Humax 5050c ventilator draait niet

Hallo Circuits online

In mijn Humax 5050c draait de ventilator niet meer , met als gevolg defecte HDD ( te warm geweest )

Nu heb ik de HDD al vervangen hij werkt weer, maar de ventilator springt niet aan, nu heb ik deze al getest met een 9volt blokje het draait wel gewoon. ( dan denk ik niet dat de ventilator defect is )

Nu weet ik niet of dit een probleem uit de voeding is of elders , of dat er ergens een warmte sensor defect is misschien ?

Graag jullie mening.

Groeten Roy

Thevel

Golden Member

Heb precies hetzelfde gehad met een Humax 5200C.
Ventilator wordt idd door een of andere sensor gestuurd maar dat heb ik niet kunnen vinden.
Ik heb het simpel opgelost door de plus draad van de ventilator aan te sluiten op de plus 12V van de HDD, de ventilator draait dus continue maar je hoort hem bij een 5200C nauwelijks.
Daarna geen problemen meer gehad.

Grote kans dat de fan geschakeld word door de software, die weer de temperatuur meet.

Kijk eens of je de sporen van de fan connector kunt volgen over de print, je vind dan misschien wel een FET of transistor die de fan schakelt. Vaak zijn dat transistors in een SOT89 of dat soort behuizigen omdat het toch wel een paar 100 mA moet zijn wat geschakeld moet worden.
Die zou ik dan nameten als je daar wat in vind.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Beste altijd laten draaien direct op 12v. Als 'ie pas aangaat als het al warm is, is een slechte zaak.
(je nieuwe harddisk zal je dankbaar zijn... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Kijk eens of je de sporen van de fan connector kunt volgen over de print, je vind dan misschien wel een FET of transistor die de fan schakelt.

Dat heb ik ook geprobeerd bij de 5200C maar dan raak je echt de weg kwijt.
Zonder schema kom je er niet uit...

Hallo

Bedankt voor de reacties

Ik heb de rode draad van de ventilator op de 12+ van de hdd aangesloten zoals hieronder beschreven werd.

De witte en de zwarte van de ventilator kan ik gewoon laten zitten ?

Groeten Roy

als je de fan continu aansluit op de 12V is die fan geen lang leven beschoren, er zit doorgaans een 40mm fan in die veel toeren maakt. de lagers zijn niet al te degelijk, dus ik zou er een weerstandje mee in serie zetten zodat het ding wat minder hard loopt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo Testman

Welke voltage ( Fan ) is wijsheid ?

Als je hem op 5 volt aansluit draait hij bijna niet.

Iets van 9 volt ?

Groeten Roy

Arco

Special Member

In mijn Rebox heb ik twee 12v fans in serie gezet op 12v. Draait lekker langzaam, en prima koeling...

https://www.uploadarchief.net/files/download/re9000hd_2.jpghttps://www.uploadarchief.net/files/download/re9000hd_1.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 15 januari 2018 09:49:03 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Op mijn vroegere satellietontvanger Dreambox 7025 had ik bovenop een 12cm fan liggen. Binnenin was geen ruimte en er was geen voorziening voor een ingebouwde fan aanwezig.
Op 12V liep die fan veel te snel en op 5V startte hij niet op. Ik heb er toen een gloeilampje van 6V mee in serie gezet.
Door de PTC weerstand van de gloeidraad was de opstartspanning hoger dan de bedrijfsspanning.
Dit heeft minstens 5 jaar probleemloos gewerkt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Een 3V3 (of 2V7) zener van 1.3W in serie werkt ook prima om de snelheid wat te verlagen. Deden wij vroeger standaard in heel veel systemen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Thevel

Golden Member

Op 14 januari 2018 21:14:42 schreef testman:
als je de fan continu aansluit op de 12V is die fan geen lang leven beschoren, er zit doorgaans een 40mm fan in die veel toeren maakt. de lagers zijn niet al te degelijk, dus ik zou er een weerstandje mee in serie zetten zodat het ding wat minder hard loopt.

In mijn 5200C draait de ventilator rustig en zeker niet vol toeren, ik heb de witte draad gewoon laten zitten.
Ik heb nog gezocht naar de gegevens van de ventilator maar dat is een of ander bijzonder ding, ik heb geen gegevens kunnen vinden.
Ik weet niet of in een 5050C een zelfde ventilator zit.

Tussen de 12 Volt en 5 Volt aansluiting werkt doorgaans ook prima !

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

dan heb je 7V en werkt meestal wel, soms ( in pc's) krijg je dan rare problemen mbt herstarten hangt van de voeding opbouw af..

de fan is een standaard ding meestal, men zet de schoep aan de binnenkant, dan kun je het stickertje niet zien op de andere kant, valt dan net tegen het plaatwerk van de achterkant..

als er een caviar green inzit of oem seagate net als hierboven dan is de disk toch geen lang leven beschoren. men zet er het goedkoopste op de markt in doorgaans..

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 15 januari 2018 07:40:46 (21%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo

Ik heb er na over zitten denken , ik denk dat ik een betere kwalietis ventilator koop dat werkt dan ik makkelijker, en je hebt perfecte koeling, kwa geluid valt het allemaal erg mee , moet ik zeggen.

Maar welk merk goed is , en een lange levens duur heeft weet ik niet. ( als hij gewoon op 12 volt draait )

Groeten Roy

ebm papst is goed, maar meet de fan eerst op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

De meeste kleine papst'jes maken wel relatief veel geluid (29dB/9m³h), maar wel prima kwaliteit.
Die van Scythe zijn 14dB/7m³h, draaien hier al een hele tijd bijna geruisloos op ongeveer 9 volt...
https://www.alternate.nl/Scythe/Mini-Kaze-3500-Case-fan/html/product/7…

De herrie bij Papst wordt o.a. veroorzaakt door het tweemaal zo hoge toerental voor bijna dezelfde luchtverplaatsing...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De ventilator van mijn Humax5200 stond stil en draaide ook niet na een tijdje opwarmen door met 2 tuners tegelijk op te nemen.
Zoals hier beschreven de rode draad van de ventilator losgeknipt en verbonden via een 3,3V zener met de 12V HD voeding (gele draad).
Draait nu als een zonnetje, nagenoeg geruisloos, als de HD actief is.
De kast is beduidend koeler. Alleen de 2 tuners blijven warm in standby-stand.
Bedankt voor de adviezen.