elektromotor testen

Motor Elin type: LKM 609 LO6 F3B

Bij toeval? kwam ik op zolder deze elektromotor tegen.
Omdat ik er geen plannen (meer) voor heb wil ik hem hier op CO te koop aanbieden.
Voordat ik dat doe vraag ik me af of hij het überhaupt nog doet.
Uiterlijk ziet hij er redelijk uit, alleen de as (24mm) is roestig.
Mijn vraag is hoe test ik deze motor zonder dat ik beschik over “3 fasen”.
De drie “wikkelingen” hebben een weerstand van elk 5,5 ohm.
Als ik er “met de hand een slinger aan geef” meet ik op elke wikkeling even ongeveer 1 V.
Heeft iemand nog meer test-tips? (of misschien zelfs al een koper?).

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt voor de tip.
Heb me niet gerealiseerd dat het zo eenvoudig kan zijn (googelen dus grrrr).
Ik ga er mee aan de slag en laat later nog weten "hoe of wat"

Lambiek

Special Member

De vuist regel is +/- 60uF per kilowatt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je kunt hem ook testen door gewoon 230V over 2 van de 3 fases te zetten, en hem zelf direct na het inschakelen een slinger te geven.

Ik vind de 910 RPM op 50Hz wel raar; het ding zou dan 3 poolparen moeten hebben (1, 2 of 4 is nog vrij gebruikelijk, 3 zie ik niet vaak), en dan alsnog bijna 10% slip. Een slip van 3-4% is gebruikelijk (1440 RPM bij 2 poolparen, waarbij 1500 RPM gelijkloop zou zijn).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

1,2,3,4, 6 en 8 poolparen is soort van standaard. Maar 3 zie je niet echt heel veel, en 6 en 8 is minstens zeldzaam te noemen. (en alleen heel kleine motortjes).
Het nominale toerental hangt natuurlijk ook een beetje van het nominale vermogen af :-)
Ik heb ze hier in de lijst met nominale toerentallen van gemiddeld 920 tot 955RPM.

Die motor is redelijk ongebruikt volgens mij.
Als ie:
1) niet stinkt
2) en alle spoelen meten goed
3) met de hand soepel rond gaat
zal er weinig mis zijn.

Ik heb een condensator van 60u besteld,zodra die binnen is "weten we meer" (kan wel een paar weken duren). Natuurlijk laat ik weten hoe eea afloopt

Even voor de goede orde: De motor is nu geconfigureerd voor STER bedrijf: 380V. Je moet nog wat aan de klemplaatjes prutsen (ipv de horizontale doorverbinding op de verste aansluitingen drie keer "dichtbij" met "veraf" doorverbinden. DAN staat ie klaar voor 230V bedrijf.

De spanning komt bijdeze motor wel nauw: ze specificeren een hogere spanning voor 60Hz. Dat gebeurt niet vaak. ... @GJ hieronder: precies!

... Dus je hebt zoiets besteld?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 11 januari 2018 11:01:18 schreef rew:
De spanning komt bijdeze motor wel nauw: ze specificeren een hogere spanning voor 60Hz. Dat gebeurt niet vaak.

Op de betere motoren zie je het wel vaker. Het is ook logisch dat je nominaal op 60Hz een hogere spanning nodig hebt. Je toerental komt maar liefst 20% hoger uit dus zou je spanning ook 20% hoger moeten zijn.

pamwikkeling

Special Member

... euh ...

... 20% hoger toerental bij een 20% hogere spanning (en dat voor een driefazige motor) ...

... Brr ...

Laten we het houden op een constante verhouding tussen spoelspanning en frequentie, zodat de magnetische flux in de motor dezelfde blijft en het motor koppel (min of meer) constant blijft.

Bij gelijke flux en een hoger toerental omwille van de hogere aangelegde frequentie (50 Hz naar 60 Hz) geeft dit een hoger beschikbaar asvermogen. (mechanisch vermogen = hoeksnelheid x koppel)

De motor slip zal wel een beetje dalen bij een hogere aangelegde spanning en daardoor gaat de motor iets sneller draaien, maar normaal geen 20% sneller.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op donderdag 11 januari 2018 13:32:57 (13%)

GJ_

Moderator

Op 11 januari 2018 13:30:34 schreef pamwikkeling:
... Brr ...

Ik bedoel niet dat je door de spanning te verhogen een hoger toerental bereikt. Alleen dat je om een hoger toerental te bereiken een hogere spanning nodig hebt (motor Ke is een constante).

Omgekeerd hetzelfde: als ik een 400V motor op een FO zet die gevoed word door 48V accu haal ik nooit meer het nominale toerental. Dan krijg ik een soort noodloop idee.

rbeckers

Overleden

Wat ook eenvoudig te meten is, is de weerstand van elke wikkeling naar het huis van de motor.

GJ_

Moderator

Als je een megger hebt wel, anders is het redelijk zinloos. Als je daar iets meet met een gewone multimeter is die motor wel heel erg kapot. En dan zou je het ook wel ruiken.

@ rew: ik heb een start running condensator 450V besteld en ben hem inderdaad van plan zo aan te sluiten. Zo staat het ook in het linkje van Lambiek beschreven.

Ik ben in de gelegenheid een megger te lenen, dat zal ik zeker nog even doen voordat ik de motor aanzet.

Een "run condensator" (of "bedrijfscondensator" in het nederlands) is het tegenovergestelde van een "start condensator". Als chinezen jou een "start running condensator" verkopen, dan heb je een "startcondensator" gekocht. Die kan je beter niet aangesloten laten als de motor eenmaal opgestart is.

Dan kan je hem net zo goed met de hand een slinger geven: Dat is veiliger dan zodra je hem gestart hebt snel de condensator los schroeven (onder spanning!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als test om te kijken of de motor het doet, dan lijkt mij zo'n condensator wel bruikbaar.
Je moet hem niet langere tijd laten lopen.
En uiteraard moet TS de motor zonder de condensator of met een geschikte condensator verkopen.

Op 12 januari 2018 00:19:15 schreef rew:
Dat is veiliger dan zodra je hem gestart hebt snel de condensator los schroeven (onder spanning!).

Daar hebben slimme vogels iets op gevonden! Dat noemen ze schakelaars. Zijn ook verkrijgbaar in 230V uitvoering. ;-)
Maar ja, dat trucje met de schakelaar gaat eens fout, dus onbruikbaar.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 12 januari 2018 01:00:09 (46%)

bedankt weer voor de tip(s).
'T is jammer van die paar euro's maar ik kan hem in ieder geval testen.
Ik neem aan (hoop) dat de motor iets meer oplevert als hij werkt.

Het is een startcondensator. Normaliter wordt die dan uitgeschakeld zodra de motor loopt. Een centrifugaalschakelaar of zoiets.

Ohm pi beweert dat het ding het heus wel een paar minuten uithoudt. Ik doe daar geen uitspraak over. Dus gewoon monteren en kijken wat er gebeurt.

Maar zo'n startcondensator doet normaliter niets anders dan wat je ook met een mechanisch zetje kan doen: zorgen dat het ding begint te draaien.

Als je bang bent om met je vingers in de sneldraaiende motor terecht te komen, dan kan je een schakelaar monteren, de boel een slinger geven en dan snel de schakelaar aanzetten. Hij zou met iedere beweging die er nog inzit moeten opstarten en gaan draaien.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Toch nog een vraag: is het schema juist? Indien ja, wat is de waarde van de bedrijfscondensator? Ook 60 uF? Uiteraard moet de drukknop worden losgelaten als de motor op toeren is en er mag alleen van draairichting veranderd worden als motor stilstaat.

motor aansluiting.pdf

pamwikkeling

Special Member

Schema is een beetje vreemd, maar gaat wel werken.

@RAAF12: is zo goed als hetzelfde schema, alleen is on/off schakelaar en drukknop met startcondensator toegevoegd, parallel aan de C in jouw schema. Hoe groot moet die C zijn? in mijn geval 60uF?

pamwikkeling

Special Member

De waarde van C kan je niet exact bepalen. Deze is immers afhankelijk van de belasting van je motor.

Indien je de condensator goed gekozen hebt, zal de spanning over de drie spoelen van je motor zo gelijk mogelijk zijn.

Je kan de spanning meten (zie het bovenste schema van RAAF12)
- tussen U1 en V1 (dit is de voedingspanning 230V)
- tussen W1 en U1
- tussen W1 en V1

Je zal drie verschillende spanningen meten, één is lager dan de voedingsspanning en één die hoger is dan de voedingsspanning.

Je condensator is goed gekozen als de drie spanningen zo goed mogelijk aan elkaar gelijk zijn.

Deze spanningen zijn echter afhankelijk van de stroom die door je motor loopt en dus van de belasting van je motor.

Dat is ook de reden waarom de motor beter zal starten indien een tweede condensator parallel geschakeld wordt via een drukknop. De stroom bij starten is namelijk veel hoger dan in normaal bedrijf.

Omdat de belasting van een motor meestal niet constant is, zal je ook nooit de ideale condensator kunnen selecteren. Alleen ventilatoren hebben een vrij constante belasting en dan werkt deze manier redelijk goed.

Om toch een idee van de grootte van de condensatoren te hebben kan je zoals Lambiek reeds schreef 60uF per kW asvermogen gebruiken.

Dus als bedrijfcondensator 66 uF en als start condensator 60 of 80 of 100 uf. Let erop dat de toelaatbare spanning van de condensator 400/450V is.

Bedankt voor de uitleg.
Nu is het wachten op de bestelde C's.
Als ze binnen zijn en de schakeling gebouwd is laat ik weer van me horen.

Eindelijk is condensator gearriveerd.

Motor start direct, echter vanwege eerdere 'discussie' of het nou wel of geen start/run condensator betreft durf ik de motor (nog) niet langer dan 5 sec te laten draaien.