdraaiing komt wel ontzettend nauw aan: een heel kleine verdraaing heeft een groot effect op de spanning.

Bedrankt Pertinax voor de oplossing!

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.