Op 14 januari 2018 20:32:54 schreef evdweele:
[...]Zet dat eens tegenover het aantal verkeersslachtoffers in 2015:
- Gewonden 21.300
- Doden 621
Bron: https://www.swov.nl/nieuws/meer-ernstig-verkeersgewonden-en-verkeersdo…
De berichten hierover komen lang niet allemaal in de krant omdat iedereen het "gewoon" is gaan vinden.
Het wekt geen sensatie, dus is het niet interessant om in de krant te vermelden.
Over dat aantal verkeersdoden, zoek de cijfers eens op: zo rond de 12000 per jaar in mijn vakantieland Zuid Afrika, dat komt met een inwonertal van 60 miljoen op 200 verkeersdoden per miljoen, dan zitten we in nederland op 37 per miljoen. Zoek voor de grap het cijfer van Nieuw Zealand eens op, dat is echt een slagveld daar. In statistics is deze manier van vergelijken internationaal geaccepteerd.
Het gaat erom dat je in je huis veilig moet kunnen zijn. Natuurlijk kan je getroffen worden door natuurgeweld of een neerstortend vliegtuig, maar dat zijn extremen. Om bij een verkeersongeluk betrokken te raken, moet je aan het verkeer gaan deelnemen, (ook al weer uitzonderingen op, voor die enkele vrachtwagen die een huis inrijdt) Ik vind daarom dat je verkeersongelukken niet moet vergelijken met elektrische ongevallen in huis. Er is ook nooit goed onderzocht de relatie APK - ongelukken, er zijn aannames. Er wordt ook weleens over Zuid Afrika gezegd dat het door de technische staat van de voertuigen komt. Is niet waar, het gros van de ongevallen word veroorzaakt door dure, snelle voertuigen.
Dat gezegd, ik zal niet stellen dat met een verplichte keuring van installaties, er minder ongelukken zouden gebeuren.