Je krijgt zoiets nooit door de keuring..
Mwah... Ik heb wel gekkere dingen goedgekeurd gekregen. Om te beginnen zou je je eens af moeten vragen of het wel gekeurd moet worden. Als TS een bootje van 18m 'groot' noemt en er wordt alleen particulier mee gevaren, dan heb je met niemand wat te maken. Als het groter dan 20m wordt en het is alleen particulier, dan gaat het ook nog lang goed.
Zelfs als je commercieel vaart, hangt het er maar helemaal vanaf onder welke rules je dat doet mbt. waar het aan moet voldoen. Voor dergelijke installaties, zijn er weinig dingen waar een 'certificaat' (je weet wel, zo'n stuk papier waarop een of andere toko verklaart dat het volgens hen 'goed' is) bij moet zitten - ook dat weer afhankelijk van je rules en klasse bureau. Wel worden er eisen gesteld aan betrouwbaarheid / redundancy. Als je stuurwiel gehandhaafd blijft en je kunt bijzonder eenvoudig om op handbediening, dan gaat het lang goed.
In een beetje schip zit alles dubbel, radar, radio, kompassen en dat soort dingen, maar er zit maar EEN stuurmachine in.
Ook dat valt wel mee. Voor het kompas moet je (voor veel rules) een backup hebben. Gyro en magnetisch? Prima. Radio apparatuur: 2 van de 3: shore-based maintenance, dupliceren, radio-techneut aan boord. Strik genomen kan je met een radio-techneut aan boord en een shore based maintenance contract met 1 VHF met een 350m tanker de wereld rond. Niemand zal het doen, maar het voldoet aan de rules.
Draadloos geef ik je erg weinig kans..(ik snap toch niet waarom alles tegenwoordig draadloos moet..zo onbetrouwbaar als ik weet niet wat..)
dat ben ik helemaal met je eens.
Wat te denken van bouwkranen? 99% is draadloos bestuurd.
Het grote verschil met een bouwkraan is, dat je met een schip met 'niks meer doen' ook een hoop ellende aan kunt richten. Zet je die bouwkraan volkomen stil, dan heb je (op een enkele uitzondering na) een stabiele en veilig situatie en alle tijd om het batterijtje van je zender te vervangen, danwel de boel 'bedraad' in een veilige toestand te brengen.
[off topic]Ik heb wel eens een gaskabel (zo'n morse-ding) gebroken tijdens het manouvreren. Zelden een stuurman zo hard de machinekamer in zien rennen om over te gaan op 'handbediening' dmv. een electronische variant van een 'telegraaf'. 'Niks meer doen' had in elk geval een hoop schade veroorzaakt...
Oh ja: geen achterstallig onderhoud hoor. Kabel was een paar maanden oud. En door ene bedrijf geïnstalleerd. Jammer dat het 'bijna goed' was, draaipoutn draaide niet, kabel boog bij gebruik meer dan-ie leuk vond en brak uiteindelijk daardoor. Maar ja, wel een 'werf' en 'goedgekeurd', DUS was het goed...[off topic]