Gemodificeerd centraaldoossysteem

Beste,

Voor school moet ik een gemodificeerd centraaldoossysteem ontwerpen volgens de NEN3174.
Deze heb ik helaas niet tot mijn beschikking.

Volgens plaats je in een gemodificeerd systeem boven iedere lamp een centraal doos.
Klopt dit en/of zie ik nog iets over het hoofd?

Mvg Roy

mel

Golden Member

Dat is idd de insteek van een centraaldoossysteem..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik snap niet helemaal waarom deze norm NEN3174 is namelijk:
Voorschriften voor schuifbuis van hard polyvinylchloride (hard PVC) voor elektrische installaties.
Je zou denken niet deze norm maar NEN1010 of zo.

Teruggaande in de tijd want de nieuwe NEN1010 is veel algemener en beschrijft geen gemodificeerd centraaldozen systeem meer was dat volgens mij een centraaldoossysteem waarbij je ook beperkt mocht doorlussen op inbouwdozen.
Iets dergelijks:

mel

Golden Member

Als er 2 inbouwdozen zitten tegenover elkaar in de muur, dan rijg ik ook wel door hoor.
Het gaat erom dat de installatie logisch en Overzichtelijk is.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pietplof

Golden Member

Jawel heer Mel.
Vroeger stond er ergens in de nen1010 ( artikel 95 ? ) dat iedere lektrische installatie doelmatig en overzichtelijk moet zijn aangelegd.

Heerlijk kapstokartikel voor een technisch inspekteur ( dat was ik) .
Had je een hekel aan iemand was zijn installatie niet overzichtelijk en anders niet doelmatig....afkeur. Grapje! :)

festina lente

Op 18 januari 2018 04:05:25 schreef mel:
Als er 2 inbouwdozen zitten tegenover elkaar in de muur, dan rijg ik ook wel door hoor.
Het gaat erom dat de installatie logisch en Overzichtelijk is.

Ja mag toch ook

maar even misschien voor de duidelijkheid richting de TS dit zijn oude voorschriften die omstreeks de 70er jaren golden tegenwoordig spreekt NEN1010 hier niet meer van maar mag je overal doorlussen. Misschien staat hier nog wat van in de NPR maar volgens mij in de nieuwste versie er van ook niet veel meer.

mvdk

Golden Member

Op 18 januari 2018 08:02:02 schreef pietplof:
Vroeger stond er ergens in de nen1010 ( artikel 95 ? ) dat iedere lektrische installatie doelmatig en overzichtelijk moet zijn aangelegd.

Ik dacht dat 't stelselmatig en overzichtelijk moest zijn.
Ben m'n rode boekje kwijt, kan 't niet nazoeken...

In mijn kleine flatje op eerste verdieping zit iets een beetje merkwaardig. centraaldoos in de slaapkamer, aftakking naar wcd in de hoek, daarin zit een verlenging naar beneden-buiten. naar m'n berging. Naar mijn mening zou 't overzichtelijker zijn als dat kabeltje direct uit de meterkast naar buiten was geleid, dit zal wel goedkoper zijn geweest.

Yep volgens mij had de keurder dat destijds afgekeurd.
Vond hij niet stelselmatig en overzichtelijk.
Vanuit een centraaldoos of vanuit de meterkast vond hij het wel goed.

let ook op de plaats van installatie, ivm brandwerende muren in bijv appartementsbouw mag je niet van inbouwdoos naar inbouwdoos als dit van het cv hok naar een slaapkamer is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer