Philips 28PW9503 terugslaglijnen

Ik sluit me aan bij Ronny530 en anderen: Euthanasie plegen als het te lang duurt en klikoteren.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Op 17 januari 2018 19:26:30 schreef ronny530:
Klopt maar eigenlijk is die export een beetje illegaal want ze worden als zijnde afval gedumpt en dat mag niet meer.

Ja en nee. De eis was al jaren dat er tekenen van leven in moeten zitten, zodat de douane ze niet als afval bestempelt. Ze werden dan ook vaak daadwerkelijk nog gebruikt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 januari 2018 21:55:09 schreef maartenbakker:
[...]Ja en nee. De eis was al jaren dat er tekenen van leven in moeten zitten, zodat de douane ze niet als afval bestempelt. Ze werden dan ook vaak daadwerkelijk nog gebruikt.

Sterker nog er zijn landen waar de beeldbuis hersteld wordt, er wordt een nieuwe nek op "geplakt" en men kan weer jaren kijken. De definitie van het woord afval is bij dit soort toestellen discutabel.

In Tilburg was ook een bedrijf die dat deed Radium beeldbuizen kwamen zo op de markt en de prijs was een fractie van een nieuwe. Wel moest men dan een oude buis inleveren. Als een goede versleten buis werd ingeleverd kreeg je nog 20 gulden korting.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 18 januari 2018 00:10:51 schreef william1967:
[...]

Sterker nog er zijn landen waar de beeldbuis hersteld wordt, er wordt een nieuwe nek op "geplakt" en men kan weer jaren kijken. De definitie van het woord afval is bij dit soort toestellen discutabel.

dat deed men vroeger hier in NL ook, was echter niet rendabel en stopte al snel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 18 januari 2018 16:56:29 schreef testman:
[...]

dat deed men vroeger hier in NL ook, was echter niet rendabel en stopte al snel..

Niet al snel, dat is tientallen jaren een zeer profitabele business geweest. Zelfs in Tsjechie zijn ze er echter al een aantal jaar geleden mee gestopt (firma Reton), dus hooguit in de wat armere landen nog, maar zelfs daar zal men al overgaan op LCD.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb ze wel eens gezien met een vervangen kanon, maar convergentie was niet heel top...

@ Ronnie: TVs is zeker geen afval maar zoals Maarten al zegt mag je ze legaal de grens over zetten als er maar een beeldje uit kwam. Blue muted of ruis is al OK. Bruine of houten bakken wil men niet meer...

En: ze hebben liever een beeldbuis dan een platte TV.

men vind daar de beeldbuis toestellen degelijk, gingen nog vlot 12 jaar mee zonder problemen. als ze echter met de vrachtwagen een paar 1000km gehad hebben zit alles wat groot is los in de soldeer, dus repareren zal snel zat moeten gebeuren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo,
Ik zou graag de truk van "Zoef de Haas" toepassen namelijk : het heet stoken van de cathode met verhoogde gloeispanning van 12V.
1-Hoeveel stroom moet de spanningsbron van 12V kunnen leveren, en moet ik
deze 12V op pin 10 (R43) en pin 9 (R43) zetten ??
2-Moet ik vervolgens de beeldbuishals warmstoken met een verfschroeier en
zachtjes tikken op deze???

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Zoef methode, beeldbuis voet los nemen, op de gloeidraad pennetjes ongeveer een minuut 12 volt zetten, dan testen, niet goed, nogmaals doen.
De Krelis methode is hetzelfde als de Zoef methode!!(hebben we van mekaar afgekeken) Dus GEEN verfbrander gebruiken!!!!

Is gloeidraad hetzelfde als "heater" ?
Dan zou ik 12V moeten zetten op pin 9 en 10 van connector R43 ??
Of verstaan jullie onder gloeidraad het kleurenkanon zelf.
Klopt het dat de pinnetjes 11 R43, 6 R43 en 8 R43 rechtstreeks verbonden zijn met de Kathodes van het respectievelijke kleurenkanon?

Is gloeidraad hetzelfde als "heater" ?

Ja, dat is hetzelfde, maar wel de voet van de beeldbuis halen en rechtstreeks op de pennen van de BB aansluiten. Op de print staat dikwijls F aangeduid. (filament)

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

En vergeet niet de beeldbuis eerst te ontladen !!!! anders kan het zomaar zijn dat de hals weggeslagen wordt door jouw reaktie. Zal niet de eerste keer zijn.

Dat is inderdaad een goede tip anders kan dit ongewenste effecten geven, maar de hals wegslaan lijkt mij wat extreem.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Moeten jullie nu eens wat weten?
De CRT TV geeft weer netjes al de kleurtjes, perfect gaaf beeld.
Ik heb dus 12V op de heater gezet gedurende een minuutje, ondertussen voorzichtig op de beeldbuishals gehamerd.
Vervolgens de BBprint gemonteerd en aangezet.
Eerst dacht ik dat de TV helemaal omzeep was, ging een paar keer in beveiliging. Terug aangezet, wat knetters in de beeldbuishals.
En vervolgens flits : "alles terug gaaf".
Hoe dit allemaal kan. Ik weet het niet, maar de tv is terug de oude.
Voor hoe lang weet ik niet. Nonkel (83jaar) heeft ondertussen een nieuwe platte tv. Dus ik zit opgeschept met CRT TV.
Iemand interesse??

Mooi stukje werk van Zoef, Krelis en hobbytist.
Chapeau!!

Vervang nog wel die 8,2 NF in de lijntrap voor een 9,1NF exemplaar, dan gaat de BB langer mee.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

De laatste vuiltjes/ sluitingen door het verhogen van gloeispanning even weggeblazen door de vonken en leverde dus de beveiliging op. Condensator verhogen resulteert wel in opnieuw inregelen beeldformaat in service menu.

Hier nog een laatste vraagje, wat gebeurt er bij het aanpassen van de FB condensator?

Aan iedereen : hartelijk dank voor al de goede informatie en tips.
Dit had ik alleen nooit opgelost gekregen.

maartenbakker

Golden Member

De piekspanning van de flyback wordt wat lager, dus ook de gloeispanning en de hoogspanning.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hierdoor wordt wel de breedte van het beeld iets groter, maar dat is in het servicemenu makkelijk te corrigeren door de H-AMP iets terug te regelen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!