Mengpaneeltje voor de jeugd. PC headset erop prikken

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dus als ik het goed begrijp heeft "hot" en "cold" niet zozeer met positieve en negatieve (of +12v en 0v) te maken?

Nee, inderdaad. "hot" en "cold" hebben in deze context eigenlijk niets verloren, deze termen zijn nu net van toepassing op wisselspanning en dan meer bepaald op asymmetrische wisselspanning. Bv. de hete kant van een volumepotmeter is diegene die niet aan de massa hangt, evenzo voor een spoel in HF-omgevingen. Vermoedelijk weer zo'n stomme Angelsakser die met de terminologie in de war was.

Verder sluit ik me helemaal aan bij wat @Fox2 stelde.

Maar wel mooi dat je het toch maar aan het werk hebt! Broeva! Haro! :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

'Hot' zal bij een positieve geluidsdruk op het microfoonmembraan een positief signaal leveren, terwijl 'Cold' op dat moment het spiegelbeeld van dat zelfde signaal laat zien (dus richting lagere of negatievere spanningen).

Ik kan me wel voorstellen dat het inderdaad betere resultaten zal geven, wanneer je een schakeling toepast waarbij het huisje van de elektret aan GND ligt. Je zult dan waarschijnlijk ook minder gevoelig zijn voor elektromagnetische velden.
Helaas is de elektret bij vrijwel alle online schakelingen zwevend geplaatst. Dit is eigenlijk het enige Google-resultaat waar dat niet zo is:
http://www.oocities.org/ua_audio_pro/mic3.gif
(bron: http://www.oocities.org/ua_audio_pro/index_.html)

Eigenaardig...
Ik kan op die manier mijn PC headset niet bromvrij maken?
De massa van het electret lijkt aan de massa van de Headset te hangen.
Is dit een spanningsdragend deel? Of kan ik hier iets met een Condensator ontkoppelen?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ik zou verwachten dat de oortjes en de mic totaal niets met elkaar te maken hebben, en dat ze alleen met elkaar verbonden zijn d.m.v. een stuk plastic...
Kun je op de stekkers van beide delen ook meten of de massa's onderling doorverbonden zijn?

Hier (1e afbeelding) modificeren ze elektretcapsules, door het printspoortje tussen de FET en de case door te snijden. Maar ik verwacht dat hij daarmee niet helemaal 'zwevend' is geworden, maar alleen de FET-trap.
Bovendien veranderen de eigenschappen door die aanpassing, want ze zeggen dat hij met deze aanpassing een hogere geluidsdruk kan hebben.

Bij je aanpassing in het mengpaneel (om fantoomspanning op de connector te krijgen), heb je daar trouwens wel aan de seriecondensatoren gedacht (C7 en C8 in het schemaatje wat ik 4 jan had gepost)? Die zijn noodzakelijk, om de DC-instelling van de eerstvolgende versterkertrap niet te verstoren.

Het heeft even stil gelegen in de drukte.
Ik heb dus nog niets met je tips gedaan.
Als ik het goed begrijp, zou ik je schema achter die van mij kunnen plakken?
Want in het schema wat ik heb gehanteerd zie ik volgens mij wel die ontkoppel condensatoren zitten.

NB of de massa's gescheiden zijn, zal ik een moeten beoordelen. Tegenwoordig zijn het verloopkabeltjes naar 4 polige 3,5mm Jack kabeltjes. Dan lijkt het wel zo dat de massa's gelijk/verbonden zijn.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Het schemaatje van 4 januari is een voorbeeld van hoe je je mengpaneel zou kunnen modificeren om fantoomspanning-functionaliteit toe te voegen. Dit kun je trouwens ook extern van het mengpaneel tussenvoegen (tussen de microfoon en het mengpaneel).
Je had deze functionaliteit zelf al toegevoegd d.m.v. de 14V in het mengpaneel, alleen die was ongebalanceerd. Dit schema was een hint hoe je dat zou kunnen verbeteren naar een symmetrische voeding, en met de juiste ontkoppeling.

Het laatste schemaatje was nòg een voorbeeld hoe je een elektret-capsule aan een XLR-input kunt knopen (maar dan met het elektret aan massa). Vergelijkbaar dus met het schemaatje van testman, Aart en het schemaatje wat je zelf al gepost had. Alleen wel een lastige, met een audio-trafo en (hier) slecht verkrijgbare transistortypes, dus ik zou 'm niet kiezen.
Die hoef je natuurlijk niet allemaal achter elkaar te zetten, eentje uitkiezen is genoeg.

Ik ging uit van een headset met twee gescheiden mini-jacks, een groene voor de oortjes en een roze voor de mic.
Headsets met 4-polige mini-jacks zijn nog weer een stukje lastiger: inderdaad zijn de massa's waarschijnlijk gekoppeld, maar hier zit vaak ook nog wat extra elektronica in, om d.m.v. een simpel protocol met de telefoon te communiceren. Dit wordt gebruikt om bijvoorbeeld de functietoetsen door te geven: volume omhoog/omlaag, gesprek aannemen, microfoon muten etc.
Sommige van deze protocollen (ja, er zijn er natuurlijk meerdere, lang leve de standaardisatie) zijn hoorbaar in de audioband.