Gemiddelde snelheid

Ik rij rallies met een klassieke auto. In die rallies worden vrijwel altijd regelmatigheidsetappes gereden. Daarbij moet je een traject in een bepaalde tijd afleggen. Soms krijg je van de organisator de afstand en de tijd, soms de gemiddelde snelheid. Soms sluiten die trajecten direct op elkaar aan maar verschilt de gemiddelde snelheid. Soms zijn die trajecten 100 meter, soms een paar kilometer. Die trajecten bevatten bochten en obstakels, dus de snelheid varieert.
Ik zoek dus een meetinstrument dat voortdurend de gemiddelde snelheid weergeeft nadat je bij de startlijn van dat traject de meting hebt gestart. Bij de overgang naar het volgende traject moet je met een simpele druk op de startknop de meter kunnen resetten en de meting opnieuw kunnen starten.
Ik heb een app gevonden voor de Iphone (Speedpilot) maar die werkt met GPS en op korte trajecten blijkt dat niet goed te werken. Ik heb ook gekeken naar fietscomputertjes, maar het starten van een nieuwe meting vergt teveel handelingen. Bovendien zijn die dingen heel erg klein.
Je moet dus afstand delen door tijd, waarbij je het cumulatieve resultaat ziet. Je kunt dan door te versnellen en vertragen naar de gewenste waarde toewerken. Ik denk aan een pulsgever op een van de wielen waarmee je input voor de afstand hebt. Als je dat aantal pulsen deelt door tijd, dan heb je de gemiddelde snelheid. Als je vervolgens dat resultaat op een display kunt tonen dan ben je er. Tot zover de redenatie, maar wie heeft een idee hoe je dat kun concretiseren?

`Wel een grof idee over de hardware, maar kan je niet helpen met de details en software.

Hall sensor voor wielsnelheid of uitgaande as versnellingsbak.
Arduino voor rekenfunctie.
Display welke wordt aangestuurd door arduino.

Hugo Welther

Moderator

GeoTracker voor Android meet de top-, laagste-, en gemiddelde snelheid plus de gemiddelde snelheid bij bewegen over een bepaald traject.

Anders bijv Timewise: http://www.timewise.us/

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zaterdag 6 januari 2018 15:20:00 (15%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

Er zijn best grote, simpele fietscomputers die je kunt gebruiken.
Alleen even kijken of de max. snelheid niet te laag is (sommigen gaan maar tot 99kmh)
En je moet de wielomtrek in kunnen stellen op de juiste waarde. (veel gaan er niet lager als 20 inch)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 januari 2018 14:54:43 schreef Lexhealey:
Ik heb een app gevonden voor de Iphone (Speedpilot) maar die werkt met GPS en op korte trajecten blijkt dat niet goed te werken.

Betere app zoeken.

Welk apparaat is nu beter geschikt voor dit doel dan een smartphone?

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Nouja, als de opdracht is om 72km/u te rijden over een traject van 200m, dan is dat 10 seconden lang 20m/s. Dingen als: kleine offsets in de positie of quantisatie van de posities gaan dan behoorlijk meespelen in de gemeten snelheid.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Smartphone inderdaad. Dat lijkt me het simpelste.
Als organisatie zou ik dus zorgen voor een sectie zonder GPS bereik ;)

Dus wat HD13 zegt: arduino, lcd shield erop en ergens een puls zoeken.

Even super geavanceerde bonustip:
Beeldherkenning of radar zodat je precies bij de finish goed uitkomt.

Die dingen bestaan toch gewoon. Worden tripmasters genoemd.

Dat zijn computertjes die speciaal voor dit soort dingen zijn ontwikkeld. Bij professionele rally's zie je ze ook veel gebruikt worden.

Zelf bouwen kan ook natuurlijk. Het is niet heel moeilijk denk ik. Lastigste wordt om het betrouwbaar te krijgen denk ik. In moderne auto's is vast wel ergens in het kabel systeem een snelheidspuls te vinden denk ik. In oudere auto,s zul je ergens een encoder moeten plaatsen denk ik.

Uitgaande as V-bak of gewoon in de mechanische kabel die naar je snelheids meetklok gaat. Op een wiel wordt het lastig denk ik. De wielen zitten teveel in de narigheid (modder, vuil etc.) en de plaats is te kwetsbaar.

Gevonden van Terratrip:

http://www.ltec-shop.nl/contents/nl/d338_tripmasters.html

Je koopt het met alle sensoren erbij. Hier kun je voor dat geld niet tegen opbouwen denk ik. Ook die hobby apps op je telefoon kunnen hier niet tegen op. Gewoon een vast ingebouwd meetinstrument in de auto werkt volgens mij het prettigst. En is ook het veiligst.

Nog wat aanvullende informatie. De gemiddelde snelheden op zo’n traject liggen vrijwel altijd onder de 50 km/uur. Als het een traject in de bergen is waarbij je in de haarspeldbochten niet hard kunt, zul je op de rechte stukken flink het gas erop moeten zetten. Ik heb natuurlijk eerst gezocht in apps, want dat leek me inderdaad het simpelste, maar naast de foutmarge op korte trajecten is GPS in de bergen onbruikbaar voor een betrouwbare meting. Je pakt gewoon te weinig sattelieten of je hebt reflecties van het GOS signaal. Als ik naar mijn normale navigatie kijk dan rijdt ik regelmatig ter plaatse van een ravijn :-) Het is gek, maar voor die regelmatigheidstrajecten is geen electronische apparatuur. Zo’n onafhankrlijk apparaat dat zijn input mbv sensor(en) in de auto zelf verzamelt is idd het meest zeker. Die apparatuur is er wel voor het meten van afstanden (bv Terratrip) maar dat is vrij simpel, want dat zijn eigenlijk gewone pulstellers. Pulsen per tijdseenheid lijkt me ook geen rocketscience, maar ik heb zo’n apparaat nergens kunnen vinden. Zelf bouwen dus, maar ik kom nog uit het buizentijdperk dus kan wel wat hulp gebruiken.

Arco

Special Member

Wat ik zei: eenvoudige fietscomputer met groot display. Alleen even zoeken naar een die simpel te bedienen is (een uitdaging!) en wielen kleiner als 20" ondersteunt.
(of 't moet een T-Ford o.i.d. zijn; die heeft 21" wielen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beetje afhankelijk van de hoeveelheid tijd die je hebt is er voor weinig geld een hoop leuks te maken.
Je schrijft van het "buizentijdperk" te zijn dus is het wel een flinke stap om ineens aan het programmeren te slaan maar het kan.

Ik heb zelf een achtergrond in de metaal en bedrijfwagentechniek maar door stug volhouden al wel het een en ander kunnen knutselen. Omdat het onderwerp (gemiddelde) snelheid is werd mijn aandacht door jouw vraag getrokken, ik ben zelf bezig een oude snelheidsmeter / kilometerteller om te bouwen naar electronisch. Hieronder een link naar een filmpje daarvan en summiere beschrijving. (Even naar halverwege pagina scrollen)

https://www.volvokv.nl/forum/body-exterieur/22236-kantelbeugels-en-ama…

Voor jouw project heb je maar heel weinig nodig,veel minder dan mijn geknutsel;

Microcomputer, bijvoorbeeld arduino
Programmeerhulp
Knop om de meter te starten / resetten
Voedinkje 14V naar 5V
Sensor
Display, lcd of mooie duidelijke 7-segment display

Programma kan er grofweg zo uit zien;

Bij druk op knop (software)tellers op nul zetten.
Teller 1 telt het aantal pulsen die bijvoorbeeld aandrijfas geeft
Teller 2 telt de verstreken tijd
Iedere seconde laat je de microcomputer even berekenen wat de gemiddelde snelheid is en weergeven op display.

De berekening gaat zoiets als;

Teller 1 gedeeld door bepaalde vaste factor (afhankelijk van je afgelegde afstand per zoveel pulsen) = afgelegde KM's.

Vervolgens deel je 3600 (een uur duurt 3600sec) door Teller 2 (het aantal seconden dat je rijdt sinds start / reset.

Tenslotte vermenigvuldig je de bovenste twee berekeningen met elkaar.
Want als je bijvoorbeeld 20KM hebt afgelegd in 1200 seconden dan zal je in 3600 seconden gemiddeld 3x20=60KM per uur rijden.

Het enige wat de microcomputer nog even voor je moet doen is de waarde "60" afbeelde op de display.

Misschien vind je dit nog een hoop gedoe maar het valt reuze mee, de microcomputer kan dat op z'n sloffen aan, sterker nog, hij verveeld zich een ongeluk met zo'n simpel klusje. :-)

Er is echter een praktisch puntje ; de vaste factor, mede afhankelijk van je wielomtrek, dus bandenmaat/bandenspanning. Die factor zou eigenlijk door jou zelf veranderd/geijkt moeten kunnen worden.
Dat zou met een potmetertje kunnen maar daar kleven nadelen aan, mooier (stabieler)is een aanpassing in de software.

Stel nu dat je het programmeren door iemand laat doen dan zit je gelijk onthand, er moet dus iets komen wat jij zelf kunt instellen, wat niet verloopt en wat de microcomputer "begrijpt".
Ik zit te denken aan een rijtje dipswitches waarop je de factor insteld.

Tot zo ver mijn bijdrage, ben benieuwd of het je aanspreekt, voel je vooral niet verplicht, het is maar hoe ik het zou aanpakken. ;-)

fripster

Golden Member

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Kijk, dat is leuk wakker worden en daar ben ik dankbaar voor. Arco, ik ga nog een keer bij de fietscomputers kijken, maar losvan het resetten en opnieuw starten hou ik er rekening mee dat de vermelding van de gemiddelde snelheid op het scherm van een grotere fietscomputer toch erg klein blijft om te kunnen lezen terwijl je intensief aan het rijden bent (als je uit het buizentijdperk komt werkt trouwens niet alles meer naar behoren :-) ). Gemiddelde snelheid is bij een fietscomputer niet de hoofdtaak en staat “erbij” op het schermpje. Ik heb dat bij Sigma fietscomputers gezien, maar wellicht zijn er nog andere. Zo’n schermpje moet toch al gauw het formaat van een Iphone 5 hebben met alleen die drie cijfertjes er op (snelheid met een decimaal).
De beschrijving van 240diesel is exact wat ik in gedachten heb, maar vergt nog wat bijles op het gebied van informatica. Ik ga er wel van uit dat dat is te leren. Ik heb al gekeken bij Conrad en die leveren diverse arduino zaken. Op die bordjes zie ik reeksen van aansluitblokjes. Ik moet nog uitvinden hoe je daar een sensor, reset/start-schakelaar en display op aansluit. Daarna moet ik nog iemand vinden die dat bordje kan vertellen wat hij moet doen.
In de laatste link van fripster zie ik het resultaat van iemands werk en die heeft dat bovendien gemaakt vanuit exact dezelfde behoefte. Nu nog even uitvinden of hij wat van zijn kennis wil delen met mij. De hardware zelf bouwen is geen probleem. Ik heb ook al een computergestuurde injectie op mijn klassieker gebouwd (foto), maar dat is vooral het slim combineren van diverse componenten, aanpassen van de motor en het bedraden en vergt geen echt programmeerwerk. Wel erg leuk om te maken trouwens en het werkt fantastich :-)

Alles is beter dan Lucas. ?

[Bericht gewijzigd door Hunter op zondag 7 januari 2018 09:31:03 (17%)

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Gebouwd?

Ik heb er al eens over nagedacht maar in LDmicro kan ik maar rekenen met 16bits integers (max 32786) en dat is dan heel moeilijk, vooral als je cumulatief moet gaan rekenen.

Een normaal wielomtrek is ongeveer 1982 mm en als ik daarmee moet gaan rekenen ben ik vlug 'out of range', het zal dus voor een arduino of RPI fan zijn ;)

LDmicro user.
Shiptronic

Overleden

Stekker thermostaathuis klopt niet met de tijdgeest van de auto ? ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Deze Healey fungeert een beetje als testbed. Naast injectie zit er ook een electrische waterpomp op met een microcontroller waardoor ik de thermostaat kan missen En dan moet je ergens de temperatuur meten. Maar je hebt wel gelijk en ik zal eens kijken of ik het er een beetje meer “period” kan laten uitzien.

Gewoon uit nieuwsgierigheid, welk merk/systeem gebruik je om de injectoren aan de sturen ?
En doet dit ook de onstekingstiming ?

Ik gebruik een variant van de Megasquirt 3. Die stuurt idd injectie en ontsteking.

Na nog wat gesprekken met andere rallyrijders is de behoefte volledig helder geworden. Een display dat na een druk op de knop de gemiddelde snelheid aangeeft maar ook de verlopen tijd en met 1 druk op een reset/startknop weer opnieuw begint te tellen. De tijdsduur van de telling loopt tot een kwartier en vergt dus 2 cijfers voor de minuten, 2 voor de seconden en 1 voor de tienden van seconden. Die stopwatch is nodig voor de laatste meters om exact op tijd over de finishlijn te komen.
Uit de reacties op dit forum maak ik op dat het realiseerbaar is. Qua hardware zou het moeten/kunnen bestaan uit een Arduino voorzien van een (hall) sensor, resetknop en display. De harware kan ik zelf assembleren, maar voor het schrijven van de software schiet mijn kennis te kort. Wie wil me helpen bij het schrijven van een programma?