CEE test stekker 400v

EricP

mét CE

mbt een draad verkeerd steken, en dat is nog een niet noemenswaardige fout

Ik vind het nogal een misser... Hoe moeilijk kan het zijn?

Het gaat hier over een CONTROLE uit te voeren

Wat TS voorstelt zijn 3 LEDs die aangeven of alle fasen er zijn. Moet je iemand 'opleiden' om te kijken of 3 LEDs branden? Het geeft wel aan hoe triest het tegenwoordig in de maatschappij is.

Bij een controle verwacht je dat het resultaat op een correcte wijze geïnterpreteerd wordt.

Wat wil je aan 3 LEDs interpreteren?

Krijgt deze persoon een opleiding om de stekker te gebruiken? Dan is het geen leek meer.

Houd toch op met je 'opleiding'. Modewoord voor 'ik heb een certificaatje en nu kan ik wat'.

Maar goed... TS is al een tijdje stil. Waarschijnlijk een opleiding 'hoe kijk ik of 3 LEDs branden' aan het volgen. Daarna de 'advanced edition' daarvan zodat hij zelf 'les' mag geven.

van rechtszaken komt het doorgaans niet, echter de bedrijven met eigenaren uit een bepaald land gaan daar wel snel mee dreigen.

je hebt aan veel net wat van school komt nog niks, daar moet nog jaren praktijk ervaring bij komen. grote installateurs plukken die net geslaagden zo van school af. ter vergelijk, nu komt er van een opleiding elektrotechniek in een grote stad net 10 man en 15 jaar terug waren er dat een paar honderd, er is niet aan volk te komen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Ik snap er geen bal meer van.
We hebben het nu over aardedraden die verkeerd zitten. Dit is gedaan door geschoolde mensen.
En er word gesteggeld over een stekker om te controleren of alle drie de fasen aanwezig zijn, waarvoor je dan geschoold zou moeten zijn??

Op 14 januari 2018 08:41:26 schreef buckfast_beekeeper:...Wil een installatiebedrijf werken met allemaal Polen, Hongaren of niet geschoolden. Dat is dan ook het probleem van het bedrijf...

Dit heb je zo niet bedoeld neem ik aan. Tamelijk respectloos.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik heb al staaltjes gezien met buitenlandse arbeiders. Tot een net geen dodelijk ongeval omdat de Poolse arbeider toch dingen deed waarvoor hij op voorhand verwittigd was het niet te doen. Heeft maar een maandje of 3 de gevolgen gedragen van een ingedrukte borstkas. Mocht de kraanman niet bliksemsnel gereageerd hebben, dan was er met zekerheid minstens 1 dode geweest.

Waarom stromen er zo weinig technische mensen uit? Hoeveel kinderen spelen er nog met techniek ipv nintendo of pc-game? Hoeveel ouders sturen hun kinderen in die richting? Zowat iedereen wil momenteel naar de univ. Scholen werken ook niet meer op kwaliteit. De kwantiteit die uitstroomt met diploma is de maatstaf. In een wat verder verleden waren de praktijk leerkrachten in de 'vakschool' mensen die er een hele carrière in hun vak hadden op zitten. Net voor ik de school verliet, toch al weer 34 jaar geleden, veranderde dit. Plots begonnen er 'praktijk' leerkrachten binnen te stromen die amper 3 of 4 jaar de school hadden verlaten. Buiten de theorie hadden ze quasi geen ervaring.

@GJ_ misschien eens google aan het werk zetten en eens zoeken naar wat filmpjes van Poolse en Hongaarse vrachtwagenchauffeurs die proberen te parkeren. Deze worden ook geacht een rijbewijs te bezitten. Wetende dat je het ginds kan kopen voor 150€ zegt genoeg zeker. Op 1 plaats in ons dorp is er al 2 keer een binnenlandse chauffeur moeten aantreden om zijn oosterse collega uit de nood te helpen. Waarom zou het er in andere sectoren anders aan toe gaan als in de transportsector? http://www.gva.be/cnt/dmf20170505_02868459/vrachtwagen-rijdt-zich-vast… Toevallig onderaan de lokale 'vakschool'. Wel Belgische trailer maar Hongaarse vrachtwagen met dito chauffeur. Voor de goede orde. De straat is verboden +3,5 ton met een verbodsbord voor vrachtwagens. Als ze dat al niet herkennen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

polen in de bouw is niks nieuws, ze werken best hard en prima inzetbaar voor het lompere werk, maar verwacht er geen logisch denken van of precisiewerk. kant en klaar werk wat zichzelf wijst gaat wel goed.

een teststekker is ook voor ceeform best handig als je dat vaak nodig hebt, ben ook vaker ceeform wcd's tegengekomen waar men de nul en l1 had geruild, niet van de installateur uit, want dan zaten de draden in de het wcd niet gekruisd.

of het draaiveld nu rechts of links is maakt niet meteen iets uit, draad draaien en klaar als er tenminste motoren in dat toestel zitten. soms moet je nadien nog een rechtsdraaiend veld naar linksdraaiend omzetten, gewoon omdat dat internationaal blijkbaar zo is. maar 7x 185mm2 parallelkabel op de trafo omzetten gaat niet zo makkelijk :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Goed, dit is het laatste wat ik er over zeg in dit topic.

Op 14 januari 2018 15:17:46 schreef buckfast_beekeeper:
Ik heb al staaltjes gezien met buitenlandse arbeiders.

Ik heb ook genoeg staaltjes gezien van "eigen" arbeiders. Ik vind het onjuist en respectloos om over "de buitenlandse arbeider" te spreken. En niet zo snugger, want "de buitenlandse arbeider" bestaat niet.
Bovendien halen we eerst mensen hierheen voor werk waar we zelf te beroerd voor zijn of onze neus ophalen om ze dan vervolgens af te schilderen als een stel onbenullen? Kom op zeg.

Op 14 januari 2018 15:17:46 schreef buckfast_beekeeper: Waarom stromen er zo weinig technische mensen uit?

Als we die tekort komen kunnen we ook die elders halen. Alleen hebben we het te druk gehad met die mensen als incapabel af te schilderen. Ik heb al meerdere ervaren en hoog gekwalificeerde elektricien/paneelbouwers, ingenieurs en PLC programmeurs gevonden die hier komkommers staan te sorteren.
Wie is er dan dom?

Dat was het, ik ben weg uit dit topic.

pa3gws

Golden Member

Ik denk dat het met de vakkennis van de oost europese mensen wel meevalt.
Er is hier een treintunnel van 1,5 Km in elkaar geknutseld door hoofdzakelijk Poolse en Hongaarse bouwvakkers en het ding doet het prima. ;-)
Maar de werkgever is vaak de boosdoener die wil vooral GOEDKOPE krachten en daar wil het wel eens mis gaan.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mel

Golden Member

Ik heb een paar jaar met een Poolse monteur gewerkt op de Goereesesluis. Die man werkte harder, en netter dan al de Nederlandse monteurs..Die konden alleen maar zeuren, overal over eigenlijk..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

[offtopic]Ik werk beroepsmatig regelmatig met MOE-landers. Wat er vooral fout gaat, is het mentaliteitsverschil. Ofwel: van huis uit zijn ze gewend redelijk strak gestuurd te worden - zo werkt de maatschappij daar. Hier wordt er opeens verwacht dat ze zelf nadenken en ook wat eigen initiatief nemen (bel de baas eens als je nog 5 dozen draad hebt in plaats van wanneer de laatste leeg is bijvoorbeeld). En daar ook nog verantwoordelijk voor zijn. Dat werkt niet zomaar.
Ook 'de baas' tegenspreken is redelijk not-done. En je kunt in Nederland best eens vragen 'joh, weet je dat zeker want...' (en als de baas dan 'ja' zegt, nou dan houd je je mond en maak je wat onhandigs :) )

Als je die inschatting in mentaliteit kunt maken en ze wat kunt begeleiden (ofwel: voldoende communicatie hebt om uit te leggen wat jij wilt, hoe je het wilt en dat de centen mijn probleem, en niet dan van hen is) - en ook de (hun) baas uit de buurt houdt als het niet de snelste / goedkoopste oplossing is die je wilt, dan zijn het niet zelden opeens vakmensen die hele mooie dingen kunnen.

Maar het is in mijn ervaring 'vers van huis' duidelijk wel een andere mentaliteit in nadenken / communicatie / werk houding / netjes werken dan we hier vaak 'prettig' vinden.[/offtopic]

Maar goed... TS is reeds enige tijd stil. Ik hoop dat hij inziet dat alleen LEDs lang niet altijd een afdoende indicatie is. Verder zou je de '230V led' van de site eens kunnen bekijken, aanpassen voor 400V (die doet het op 230V ook nog wel) en dan heb je al best wat.
Neon lampjes met een weerstandje in serie doen het ook prima... Voor wat die indicatie waar is natuurlijk.

Anoniem

Zo dit is een flink leventje gaan lijden.

Ik zal het uitleggen..

Vrachtauto's brengen melk van de veehouder naar de fabrieken toe. De chauffeur steekt een 4p CEE stekker bij de veehouder in het stopcontact die vervolgens de elektrische pompen voed om de melk in de tank te pompen. Een freq. regelaar stuurt de pomp aan. Deze freq. regelaar geeft enkel een visuele melding door middel van een lamp, dat er 3 fase aanwezig zijn en dat de regelaar klaar is om aan te sturen.

Bij de gemiddelde veehouder is de elektrisch installatie vrij belabberd. Veel aan elkaar geknoopt en ze zitten soms aan het eind van de kabel.

Als er 1/2/3 fase(s) missen gaat de installatie niet pompen. Handig zou zijn als de chauffeur, bij een niet werkende installatie, zelf kan controleren of er 3 fase uit het stopcontact komt.

Het idee is dus om een simpele stekker te maken die dat weer kan geven!

Een draaiveldmeter met indicatieledjes kan dit.

Conrad heeft keuze genoeg:
https://www.conrad.nl/nl/Search.html?searchType=CAMPAIGN&search=draaiv…

Als je er een CEE stekker IPV meetpinnen aanzet is het makkelijk te gebruiken.

Shiptronic

Overleden

PTO en het is opgelost, ik zou niet eens afhankelijk willen zijn van andermans zooi.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.