Omvormer 12v dc -> 230v ac defect

Van de buurman een reparatie dingetje gehad.
gaat om een 400 watt omvormer die hij in de camper gebruikt.
betreft en Ifonix human power ic-400.
de 2 kleuren led blijft rood branden.
als ik de voedingsspanning naar beneden draai gaat de buzzer af dus dat gaat goed.
gemeten dat er twee fets stuk waren irf740 deze vervangen maar resultaat blijft hetzelfde geen 220/230 aan de output.
lijkt dat de fets niet aangestuurd worden op de 1 of andere manier.
ik kan alleen nergens een schema of iets vinden.
iemand een idee waar ik even verder kan zoeken of de gouden tip ?
ik zit een beetje vast op dit moment.

Waar gexperimenteerd word sneuvelen onderdelen

Het van een schema voor dit apparaat zal lastig zijn. Zo te zien op de foto's een ouderwets apparaat. Een lm324 is een oude opamp.

Zo te zien discreet opgebouwd en daarom denk ik dat de andere ic's ook niet heel bijzonder zijn. Wat voor type ic's zijn dat? Als het inderdaad een discreet opgebouwd ding is kun je gewoon met de sccoop gaan meten of er ergens nog activiteit in die schakeling is. Je moet ergens pulsjes meten of een blokgolfje van vijftig Hz. Is er nergens een teken van leven dan wordt het zoeken naar de oscillator en kijken waarom die het niet doet.

Maar eerst zul je het schema moeten uit gaan zoeken of natekenen dan zie je waar de deel schakelingen zitten en kun je uitzoeken waar welk signaal moet staan.
Vermoedelijk maakte dit ding een 50Hz blokgolf van ongeveer 220 volt.

Deze dingen zijn opzich heel goed te repareren als je een schema hebt tenminste en niet gaat nadenken over het feit dat je voor een paar tientjes een nieuwe koopt.

Dit bijvoorbeeld:
https://www.kampeerwereld.nl/ocs-omvormer-12v-230v-600w-2035154/?gclid…

Je kunt een discussie voeren of je een modified sinus wat een marketing term is voor een rottige blokgolf of een echte sinus wilt hebben. Maar dat is een ander verhaal.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 13 januari 2018 18:22:58 (18%)

Arco

Special Member

Voor de prijs van zo'n ding heeft reparatie weinig nut meer: https://www.conrad.nl/nl/e-ast-cl300-12-omvormer-300-w-12-vdc-12-vdc-1…
(hooguit voor het plezier van vinden wat er kapot is of als het ding nostalgische waarde heeft)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Als het deze is, is die het repareren waard?

Voor een goede ga je toch net wel iets meer dan 2 tientjes nodig hebben. Bijvoorbeeld deze victron 12/350

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

gaat mij er niet zo zeer om wat zo'n ding nieuw kost..
is niet veel meer tegenwoordig maar ik zou graag wel willen weten wat er stuk is...

Waar gexperimenteerd word sneuvelen onderdelen

Op 13 januari 2018 22:55:48 schreef Danny-Sneek:
gaat mij er niet zo zeer om wat zo'n ding nieuw kost..
is niet veel meer tegenwoordig maar ik zou graag wel willen weten wat er stuk is...

Als jij vertelt waarom mijn glazen bol het niet meer doet, kan ik je wellicht verder helpen.
Als je wil repareren, zul je helaas het vak moeten leren.

Lijkt me de zooooveelst TS-er die wilt gaan lopen voor hij kan stappen.

Sine

Moderator

De Zoooooveelste one-liner van Wim.

Wim ... Laat dat. Thanks.

ding is 15 jaar oud, maar ik denk dat er meer als 2 fets stuk zijn gegaan, dat ze dat niet meten wil niet zeggen dat ze werken als het moet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ Danny Sneek . Hoe heb je gemeten dat de fets defect zijn? En zijn deze na vervanging ook nog intact.
Beschik je over een universeelmeter, kun je de weerstanden en diodes nameten in de schakeling. Zo ook voor die twee transfo's. Hou rekening dat deze componenten in een schakeling zitten en soms een foutieve meetwaarde geven.
Datasheets opzoeken van alle ic's. Nameten of de juiste voedingsspanning toekomt op de aansluitpennen ervan. Aan de hand van die datasheets kun je bepalen wat de functie is van elk ic.
Als je geen schema van het bord hebt, is het soms handig om de print op een scanner te leggen en een vlakke foto ervan te nemen. Kun je bovenkant en onderkant op een en hetzelfde blad printen.

Vooral volhouden, je leert er ontzettend veel mee. Het is altijd moeilijk voordat het gemakkelijk wordt.

Dit soort converters maakt eerst van de 13,8VDC ongeveer 325 VDC waarna een volle brug zit om er 230V AC van te maken. Er zullen gezien de gelijke trafo's twee upconverters parrallel staan.

Meet je op de grote elco (voorzichtig !) ongeveer de juiste tussenspanning ? Dat is een aanwijzing in welke helft het probleem zit. De irf740 zullen aan de 325V kant zitten. Als daar een probleem zit kun je terug werken naar de drivers.
Het is dan praktisch in ieder geval van dat stukje het schema even op te nemen.

Het gehele schema is bij dit soort discreet spul een goede oefening (zie ik daar een NE558 in het wild ? :), maar voor een reparatie vermoedelijk niet nodig.

de 325 volt meet ik niet de drivers doen het dus niet.
outputs van de ka3525a gemeten maar geen actie hier op.
kan het ic natuurlijk stuk zijn maar kan ook iets omliggends zijn wat het ic niet triggert..
losse componenten desoldeer ik in ieder geval aan 1 zijde om te meten uiteraard.
en ga zeker volhouden.. ding moet weer heel :)
heb weer wat info er bij zo van iedereen we rommelen weer ff verder..

Waar gexperimenteerd word sneuvelen onderdelen

Jouw print zal voor de 325V DC niet veel van dit shema afwijken:

https://hackaday.io/project/4689-improve-the-haber-process/log/19194-u…

Wat voor spanning meet je bij jouw op pin 10 van de ka3525 ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.