Goedkoop labvoedingkje nav bijv: Aliexpress

Daarnet een herstelling moeten uitvoeren in the field.

Ik had echter enkel beschikking over mijn "normale labvoeding", een exemplaar dat minstens 50kg weegt (of zo leek het wel als ik er mee op stap was) :-) <--- = Grapje!!!

Daarom zoek ik een goedkoop ( ! ) voedingkje dat circa 15V 2A moet geven voor het geval dat ik nog eens ergens iets moet gaan van spanning voorzien.

Geen speciale eisen qua rimpel of zo, gewoon een wat stabiele voeding met een instelbare stroombeperking.

Op Aliexpress zie ik er verschillende die wel in aanmerking komen.

Heeft er iemand ervaring met goedkope voedingen via de Chinese websites?
Ik dacht dat we in België pas vanaf 45€ invoerrechten moesten betalen?

Ik heb een schakelende voeding van Gophert, 30V 5A. Werkt goed, beetje onhandige Spanning/Stroom instelling (via draaiknop, maar eerst bereik kiezen).
https://www.banggood.com/GOPHERT-CPS-3205-0-32V-0-5A-Portable-Adjustab…

op banggood stond een voedingske van 9,9€, enkel een transfo en behuizing zelf maken.
het ding doet 0-30V en iets van 3A. ik vind het ding fantastisch. echt low budget en deftig ding, meer dan genoeg voor kleine werkjes

https://www.circuitsonline.net/forum/view/125785#highlight=voeding+ban…

ding kost tegenwoordig maar een 6€ meer: https://www.banggood.com/0-30V-2mA-3A-Adjustable-DC-Regulated-Power-Su…

ik heb er nog een goedkoop chinees voltmeter en amperemetertje in gestopt, en de potmeters vervangen door multi turn potmeters.
https://www.circuitsonline.net/forum/file/4484/forum-post

wat ik ook al eens gedaan heb (en misschien wel een goeie tip) is een klein regelbaar LM2596 chipje nemen met stroomregeling, en daar een 20V 5A laptop lader aanhangen
https://ae01.alicdn.com/img/pb/982/073/947/947073982_910.jpg

in belgie is vrije import tot 22€. enkel als je partikulier koopt mag je tot 45€ gaan, maar verwacht dan wel een controle van de douane.
je kan ook bovenstaande voeding in een kleine behuizing steken, en er een 30V blokadapter van een printer ofzo insteken
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1mZVTSpXXXXcpXFXXq6xXFXXXk/30v-3a-switching-power-supply-30v-ac-dc-adapter-30v3a-dc-voltage-regulator-90w-power-supply.jpg
lekker compact en makkelijk

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Kruimel

Golden Member

Aha, het welbekende Rosh label, waarmerk van kwaliteit... :P

Sine

Moderator

Hmja, Chineese no-name netvoedingen zou ik niet veel verder vertrouwen dan ik ze kan gooien.

En dat doe ik dus ook niet. Alle "verdachte" adapters die aan Chinees spul zitten gaan /kliko.

Op 13 januari 2018 22:04:23 schreef Sine:
Hmja, Chineese no-name netvoedingen zou ik niet veel verder vertrouwen dan ik ze kan gooien.

En dat doe ik dus ook niet. Alle "verdachte" adapters die aan Chinees spul zitten gaan /kliko.

Ik ben mijn scepsis aan het verliezen tov Chinese makelij.

Ik heb hier een paar adapters (van enkele €'s) die al jaren hun werk doen. Als je bij Velleman gaat kijken kom je dezelfde tegen maar met een iets ander opschrift.

Ook qua voedingen moeten die al niet veel onderdoen voor Europese makelij.
Het merk dat hier eerder vermeld werd komt er toch niet zo slecht uit:
https://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_1215398565&…
Vooral prijs/kwaliteit. En zeker voor wat ik het wil gebruiken.

Geen al te hoge eisen heb ik, dus waarom niet?

Kruimel

Golden Member

Tja, het is een veelbesproken onderwerp en ik neig niet zozeer naar het beoordelen van het product, maar de 'supply chain'. Het overgrote deel van de voedingen (>99%) wordt sowieso gemaakt in China, dus de herkomst is hier niet het criterium, maar wel wie het importeert en distribueert. Als jij direct uit China een reeks onveilige adapters importeert (zoals bijvoorbeeld via Banggood, Ali of eBay) zijn die partijen vrijwel immuun voor de gevolgen. Als je huis (of die van één van je klanten) afbrandt door zo een ding ga je er niets van terugkrijgen. Sterker nog, de verkoop zal dan waarschijnlijk niet eens stoppen. Ik heb ervaren dat negatieve reacties (met argumentatie etc) op Banggood worden gecensureerd. Het heeft soms zin om een negatieve reactie met een positieve beoordeling te plaatsen om anderen te waarschuwen. Reacties met 5 sterren komen er zo te zien wel door. Bij eBay speelt dit minder, maar zelfs al wordt die gebruiker gebanned dan verschijnt jouw dodelijke adapter de volgende dag bij een andere gebruiker tot ze alle miljoen zijn verkocht.

Dat is anders als je de adapter hier koopt, want dan is de verkoper aanspreekpunt en moet hij zorgdragen voor de nazorg van defecte producten. Die heeft er dus belang bij de producten (die hij waarschijnlijk ook gewoon in China bestelt) in elk geval even een triviale keuring te geven. Dat filtert de meeste rommel wel weg, zeker bij wat grotere ketens. High met Henk en ik hebben weleens een tweetal 5V Action laders gedemonteerd en vastgesteld dat die best aardig waren (maar wel gewoon in China gemaakt). De prijs was hier niet bepalend (het ging om €4 en €3), maar wel de route langs welke ze kwamen. Daarmee is niet gezegd dat de producten van Ali altijd slecht zijn, of die uit de louche telefoonwinkel in de plaatselijke buitenwijk per definitie goed, maar het geeft aanwijzingen waar te zoeken.

Ik zou als stelregel gebruiken dat als je iets veiligheiskritisch koopt, je dat niet direct uit China moet doen. Iets met een netspanningsbarrière of remmen en dergelijke gewoon hier kopen. Je zou natuurlijk wel zo een schakelende DC/DC converter van Ali kunnen kopen om er op aan te sluiten, want daar zit geen veiligheidsbarrière in. Natuurlijk kan je als je weet wat je doet zelf een check doen hoe goed het product voldoet, maar mijn ervaring is dat deze categorie producten zich slecht omkeerbaar laten demonteren.

Op 14 januari 2018 11:56:24 schreef Kruimel:
Tja, het is een veelbesproken onderwerp en ik neig niet zozeer naar het beoordelen van het product, maar de 'supply chain'. Het overgrote deel van de voedingen (>99%) wordt sowieso gemaakt in China, dus de herkomst is hier niet het criterium, maar wel wie het importeert en distribueert. Als jij direct uit China een reeks onveilige adapters importeert (zoals bijvoorbeeld via Banggood, Ali of eBay) zijn die partijen vrijwel immuun voor de gevolgen. Als je huis (of die van één van je klanten) afbrandt door zo een ding ga je er niets van terugkrijgen. Sterker nog, de verkoop zal dan waarschijnlijk niet eens stoppen. Ik heb ervaren dat negatieve reacties (met argumentatie etc) op Banggood worden gecensureerd. Het heeft soms zin om een negatieve reactie met een positieve beoordeling te plaatsen om anderen te waarschuwen. Reacties met 5 sterren komen er zo te zien wel door. Bij eBay speelt dit minder, maar zelfs al wordt die gebruiker gebanned dan verschijnt jouw dodelijke adapter de volgende dag bij een andere gebruiker tot ze alle miljoen zijn verkocht.

Dat is anders als je de adapter hier koopt, want dan is de verkoper aanspreekpunt en moet hij zorgdragen voor de nazorg van defecte producten. Die heeft er dus belang bij de producten (die hij waarschijnlijk ook gewoon in China bestelt) in elk geval even een triviale keuring te geven. Dat filtert de meeste rommel wel weg, zeker bij wat grotere ketens. High met Henk en ik hebben weleens een tweetal 5V Action laders gedemonteerd en vastgesteld dat die best aardig waren (maar wel gewoon in China gemaakt). De prijs was hier niet bepalend (het ging om €4 en €3), maar wel de route langs welke ze kwamen. Daarmee is niet gezegd dat de producten van Ali altijd slecht zijn, of die uit de louche telefoonwinkel in de plaatselijke buitenwijk per definitie goed, maar het geeft aanwijzingen waar te zoeken.

Ik zou als stelregel gebruiken dat als je iets veiligheiskritisch koopt, je dat niet direct uit China moet doen. Iets met een netspanningsbarrière of remmen en dergelijke gewoon hier kopen. Je zou natuurlijk wel zo een schakelende DC/DC converter van Ali kunnen kopen om er op aan te sluiten, want daar zit geen veiligheidsbarrière in. Natuurlijk kan je als je weet wat je doet zelf een check doen hoe goed het product voldoet, maar mijn ervaring is dat deze categorie producten zich slecht omkeerbaar laten demonteren.

Ja als je maar voldoende extra zaken toevoegt krijg je wel je gelijk.
Wie heeft het over importeren en klanten en brandgevaar?

Ik wil voor mezelf gewoon een ... lees gewoon de begin post.

Ook de video van Youtube die ik postte op de voeding die in de eerste reactie spreekt toch over een degelijke voeding (paar kleine tekortkomingen).
De rest is er bijgefantaseerd.

Op 13 januari 2018 16:09:30 schreef Kruimel:
Aha, het welbekende Rosh label, waarmerk van kwaliteit... :P

En een FCC zonder het FCC nummer. Dus dat bestaat ook niet. Het is net als CE iets wat je gewoon overal op zet, zonder ook maar iets te meten. Waarom zou je ook, die sukkels hier kopen het toch wel.

ik zou ook geen complete voeding kopen in china, maar zo een regelprintje (zoals volledig besproken in dat CO topic) en daar zelf een oude laptopadapter of transfo voeding bijsteken.
een dikke 30V transfo kan je makkelijk zat uit een oude telefoon of brand centrale halen (24V accus worden geladen tot 28,8V).

de regelprintjes op zich zijn best wel goed, en voor 6€ kan je echt niet sukkelen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Op 14 januari 2018 06:41:19 schreef MJU:
[...]

Ik ben mijn scepsis aan het verliezen tov Chinese makelij.

Dat mag, maar doe dat zeker NIET bij adapters die aan toch al niet te duur Chinees spul zitten. Regulatie, isolatie en beveiliging willen nog wel eens ZWAAAR onder de maat zijn.
Ik weet niet hoe jij er over denkt, maar ik heb liever niet dat mijn toko affakkelt.

Ik heb hier een paar adapters (van enkele €'s) die al jaren hun werk doen. Als je bij Velleman gaat kijken kom je dezelfde tegen maar met een iets ander opschrift.

Uhu, velleman produceert verkoopt dan ook een ongehoorde berg rotzooi. Daar is pas nog een recall geweest van USB-laders.

Nee, als ik het over vervangen heb dan bedoel ik vervangen door iets wat je vertrouwd.
Delta, FSP, Ktec, Astec, Forton (ook FSP), ...

No name meuk bekijk ik nog niet eens meer. En ja ik weet, ook beven genoemde merken dat komen allemaal uit China.

Ook qua voedingen moeten die al niet veel onderdoen voor Europese makelij.
Het merk dat hier eerder vermeld werd komt er toch niet zo slecht uit:
https://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_1215398565&…
Vooral prijs/kwaliteit. En zeker voor wat ik het wil gebruiken.

Geen al te hoge eisen heb ik, dus waarom niet?

Die lijken vrij degelijk van opbouw, en dat is ook niet wat ik bedoel, dat is geen adapter die BIJ een product geleverd wordt, dat IS een product.

De brick die fcapri daarentegen laat zien zou ik nog niet eens willen gebruiken als deurstop.

welke brick? die foto van die zwarte net adapter? dat was ook maar een voorbeeld foto.
als je de laatste zit erboven leest, zie je dat ik het heb over een oude adapter van een printer ofzo. die zijn vaak 30V en kunnen een paar ampere leveren. ze zien er dan ongeveer zo uit.

mijn idee was dan ook om het regelbare gedeelte in china aan te kopen (zo een lm2596 regelaar of die echter 0-30V voedingsprint van banggood, en daarvoor gewoon een europese oude adapter koppelen (laptop, printer,... met als nadeel dat laptop maar 19V zal zijn).
lekker compact en licht, prima voor mee te nemen in de auto

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 14 januari 2018 19:12:46 (37%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb ondertussen deze in huis: http://www.gophertc.com/en/cps-3205

Kreeg geen al te slechte reviews en zal zeker voldoen voor waar ik hem voor zal gebruiken.
Wat ik al wel zag is dat (onbelast), de spanning nog even op de uitgang staat (grote buffer elco).
Maar ook voor mij is dit geen probleem.

Ik hou jullie wel op de hoogte.

RAAF12

Golden Member

Die is er ook in een CE versie http://www.gophertc.com/en/ce maar daar heb je niet zo veel aan. Verder een mooi fris gebakje.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 25 januari 2018 18:46:34 (14%)