Beste mensen,
Momenteel heb ik een Nokia 6610, waarbij ik zelf (JUHU, was al trots op mezelf) een carkit heb gebouwd door een headset die erbij zat (welke ik toch niet gebruikte) om te bouwen:
Het microfoontje op mondhoogte op dashboard geplakt, de draden van oordopjes eraf gesoldeerd en een tulpkabel eraan gemaakt die via de line-in naar de radio gaat: Werkt gewoon PERFECT!
Nu ik binnenkort een nieuwe telefoon krijg (motorola) wil ik deze nu ook zo gaan gebruiken, maar wil het enige probleempje met deze setup eruit krijgen:
Wanneer ik mijn radio te hard zet, krijg ik een rondzingend geluid. Vooral degene die mij belt hoort dit. Is er geen schema'tje te bedenken of voorhanden, welke er voor zorgt, wanneer er een bepaald geluidsniveau door de uitgang (dus de kabel naar de line-in) gaat, de microfoon afgesloten wordt?
Alvast bedankt voor de antwoorden... ik ben ZEER benieuwd (en dankbaar)!!!
Roy.
Op 26 januari 2005 15:50:12 schreef T.:
De radio stiller zetten of de microfoon verder van de boxen zetten...
Oké... die opties had ik al bedacht haha! Toch bedankt... maar zijn er geen "slimmere" schematjes te bedenken die dit rondzingen kunnen voorkomen?
Ik neem aan dat er zoiets gebouwd zit in een carkit... want die hebben daar nooit zo veel last van! Alvast bedankt!!
In de 'echte carkit' zitten noise reducers.. om dat rondzingen te onderdrukken.. wat je kunt doen is de frequentie waarop rondgezongen te gaan filteren... maarja dan heb je een spectrum analyser nodig..
Op 26 januari 2005 16:24:56 schreef Emiel kosse:
In de 'echte carkit' zitten noise reducers.. om dat rondzingen te onderdrukken.. wat je kunt doen is de frequentie waarop rondgezongen te gaan filteren... maarja dan heb je een spectrum analyser nodig..
Aha... weer wat geleerd. Maar is het geen idee om het systeem soort van "half duplex" te maken, zodat wanneer er signaal naar de line-in wordt gestuurd, de microfoon sterk wordt onderdrukt? Of is dit niet simpel met een paar weerstanden enzz te bereiken?
Nog een klein vraagje. Ik zie vaak bij schema's voor microfoontjes een weerstand van rond de 1500 - 2500 ohm parallel geplaatst aan de microfoon. Waar is dit goed voor??
[Bericht gewijzigd door Troxelke op ]
hoi
ik ben zoiets al ff van plan. Ik heb nu ongeveer jouw setup, alleen heb ik een klein versterkertje met losse speaker aan de kabel geknoopt (ref. ontwerp TBA820M) en dit werkt behoorlijk. Ik heb echter ook het galm probleem.
De oplossing voor de halfduplex wil ik als volgt gaan doen: Indien de 'ander' spreekt dit detecteren met een drempelwaardeschakelaar en hier eventjes de microfoon mee dicht zetten. Drempel instelbaar maken vanwege de zgn. sidetone die zorgt dat je jezelf hoort als je spreekt. Ik weet niet of het helemaal perfect gaat werken maar ik hoop van wel. Moet goedkoop kunnen wat mij betreft.
Wie denkt er mee?
Da fripster
Op 26 januari 2005 17:45:47 schreef fripster:
hoiik ben zoiets al ff van plan. Ik heb nu ongeveer jouw setup, alleen heb ik een klein versterkertje met losse speaker aan de kabel geknoopt (ref. ontwerp TBA820M) en dit werkt behoorlijk. Ik heb echter ook het galm probleem.
De oplossing voor de halfduplex wil ik als volgt gaan doen: Indien de 'ander' spreekt dit detecteren met een drempelwaardeschakelaar en hier eventjes de microfoon mee dicht zetten. Drempel instelbaar maken vanwege de zgn. sidetone die zorgt dat je jezelf hoort als je spreekt. Ik weet niet of het helemaal perfect gaat werken maar ik hoop van wel. Moet goedkoop kunnen wat mij betreft.
Wie denkt er mee?Da fripster
Hmmm die "sidetone" uitleg snap ik niet helemaal....
Sidetone is het effect dat wanneer je in je telefoon praat, dat je zachtjes jezelf hoort in de oorschelp van de telefoon. Dit wordt gedaan omdat de meeste mensen dit natuurlijker vinden aanvoelen dan wanneer er geen sidetone is.
Dit zou de werking van de schakeling kunnen beinvloeden.
Da Fripster