2716 gebruiken ipv een prom

mel

Golden Member

Een eenvoudige vraag, met een lastig antwoord...
Ik heb een paar portofoons, daar zit een 82S131 prom in voor de kanaleninstelling en zo.
Die dingen zijn dacht ik lastig te verkrijgen, en ook lastig te programmeren.
Ik heb een hele berg 2716 Eproms.Die dingen kan ik wel programmeren.
Kan ik die dingen, d.m.v . een verloopprintje gebruiken in plaats van de proms?
Is maar een paar (16) adressen, en 4 databits, maar dat geeft niet.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

Zo op het oog moet dat prima kunnen... Het zal wel ff uitzoeken zijn hoe je data eruit ziet, maar dat moet lukken als je weet hoe je die PROM moet programmeren.

Als alternatief zou je naar een kleine AVR kunnen kijken. Ja, het klinkt idioot om voor zoiets een AVR in te zetten. Maar ik denk dat het fysiek wellicht beter past. Paar regels C (of assembly) moeten het met een look-up table best snel maken. Je haalt alleen je timing niet. Geen idee hoe relevant dat is (haalt jou 2716 dat wel? Die prom zit in de ns, wat best snel is. EPROM zit vaak zomaar een factor 10 hoger). Tenzij dat natuurlijk helemaal niet relevant is...

mel

Golden Member

Dat ding is alleen maar voor de kanalenprogrammering en nog enkele zaken. is geen snelheid vereist dacht ik.Het moet wel in het behuizinkje passen..
Is trouwens een Storno 4000 porto, voor de liefhebbers :)

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 22 januari 2018 13:28:50 (32%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
eSe

Honourable Member

Draagbaar apparaat, hoe verhoud zich het stroomverbruik van een 2716 tegen een prom? Misschien ook iets om rekening mee te houden. Of heb je 27c16, die verbruiken wat minder.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Arco

Special Member

Vervangen zal wel gaan. (een programmer voor BPROM's als de 82S131 zie je inderdaad niet veel meer. Laatste die ik had was de HiLo ALL-07)
Jammer genoeg is de 2716 voor zover ik weet niet in smd, dus 't moet wel passen.
Je kunt ook een grotere eprom overwegen, of een PAL als de 16V8. (beiden zijn er wel in SMD)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Die snelheid is niet van belang roep jij, maar...

Vooropgesteld dat ik geen idee heb hoe die porto werkt, maar ik kan me zo voorstellen dat het ding detecteert dat jij wat aan de 'kanalen kiezer' doet, en vervolgens de data die de PROM op de datalijnen zet leeft en die frequentie doet. Zolang de PROM sneller is dan hetgeen wat leest, dan gaat dat prima. Als dat niet zo is... Dan loop je elke keer een stap achter de feiten aan.

Als je wel wat met die snelheid moet, dan is het idee van Arco wellicht wat. Als dat niet van belang is, dan kun je wellicht wat met een 20-pins AVR - goed verkrijgbaar in SMD en daarmee wellicht net passend op een verloop PCBtje naar 16 poten.

mel

Golden Member

Ik ga er eens over nadenken,zo'n haast heeft het niet.
En ik heb idd de c uitvoering van die eproms.
Iedereen bedankt :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Zo’n prommetje is vele malen sneller dan een relatief “trage” 2716, die zitten al snel op de 450nS. Dan zou ik eerder kiezen voor een pal/gal

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Weet je wat er in moet ? Heb uit Deurne nog een buisje pal22ce...

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 22 januari 2018 19:35:04 (46%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Even niet uit mn hoofd..ik moet eerst de servicemanual heeeel goed bekijken..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 22 januari 2018 19:32:24 schreef bprosman:
Zo’n prommetje is vele malen sneller dan een relatief “trage” 2716, die zitten al snel op de 450nS. Dan zou ik eerder kiezen voor een pal/gal

Ik zou eerder verwachten dat waar er zo'n ouderwetse technologie in zit als een PROM, dat de snelheid mogelijk helemaal nergens kritisch is. In mijn commodore 64, kon de CPU alleen in bepaakde klok-fasen het ram adresseren. Daartussendoor kon met nul overhead de video chip data uit het geheugen lepelen omdat anders de bus toch maar stond te nietsen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
guidob

Overleden

Op 22 januari 2018 13:37:59 schreef Arco:
Vervangen zal wel gaan. (een programmer voor BPROM's als de 82S131 zie je inderdaad niet veel meer. Laatste die ik had was de HiLo ALL-07)

Ik heb nog zo'n ding werkend.

bprosman

Golden Member

Even niet uit mn hoofd..ik moet eerst de servicemanual heeeel goed bekijken..

Of eentje uitlezen , die prommetjes zijn niet leesbeveiligd.
Heb sinds vorige week ook (weer) zon programmer werkend.

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 23 januari 2018 05:01:09 (16%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Duh! Je zet een adres er op en de data komt er uit. Simpler kan het niet. En: Dat is z'n primaire doel: Daar kan je weinig aan doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik denk dat ik nog wel een paar 82S131 heb liggen en als mijn Data I/O me niet in steek laat kan ik ze ook nog voor je programmeren.
Als het eenmalig is, is dit misschien een oplossing voor je.

Kees

mel

Golden Member

Op 23 januari 2018 12:09:56 schreef K C:
Ik denk dat ik nog wel een paar 82S131 heb liggen en als mijn Data I/O me niet in steek laat kan ik ze ook nog voor je programmeren.
Als het eenmalig is, is dit misschien een oplossing voor je.

Kees

Ik hou dit zeker ff in de gaten, dank je wel.
Eerst de data ff uitvogelen, maar komt goed :)
Het zou om 2 exemplaren gaan ,kees. moet je maar zeggen wat je er voor moet hebben.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Op 23 januari 2018 00:22:56 schreef guidob:
[...]

Ik heb nog zo'n ding werkend.

Zuinig op zijn... ;)
Is een fijne programmer, maar snel kapot. De pinnen zijn niet beschermd, en een chip met sluiting of achterstevoren blaast al snel wat op.
(is redelijk vaak gebeurd, en sleutelen in de ALL07 is niet leuk; er zit heel veel in...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
guidob

Overleden

Ik heb nog niets opgeblazen gelukkig. Wel alle elco's vervangen.
Normaal gesproken gebruik ik een ALL-11. Heeft een windows interface, werkt net wat gemakkelijker. De 7 kent echter oudere devices, die de 11 niet meer ondersteund. De 11 weer nieuwere. Beide zuinig op zijn ;)

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.