Chronotherm thermostaat geeft te hoge temperatur aan

Ik heb sinds kort een digitale weekthermostaat programmeerbaar van Honeywell Chronotherm, helaas geeft de omgevingstemperatuur een paar graden te hoog aan. Is dit misschien te calibreren in de settings ? Ik heb al een reset gedaan. Het is een type 4 (niet 3 zoals per abuis eerder vermeld). Ik zag trouwens dat dit vaker voorkomt bij deze thermostaat type. Ik kan echter geen thermosensortje op het printje vinden. Dus hoe wordt bij deze thermostaat de temperatuur gemeten?

*hier heb ik geen app voor nodig
vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

Dat ding is prehistorisch.

Als je een ketel hebt die met een modulerende thermostaat overweg kan zou ik deze zeker niet meer gebruiken.

een chronotherm III heeft de sensor links onder de rand zitten meen ik, rt1, lijkt op een 1n4148. deze lijkt vaak af te wijken, maar hang je op dezelfde hoogte 15cm erlangs een thermometer dan klopt het goed doorgaans. ding meet per hele graad, vandaar de afwijking op een thermometer die per 0,1 graad meet.

anders kan de sensor verlopen zijn, deze thermostaat is al 30 jaar op de markt. de eerste versies uit 1986 hebben nog geen instel mogelijkheden achterop, de latere van na 1994 wel. er zit ook een minimaal clickson en maximaal clickson in, bij 5 graden gaat ie stoken, en bij 35 graden schakelt ie uit. dat is als de batterijen leeg zijn en het relais in stoken blijft hangen of niet meer stoken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Sine

Moderator

Dat is de instelling Gerard (setpoint), niet de meting.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 25 januari 2018 00:05:02 (11%)

Arco

Special Member

Je kunt de temperatuur +/- 1.5 graden bijstellen, zie installateursmanual...
Moet wel op een geschikte plaats hangen. Als 'ie te dicht bij de verwarming hangt is het logisch dat hij te hoog aangeeft...

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 25 januari 2018 00:38:06 (45%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Ik heb het meegemaakt, dat s avonds de cv veel kouder bleef dan overdag..
Ik ging kijken, het bleek dat "men" een kaarsje hadden branden, precies voor de thermostaat..|:(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

of men hangt het ding op een muur boven een kast in een hoek. een thermostaat mag niet in de tocht hangen, maar liefst wel in de loop. in woningbouw waar ouderen zitten hangt ie vaak nog 15 - 20cm lager.

@ arco, dat is niet de manual van de chronotherm III, die is van de IV.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Gezellig 's avonds de open haard aanmaken en dan verbaasd zijn dat de rest van het huis steenkoud wordt.
Tja, de thermostaat hing op 4 meter afstand recht tegenover de loeiende open haard.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 25 januari 2018 09:26:10 schreef testman:
@ arco, dat is niet de manual van de chronotherm III, die is van de IV.

Ah! Vandaar. Ik zag extra meet-mogelijkheden waarvan ik dacht dat mijn chronotherm III die niet had.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 januari 2018 09:32:57 schreef evdweele:
Gezellig 's avonds de open haard aanmaken en dan verbaasd zijn dat de rest van het huis steenkoud wordt.
Tja, de thermostaat hing op 4 meter afstand recht tegenover de loeiende open haard.

die situatie ken ik 1, in de winter zegt die oude honywell draaithermostaat daar 28 graden 3 meter tegenover de open haard..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vanmorgen stond de thermostaat op 19,5 C dus redelijk normaal... Misschien dat door het ophangen en vasthouden van de thermostaat behuizing de temperatuur wat hoger werd gemeten.. Het is trouwens een Chronotherm IV en niet 3 dus.

[Bericht gewijzigd door Bart64 op donderdag 25 januari 2018 11:21:50 (12%)

*hier heb ik geen app voor nodig

natuurlijk gaat de temperatuur omhoog als je het ding vasthoud, tevens hebben deze thermostaten een zelf lerende functie welke nog moet ingeleerd worden. als het ding de gebouw eigenschappen eenmaal weet dan stookt ie veel stabieler. de aanwarmtijd in de ochtend en hoe lang de cv aan moet zijn om 0,5 graden erbij te krijgen leert hij onder andere..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 25 januari 2018 11:36:09 schreef testman:
natuurlijk gaat de temperatuur omhoog als je het ding vasthoud, tevens hebben deze thermostaten een zelf lerende functie welke nog moet ingeleerd worden.

Werkt alleen als die dmv de stelschroefjes (III), is ingeschakeld, anders blijft hij dom!
Voor de IV moet die in het menu ingeschakeld zijn, adaptief=zelflerend optie 1.

Op 24 januari 2018 23:07:33 schreef Bart64:
Ik heb sinds kort een digitale weekthermostaat programmeerbaar van Honeywell Chronotherm, helaas geeft de omgevingstemperatuur een paar graden te hoog aan. Is dit misschien te calibreren in de settings ? Ik heb al een reset gedaan. Het is een type 4 (niet 3 zoals per abuis eerder vermeld).

RTFM, staat daar gewoon beschreven. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
High met Henk

Special Member

hahaha, die montage had ik ook: ik heb de thermostaat (Isense van Remeha) in de woonkamer/keuken hangen wat bij mij toch wel ca 80% van de benedenverdieping in beslag neemt..

MAar had hem op de kast gehangen waar de wasmachine en droger in stond: de kast werd harstikke warm en de omgeving harstikke koud.. Toen maar paar afstandbussen gemonteerd en probleem was weg.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 25 januari 2018 12:43:49 schreef vergeten:
[...] Werkt alleen als die dmv de stelschroefjes (III),

Mijn Chronotherm III is gewoon vanzelf gaan leren. Gewoon zonder prutsen opgehangen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

Dan stonden de schroefjes goed! :)
Niets gaat vanzelf alleen de zonsopkomst en ondergang!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik begrijp dat de thermostaat niet modulerend is tov de vorige die er zat, maar in de specificaties met aanwarmen en zo lijkt het wel of deze toch modulerend gedrag vertoont, tezamen met het inleren. De Chronotherm modulation heeft deze functie wel met een Openterm aansluiting waardoor de batterijen niet meer nodig zijn. Deze ziet er uiterlijk ook precies hetzelfde uit. Mijn ketel heeft echter wel een aparte aansluiting voor 24v kamerthermostaat waarop de chronotherm nu is aangesloten, maar kan ik ook de vorige OT aanlsluiting gebruiken of niet ? M.a.w. is OT meer dan aan uit op 24 Volt?

*hier heb ik geen app voor nodig
vergeten

Golden Member

zelflerend en modulerend zijn 2 geheel verschillende dingen.
Zelflerend = aanpassen naar het opwarmgedrag van het huis.
Modulerend = dat brandervlamhoogte wordt aangepast aan de warmtevraag. (is maximaal bij douchen of bad laten vollopen)

Het aansluiten van een schakelende thermostaat in de ketel vindt plaats op andere klemmen/aansluitingen dan een modulerende thermostaat.
Dat is ketelafhankelijk, en we weten nog niet welk merk en type ketel je hebt.
(soms moet in het ketelmenu ook wat worden veranderd)

Fotootje van de aansluitstrook is ook erg praktisch!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Het is een Intergas HR ketel van de woningbouw, er is op de aansluitstrook een extra aansluiting voor een gewone kamerthermostaat op 24 V. Die heb ik dus gebruikt en hij werkt ook prima nu. Het inleren heeft ie ook al gedaan want hij begint s ochtends al voor de tijdtemperatuurinstelling voor te verwarmen. Maar ik heb begrepen dat er verschillende protocollen zijn voor de Opentherm technologie (op wikipedia). Ik weet alleen niet welke dat is voor de cv en of die ook gebruikt wordt ofdat het moduleren alleen geldt voor de verwarming van het douche en kraanwater. De handleiding van deze ketel is daarin verder niet zo duidelijk. Maar het kan wel veel gas besparen begrijp ik tot wel 20% dus...maar geldt dat ook voor de cv ??... daarom weet ik niet of ik beter de oude modulerende thermostaat kan gebruiken zonder tijd en dag programma's... Het voordeel is wel dat ik nu de cv niet meer vergeet uit te zetten s avonds (vaak te laat nl) en dat ik smiddags de cv een paar uur uit kan zetten ...om wat meer gas automatisch te sparen

*hier heb ik geen app voor nodig
PE9SMS

Special Member

Een thermostaat kan modulerend of aan/uit zijn. Een modulerende thermostaat werkt altijd via een bepaald communicatie protocol. Hij geeft immers steeds het gewenste setpoint door voor de CV aanvoer temperatuur. En aan de hand van die gewenste aanvoer temperatuur stelt de ketel weer zijn vlamhoogte bij. Dat is wat ze bedoelen met moduleren. Er zijn fabrikantspecifieke communicatie protocollen en er is het min of meer algemene OpenTherm protocol. Als je ketel een OpenTherm aansluiting heeft kan je daar een OpenTherm thermostaaat op aansluiten. En dit alles heeft dus betrekking op het CV deel, verwarming via de radiatoren dus. Met het warme water uit de kraan heeft dit niks te maken. Alhoewel de ketel intern ook in dat geval zal moduleren. Dat staat echter los van het type thermostaat.

This signature is intentionally left blank.
Arco

Special Member

Het is me nooit duidelijk geweest waarom ze het 'Opentherm' hebben genoemd, er is niks 'open' aan...
(als je het wilt gebruiken moet je 3000 euro per jaar betalen en een NDA ondertekenen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik begrijp dus dat een modulerende thermostaat dus wel zuiniger is dan een gewone kamerthermostaat, dat was nl mijn laatste vraag , wat betreffende de cv vraag dan naar warmwater. Is dit te controleren aan de hand van de watertemperatuur bv van de radiatoren >? Dus bij aanwarmen koeler/of juist warmen dan bij de gewenste kamertemperatuur. Dit omdat de turboventilator nl varieert tijdens de vraagbehoefte en dit gerelateerd is aan het verbruik van de ketel (volgens de handleiding nl kan je hiermee het vermogen ook aanpassen nl met de snelheid van deze ventilator)

*hier heb ik geen app voor nodig

de ventilator blaast de lucht in de brander, als dat ding dus vol vermogen draait is de gasvlam ook op zijn grootste. in m'n ketel servicemenu kan ik het max ketelvermogen instellen in stappen van 20%. van de bouw uit stond deze dus op 80%, nu 100%. temperatuur 60 graden voor de cv, voor het rendement beter als 90 graden max.

hier zat ook zo'n woningbouw modulerend thermostaat kreng, 45 min verder en de kiet is nog niet warm. in de ketel het soort thermostaat aangepast, ook de andere klemstrook gepakt voor aan/uit thermostaat. nu hangen er 2 klokthermostaten uit de chronotherm reeks op, 1 ervan gekoppeld met de airco zodat die niet steeds de cv laat aanslaan en andersom.

voor het gevoel werkt een weer afhankelijke regeling het fijnste, radiatoren blijven dan warm ipv steeds aan/uit te gaan. zeker als het koud is en waait heb je het niet zo snel koud dan, echter niet goedkoper in stoken.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 27 januari 2018 12:49:01 (15%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer