Softstarten of ster-/driehoek schakeling

Beste,

Ben bezig wat uit te zoeken voor school.
ik heb een net van 230volt en een motor van 15kw
Nu moet ik maken een kastje zijn of kant en klaar voor deze aan te sturen.

Kast moet voorzien zijn van een start/stop knoppen, hoofdschakelaar + noodstop. Hebben jullie een idee om dit te realiseren?

Alvast bedankt.

mel

Golden Member

Wij hebben ideeen zat, en we weten het ook wel :)
Maar wat had je zelf al bedacht, c.q. opgezocht?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Wat bedoel je precies met een net van 230V?

Die stopknop is wettelijk verplicht, de noodstop niet altijd. Om ook maar iets zinnigs over die noodstop te zeggen moeten we wel weten wat die motor doet. En wat daar voor risico's aan kleven.

De motor start een pomp, en ik had in gedachten een ster-/driehoek schakeling compleet te kopen. Maar of dit de goedkoopste manier is weet is niet.

Een net van 230 fasespanning (dus 230v/400v).

GJ_

Moderator

OK, gewoon 3x400V dus. De goedkoopste manier hangt een beetje van het vermogen af. Een softstarter is voor grotere vermogens relatief goedkoop, maar voor jouw relatief kleine pompje zal het er om hangen.

Je moet je ook verdiepen in de soort softstarters, met name het aantal fasen waarop "gesoftstart" word:
één: waardeloos, nutteloos, weggegooid geld
twee: meestal voldoende
drie: beste starteigenschappen, soms extra voordeel omdat een lichtere voeding/dunnere kabel gebruikt kan worden.

Dan heb je nog de snuggerheid van je softstarter: het is bijvoorbeeld handig als er een thermische beveiliging voor de motor zit ingebouwd.
En een snuggere kan ook eenvoudig in open driehoek (google) configuratie worden aangesloten, dat is aanmerkelijk goedkoper omdat je dan met een veel kleinere softstarter uit de voeten kunt.

Voor de noodstop heb je niet genoeg gegevens. Als dit alles is wat je hebt kun je naar je leraar om meer info te vragen. Nou snap ik ook wel dat het berekenen van een performance level niet op het lesprogramma staat, maar dan moet toch minstens de gewenste architectuur worden opgegeven, anders moet de vraagsteller zelf terug naar school.

pamwikkeling

Special Member

Ik wil marco zijn topic niet kapen, maar een overbrug relais is dat nog gebruikelijk bij een softstarter ?

GJ_

Moderator

Vaak ingebouwd, behalve bij de wat grotere (boven de, pakembeet 110kW) , daar is een externe by-pass handiger. Maar bij deze kleintjes zit ie er gewoon in.

GJ_

Moderator

Nee.
Bovendien, voor dat geld heb je een Chinese starter. Of die noodstop geschikt is weten we niet zolang je de toepassing niet kent.
En vanaf volgend jaar kun je daar sowieso niet meer bestellen zonder je een boel problemen op de hals te halen >:-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 18 januari 2018 09:25:00 (30%)