Douchen toch niet altijd goed?

evdweele

Overleden

Op 14 januari 2018 14:35:46 schreef evelo:
Je vraagt je soms af waarom ongevallen met elektriciteit geen dagelijkse kost zijn als je sommige toestanden ziet of hoort.

In het verleden was er, met uitzondering van de isolatie, helemaal geen veiligheidsvoorziening aanwezig. Geen aarde, geen differentiaal schakelaar. Alleen een smeltpatroon.
En toch ging het meestal goed zonder ongelukken. Het zal wel een kwestie van geluk hebben zijn...

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Geluk bestaat niet als het over grote aantallen gaat. Je kunt niet met 10.000.000 mensen allemaal geluk hebben. Het betekent dat het in de praktijk best meevalt met veiligheid rond elektriciteit. Zo groot is de kans niet dat je je CV onder spanning zet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Nog even snel voordat ik ga eten, ik kwam ergens voor een TV reparatie. Daar deed iemand het licht aan, en toen werd het donker, volgens mij hoort dat niet! De hoofdzekering ging er uit, dus GEB gebeld en toen werd de zekering vervangen. In die tijd zorgde het energiebedrijf ook de keuringen. Dus werd overal even een inspectie gehouden. Er waren wat aanmerkingen en punten van kritiek. Toen wilde ik aan de reparatie beginnen en zette de TV aan. Weer ging het licht uit, dus andere zekering er in en de monteur draaide een zekering uit de groepenkast en het licht bleef branden. Deze installatie is afgekeurd zij hij toen. Ik heb TV maar mee genomen naar de werkplaats om het toestel daar te bekijken. De eigenaar vroeg mij toen of ik nog punten kon vinden in de installatie welke eventueel aangepakt moesten worden. Hij wees mij op een lang snoer wat vast gespijkerd was. Ik zei dat is van de bel en dat is geen probleem. Toen ging ik even goed kijken en wat bleek, dat snoer ging naar de drukker en de primaire kant van de trafo! Toen heb ik even hard staan lachen en gelijk de kniptang er in gezet.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Golden Member

Vroeger zaten de huizen minder vol met electrische voorzieningen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik denk dat vooral de verspreiding van het nieuws slechter was.

Tegelijk is 230V lang niet zo gevaarlijk als vaak beweerd wordt; ja, het kan slecht aflopen, maar ik heb al meerdere keren een optater gehad (soms door mijn eigen schuld, en andere keren eigenlijk ook), ik leef nog steeds, en ik denk dat dat voor een flink aantal mensen hier geldt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
evdweele

Overleden

Ik denk dat vooral de verspreiding van het nieuws slechter was.

Of het journaille was minder belust op sensatieverhalen en hield zich meer bezig met serieuzer zaken.
Nu "iedereen" van elk onbenullig voorval een foto maakt met zijn smartphone en dat de wijde wereld in stuurt willen ook de nieuwsmedia niet achter blijven.

Niet dat ik het ongeval als hierboven beschreven als onbenullig bestempel, geenszins, maar ik heb het idee dat zulke berichten voornamelijk worden gepubliceerd om lezers te trekken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
evelo

Golden Member

In gans mijn technische carrière (toch al bijna 20j) heb ik nog nooit 'gewone' mensen horen vertellen dat ze al eens een elektrische schok hebben gekregen (beter zo). Dit in tegenstelling tot collega's, heb het zelf ook al meegemaakt maar als ik aan het werk ben draag ik altijd veiligheidsschoenen en mijn handen zijn blijkbaar relatief droog want ik voel het natuurlijk wel maar niet veel meer.
Veel mensen hebben schrik van elektriciteit en komen er niet in de buurt van (zoveel te beter). Ik heb al regelmatig mensen gezien die zelfs het deurtje van de zekeringkast niet zullen aanraken.

De gevallen waar slechte elektrische contacten brand veroorzaken zijn een stuk groter denk ik.
Mensen leggen niet echt het verband dat elektriciteit brand kan veroorzaken. Dan zie je van die flut verlengkabeltjes in combinatie met een frietketel of elektrisch vuurtje.

mel

Golden Member

ik heb wel eens een stucadoor gezien, die de kabel van zn mixer, die doormidden was,gewoon alles aan elkaar draaide met papieren plakband..
Hij vond het gek dat het niet werkte |:(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

2015 108 slachtoffers waaronder 4 doden.
De meeste gevallen betreft de meterkast en de wasdroger(brand? neem ik aan)

https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/Huishoudelijke_elektri…

Gek genoeg spreken ze ook in dit rapport over "kortsluiting"

pa3gws

Golden Member

Stucadoors zijn zo wie zo vreemde vogels.
Ik heb er wel eens eentje bezig gezien die een schakeldraad en de nul.
Met tape omwikkelde een plastic zakje er omheen en er gewoon overheen stuukte.
Wel moest hij een week later terug komen nadat de elektricien de muur had open gemaakt omdat de aardlek bleef trippen. :-P

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mel

Golden Member

Op 14 januari 2018 20:21:41 schreef pa3gws:
Stucadoors zijn zo wie zo vreemde vogels.
Ik heb er wel eens eentje bezig gezien die een schakeldraad en de nul.
Met tape omwikkelde een plastic zakje er omheen en er gewoon overheen stuukte.
Wel moest hij een week later terug komen nadat de elektricien de muur had open gemaakt omdat de aardlek bleef trippen. :-P

lol :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Op 14 januari 2018 20:10:37 schreef Hubie:
2015 108 slachtoffers waaronder 4 doden.

Zet dat eens tegenover het aantal verkeersslachtoffers in 2015:
- Gewonden 21.300
- Doden 621
Bron: https://www.swov.nl/nieuws/meer-ernstig-verkeersgewonden-en-verkeersdo…

De berichten hierover komen lang niet allemaal in de krant omdat iedereen het "gewoon" is gaan vinden.
Het wekt geen sensatie, dus is het niet interessant om in de krant te vermelden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

tijdje terug storing bij een dagverblijf, stroom viel vaker op een dag uit, en t rook naar verbrand al een tijdje ( 2,5 week ) bleek er een bewegingsmelder; overleden te zijn, compleet gesmolten in t plafond omdat het relais bleef plakken.

tig kleine kinderen daar, had men toch eens eerder voor mogen bellen..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 14 januari 2018 21:50:28 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Op 14 januari 2018 20:32:54 schreef evdweele:
[...]Zet dat eens tegenover het aantal verkeersslachtoffers in 2015:
- Gewonden 21.300
- Doden 621
Bron: https://www.swov.nl/nieuws/meer-ernstig-verkeersgewonden-en-verkeersdo…

De berichten hierover komen lang niet allemaal in de krant omdat iedereen het "gewoon" is gaan vinden.
Het wekt geen sensatie, dus is het niet interessant om in de krant te vermelden.

Over dat aantal verkeersdoden, zoek de cijfers eens op: zo rond de 12000 per jaar in mijn vakantieland Zuid Afrika, dat komt met een inwonertal van 60 miljoen op 200 verkeersdoden per miljoen, dan zitten we in nederland op 37 per miljoen. Zoek voor de grap het cijfer van Nieuw Zealand eens op, dat is echt een slagveld daar. In statistics is deze manier van vergelijken internationaal geaccepteerd.
Het gaat erom dat je in je huis veilig moet kunnen zijn. Natuurlijk kan je getroffen worden door natuurgeweld of een neerstortend vliegtuig, maar dat zijn extremen. Om bij een verkeersongeluk betrokken te raken, moet je aan het verkeer gaan deelnemen, (ook al weer uitzonderingen op, voor die enkele vrachtwagen die een huis inrijdt) Ik vind daarom dat je verkeersongelukken niet moet vergelijken met elektrische ongevallen in huis. Er is ook nooit goed onderzocht de relatie APK - ongelukken, er zijn aannames. Er wordt ook weleens over Zuid Afrika gezegd dat het door de technische staat van de voertuigen komt. Is niet waar, het gros van de ongevallen word veroorzaakt door dure, snelle voertuigen.
Dat gezegd, ik zal niet stellen dat met een verplichte keuring van installaties, er minder ongelukken zouden gebeuren.

evdweele

Overleden

Op 14 januari 2018 21:29:48 schreef mvdk:
Om bij een verkeersongeluk betrokken te raken, moet je aan het verkeer gaan deelnemen, Ik vind daarom dat je verkeersongelukken niet moet vergelijken met elektrische ongevallen in huis.

Het is zeker niet goed te vergelijken, want er zijn nu eenmaal meer mensen die elektrische apparaten bedienen dan mensen die aan het verkeer deelnemen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Tja, laatst was ik bij een kennis die wat extra stopcontacten wilde in een oud huis. Toen ik in de meterkast keek had ik er al geen zin meer in. Een hoop oude zooi, gekloot met passchroeven (20A erin gezet etc) en nergens een aardlek te bekennen. 'was allemaal maar onzin'. Toen vertelde hij doodleuk dat hij de aardpen, die nog op de waterleiding zat, maar had weggeknipt, want ze hadden sinds kort pvc. En die aardpen, daar moest de netbeheerder dan maar voor zorgen. Ofwel de dingen die geaard waren in huis, hingen nu wel aan elkaar, maar niet aan aarde. Er hoeft maar 1 ding stuk te gaan of je hebt een flink probleem. Heb m gewaarschuwd en ben weer vertrokken :P.

[Bericht gewijzigd door meander op maandag 15 januari 2018 01:59:08 (13%)

Spanning staat en stroom gaat!
evdweele

Overleden

Maar ondanks die ernstige fouten leefde die kennis nog.
Dan valt het toch nogal mee met de gevaren van elektriciteit?

Het gaat soms - heel erg - fout, maar gezien het aantal gebruikers en het aantal toestellen en installaties valt het aantal ongelukken enorm mee.
Vergelijk het met andere ongelukken met dodelijke afloop, zoals het vallen van een trap of het stikken in een visgraat. Dat risico zal niet heel veel anders zijn. Die ongevallen halen alleen nooit de voorpagina van de krant.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 14 januari 2018 13:04:43 schreef Tidak Ada:
Samangevat:
Moeten die douchebak, kranen en waterleiding nu aan de aarde of alleen aan elkaar worden verbonden?

Beiden. Alle metalen delen van de badkamer naar het centrale aardpunt, ook de randaarde vanuit centraaldoos naar het centrale aardpunt. Een eventuele wasmachine of -droger op een andere eindgroep ook naar het centrale aardpunt. Voila; Aarding EN potentiaalvereffening.

Gr.

Erik

Op 15 januari 2018 03:54:30 schreef evdweele:
Dan valt het toch nogal mee met de gevaren van elektriciteit?

Je kunt er in een paar tellen dood aan gaan, meer niet.

Gr.

Erik

mel

Golden Member

Op 15 januari 2018 09:24:05 schreef erik1234:
[...]

Beiden. Alle metalen delen van de badkamer naar het centrale aardpunt, ook de randaarde vanuit centraaldoos naar het centrale aardpunt. Een eventuele wasmachine of -droger op een andere eindgroep ook naar het centrale aardpunt. Voila; Aarding EN potentiaalvereffening.

Gr.

Erik

Ik heb nog nooit een wasmachine gezien die , als die in de doucheruimte aanwezig was, met een extra draad aan het CAP was gelegd..
De aarde van de kabel van de voeding is wel genoeg..
Er is een tijd geweest, dat de wasmachine met een trekschakelaar dubbelpolig geschakeld aangesloten moest worden, en dat er 2 aardes in de kabel zaten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

De aarde van de wasmachine zit daarintegen wel aan de CAP.
Via het systeem.
En als je de wasmachine op een stalen verhoging zet moet je die officieel (geen hond doet dat) ook aan de CAP zetten met een extra aardedraad.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 15 januari 2018 09:35:13 schreef mel:
[...]
Ik heb nog nooit een wasmachine gezien die , als die in de doucheruimte aanwezig was, met een extra draad aan het CAP was gelegd..

Ik wel. Hij staat hier in mijn badkamer. :)

De aarde van de kabel van de voeding is wel genoeg..
Er is een tijd geweest, dat de wasmachine met een trekschakelaar dubbelpolig geschakeld aangesloten moest worden, en dat er 2 aardes in de kabel zaten.

Bij mij is de wasmachine inderdaad met een dubbelpolige trekschakelaar aangesloten. Dat was zoals het toen moest. (1985)Ik heb echter geen kabel gebruikt met twee aarddraden. In de eerste plaats kon ik die niet krijgen en in de tweede plaats leek het mij vrij zinloos twee aarddraden naast elkaar te leggen en die op dezelfde punten aan te sluiten. Als er dan iets mis mee gaat is de kans vrij groot dat ze allebei onderbroken of gammel zijn. In plaats daarvan heb ik dus een aparte aarding aan de wasmachine gemaakt zodat er potentiaalvereffening is, onafhankelijk van de kabel die naar de trekschakelaar gaat.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 15 januari 2018 11:35:21 schreef Roetzen:
Bij mij is de wasmachine inderdaad met een dubbelpolige trekschakelaar aangesloten. Dat was zoals het toen moest. (1985)Ik heb echter geen kabel gebruikt met twee aarddraden. In de eerste plaats kon ik die niet krijgen en in de tweede plaats leek het mij vrij zinloos twee aarddraden naast elkaar te leggen en die op dezelfde punten aan te sluiten. Als er dan iets mis mee gaat is de kans vrij groot dat ze allebei onderbroken of gammel zijn. In plaats daarvan heb ik dus een aparte aarding aan de wasmachine gemaakt zodat er potentiaalvereffening is, onafhankelijk van de kabel die naar de trekschakelaar gaat.

De diepere achtergrond van een dubbele aarde is, dat die ten opzichte van de netaders een dubbele overlevingskans heeft.
Hetzelfde geldt ook bij het aansluiten van een aardader. Die hoort feitelijk altijd wat langer te zijn. Worden de aders naar een aansluitpunt te zwaar op bijv trek belast, dan zal de aarde als laatste losschieten. Voor die tijd is het apparaat dus feitelijk niet meer te gebruiken.
Een kabel met twee groen/geel gekleurde aardaders zul je niet gemakkelijk vinden. Het wordt dan een draaistoomkabel met vier aders, bruin, blauw, zwart, en geelgroen . De zwarte ader werd dan geelgroen gemerkt. Destijds was dat toegestaan.

mel

Golden Member

Als de voeding,(nul of fase)onderbroken word, dan merk je het vanzelf.
Maar als de aarde onderbroken word, dan merk je het niet, de machine gaat gewoon door, tot het te laat kan zijn.
De filosofie was, 2 aarddraden, is er eentje door, heb je altijd nog een andere..
En er zijn volgens mij kabels met 2 aarddraden,(ben er al een tijdje uit)

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 15 januari 2018 12:12:41 (13%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb ook wel eens een wasmachinesnoer aangesloten met dubbele aarddraad. Was toentertijd gewoon in de bouwmarkt te koop. Over de kleuren ben ik niet helemaal zeker meer, maar ik dacht dat die tweede aarddraad grijs was.
Heb het toen gedaan omdat het "moest", maar aangezien er aan weerszijden maar 1 klem beschikbaar was leek het mij tamelijk zinloos.