Standalone IR-zender maken

Ik ben al een tijdje minder actief bezig met elektronica, maar het ziet er naar uit dat datgene wat ik nu zoek niet als "black box" bij een fabrikant te koop is. (Als dat wel het geval is hoor ik het graag!)

Daarom vraag ik even jullie raad - je hoeft zeker geen compleet schema uit te tekenen - hoe jullie dit zouden aanpakken.

Bij het selecteren van de sfeer "tv kijken" sluit een domoticamodule even een potentiaalvrij contact. Dit contact moet dan een module triggeren die achtereenvolgens (met een paar seconden tussen) de digibox, de tv en de home cinema-receiver aanschakelt. Bij de "living uit"-sfeer sluit een ander relais en moet alles dan weer uitgeschakeld worden.
De moeilijkheid zit er 'm voor zover ik zie in dat IR-zenders/blasters meestal bestuurd worden via rs232, usb, of één of andere app. Ik wens echter geen pc continu te laten draaien om de tv af te zetten. De codes van de originele afstandsbedieningen moeten ook aangeleerd worden, het gaat over verschillende merken van toestellen (en uiteraard moet het systeem ook opnieuw kunnen aanleren als er een toestel vervangen wordt).

En voor jullie het vragen: er is geen mogelijkheid om rechtstreeks op het domotica-systeem in te grijpen, het gaat echt enkel over een sluitend relaiscontact.

Dus: bestaat er iets kant-en-klaar? Zoniet, met welk microcontrollersysteem zouden jullie iets dergelijks in elkaar steken en hoe leer je de codes van de afstandsbedieningen aan?

Bedankt!

High met Henk

Special Member

Logitech harmony afstandbediening kopen en hierin een event programmeren zodat het gewenste met 1 knop bereikt wordt.

Vervolgens de ab slopen en deze knop naar buiten brengen...

Misschien moet er nog een one shot tussen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Een universele IR interface, bv deze: https://www.teletask.be/nl/producten/technische-producten/audio-video/… aangestuurd via een arduino met RS232 met een simpel eigen programma om de stuur-string te genereren bij geactiveerde domotica-contact.

Met meer eigen en geleende code en elektronica kun je ook het geheel zelf maken.

Arco

Special Member

Bij de meeste universele AB's kun je macro's uitvoeren die diverse apparaten in of uit kunnen schakelen met 1 knopdruk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij de meeste universele AB's kun je macro's uitvoeren

Dat doet bovenstaande kastje ook, verschil is een 'nette' hw interface.

Die Teletask-interface wordt gestuurd via de Teletask-"autobus" en is dus geen standalone. In de Teletask-software kan je dan codes aanleren en heb je heel wat mogelijkheden, maar het lijkt me wat overkill om daar een Teletask-controller en interfacemodule voor te kopen.

Gaan solderen op een universele AB met macro's lijkt me inderdaad een zeer goede en prijsgunstige oplossing, bedankt!

Als er toch nog andere suggesties zijn, laat maar horen!