De waarde van C kan je niet exact bepalen. Deze is immers afhankelijk van de belasting van je motor.
Indien je de condensator goed gekozen hebt, zal de spanning over de drie spoelen van je motor zo gelijk mogelijk zijn.
Je kan de spanning meten (zie het bovenste schema van RAAF12)
- tussen U1 en V1 (dit is de voedingspanning 230V)
- tussen W1 en U1
- tussen W1 en V1
Je zal drie verschillende spanningen meten, één is lager dan de voedingsspanning en één die hoger is dan de voedingsspanning.
Je condensator is goed gekozen als de drie spanningen zo goed mogelijk aan elkaar gelijk zijn.
Deze spanningen zijn echter afhankelijk van de stroom die door je motor loopt en dus van de belasting van je motor.
Dat is ook de reden waarom de motor beter zal starten indien een tweede condensator parallel geschakeld wordt via een drukknop. De stroom bij starten is namelijk veel hoger dan in normaal bedrijf.
Omdat de belasting van een motor meestal niet constant is, zal je ook nooit de ideale condensator kunnen selecteren. Alleen ventilatoren hebben een vrij constante belasting en dan werkt deze manier redelijk goed.
Om toch een idee van de grootte van de condensatoren te hebben kan je zoals Lambiek reeds schreef 60uF per kW asvermogen gebruiken.
Dus als bedrijfcondensator 66 uF en als start condensator 60 of 80 of 100 uf. Let erop dat de toelaatbare spanning van de condensator 400/450V is.