Welke kabel voor vervanging defecte kabel koptelefoon?

Ik heb een aantal koptelefoons waarbij de kabel defect is. Er is ergens een breuk maar heb niet gevonden waar. Ik wil de draad vervangen maar ik weet niet welk type/soort draad ik kan gebruiken.
Zijn die kabels speciaal voor audio? Ik wil wel een klein beetje kwaliteits kabel hebben want het zijn koptelefoons van rond 50 euro. (voor een goedkope koptelefoon heb ik ooit een 3,5 inch verlengkabeltje van de action gebruikt want die koptelefoon kosste maar 6 euro) Welke kabel zou ik hier voor kunnen gebruiken? Sommige hebben 2 draden, aan elk schelp een, de andere heeft 1 aansluiting aan een schelp. Een draad wat je kan splitsen lijkt me het handigste.
Ik heb al losse jackpluggen liggen.

maartenbakker

Golden Member

Het gaat niet zozeer om de audio maar om de bestendigheid tegen trekken en buigen. Ook bij de overgang tussen jackplug en kabel is dat problematisch. Qua aansluitingen is het het handigste om gewoon afgeschermd stereosnoer te nemen; afscherming is niet nodig maar het splitsen is dan makkelijk. Alleen zal je merken dat je na hooguit een jaar weer nieuwe kabel nodig hebt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Merci voor de tip. Dat de snoer minder lang meegaat vindt ik niet zo erg. Bedoel je gewoon een kant en klare snoer?
Of losse stereo snoer? Waar vind ik die?

Ik zou op tijd en betrouwbaarheid willen winnen en gewoon de complete fabriekkabels nemen waar je één kant vanaf knipt:
https://www.kabeltje.com/#sqr:(q[3%2C5])

Echte kabels van bv Cordial (bij conrad) zijn flexibeler en steviger, maar kosten ook 4 keer meer.

Soms kan het handig zijn krulsnoer te nemen (spiraalsnoer)

Edit: Lol een koptelefoonkabeltje voor €330
https://www.headfonia.com/aftermarket-headphone-cables-review/4/
https://i.imgur.com/aT2L76H.jpg?1

Die gedachte had ik nu ook maar wat zijn een beetje goede kwaliteit kabels en niet te duur? Die kabeltjes van de link zullen wel ook standaard china kwaliteit zijn zoals ik die bij winkels als de action ook zou kunnen kopen. En dat is gemakkelijker en goedkoper dan zo'n online site die ook nog eens relatief veel verzendkosten rekent voor een kabeltje. ik zou eigenlijk net iets hoger qua kwaliteit willen zitten dan dat. Vandaar dat misschien losse jack kabel goedkoper is omdat ik toch al degelijke connectors heb liggen.
Nadeel van die kabels is wel dat ik die niet kan splitsen. En voor sommige koptelefoons is dat wel nodig omdat die aan elke schelp een draad hebben.

Wat bedoel je precies met kwaliteit? De kwaliteit zit hoofdzakelijk in de connectors. Verder is het gewoon koperdraad.

Ik heb op advies van een studiotechnicus ooit eens een koptelefoonsnoer vervangen voor goedkoop zelfgemaakt 3 aderig snoer van puur zilverdraad.

3 keer de kern uit hele dunne ronde schoenveters trekken en hier 0,4mm zilverdraad inrijgen. Daarna alle 3 de draden met veter twisten als touw en samen in een stukje gekleurd nylon touw zonder kern trekken. Daarna het nylon touw als sleeve uittrekken zodat het goed om de 3 getwiste draden sluit en ineens heb je duur uitziende kabel gemaakt wat bijna niks kost.
In de koptelefoon en de Jackplug solderen en klaar.

Gek genoeg hoorde ik een subtiele verbetering in geluid. De koptelefoon leek nu wat duidelijker midden en hoog te geven en wat strakker laag.
Misschien beeld ik het mij in, of was het oude snoer sowieso slecht, maar het resultaat was sowieso prima geluid en een lux uitziende Jack-kabel.

De kwaliteit van het eindresultaat is net zo goed als de zwakste schakel. In mijn geval zijn dat de oren.

Ik heb dus het allergoedkoopste afgeschermde tweelingsnoer genomen dat de electronicaboer op voorraad had. Ik heb ondertussen al een aantal koptelefoons gerepareerd en heb geleerd dat je de buigpunten flink moet verstevigen met krimpkous. Dan duurt het even voordat je opnieuw aan de slag mag.

even geen tijd om een thumbnail te maken: https://hennep.home.xs4all.nl/elec/koptelefoon.jpg

reading can seriously damage your ignorance

Op 29 januari 2018 15:57:57 schreef KlaasZ:
Wat bedoel je precies met kwaliteit? De kwaliteit zit hoofdzakelijk in de connectors. Verder is het gewoon koperdraad.

Niet helemaal, je kan zelfs dezelfde dikte van bv 0.35mm2 verdelen over 18, 26 of 42 adertjes. Dat scheelt in souplesse en dus in breuken.

Koper kan meer of minder zuiver of verzilverd zijn.

De mantel en isolatie kunnen PVC zijn, PE, PP, PUR, rubber (Neopreen, echt rubber, silicone). Allemaal met hun eigen flexibiliteit en elektrische (isolerende) eigenschappen.

Voorbeeld:
Ik heb een nieuw 5V adaptertje ongeveer 2 jaar dagelijks gebruikt (babyfoon, 2 keer per dag verplaatsen), het snoer was PVC en ging krullen, bleef ook in die krullen en gedraait zitten (al probeerde ik de situatie te verbeteren, ik laat nooit telefoonsnoeren e.d. gekrult zitten). Na twee jaar kwam het koper bloot te liggen.
Gelukkig bleek een +/- 15 jaar oud Nokia adaptertje te passen, ik denk PUR snoer. Waarschijnlijk heb ik dat toen al jaren gebruikt en gebruik het nu al bijna 2 jaar op dezelfde manier, geen centje pijn, geen kronkels en wokkels.

mel

Golden Member

Ik heb al jaar en dag een koptelefoon de HD430 van meneer Sennheiser.Het voordeel van dit merk, is dat je ALLES los en apart kan kopen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Als met /kwaliteit/ bedoeld wordt hoe lang het duurt voordat de koperaders breken dan ligt de voornaamste oorzaak van breuk bij de gebruiker.
Hard aan het snoertje trekken, veelvuldig knikken en scherpe bochten maken zijn de oorzaken dat een snoertje defect raakt. Daar is geen enkel snoer tegen bestand.

Als je erop let dat de genoemde acties niet plaatsvinden gaat een koptelefoonsnoer een leven lang mee. Ongeacht de prijs.

@Gadget_inc hieronder:
In 2016 heb ik een Philips N6325 koptelefoon verkocht die ik zelf in 1978 voor 109 gulden had aangeschaft.
Het snoer heeft die 38 jaar glansrijk doorstaan ondanks het regelmatige gebruik van de telefoon.

[Bericht gewijzigd door evdweele op maandag 29 januari 2018 20:08:37 (21%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Zo heb ik hier een hele mooie hoofdtelefoon van sony liggen.
Ik schat 25 jaar geleden gewonnen met een prijsvraag !
Stond toen in de folder voor ruim 9000 guldentjens !
Massief houten kappen.
Toch prefereer ik mijn Sennheiser en AKG hoofdtelefoons.

ps, nog nooit een breuk in het snoer gehad !

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Op 29 januari 2018 15:57:57 schreef KlaasZ:
Wat bedoel je precies met kwaliteit? De kwaliteit zit hoofdzakelijk in de connectors. Verder is het gewoon koperdraad.

Hoofdtelefoonkabels bestaan niet zomaar uit koperdraad, want dat is niet voldoende breukbestendig. Het koperdraad is verweven met trekdraden en andere verstevigingen. Het "kabelgevoel" bij hanteren is ook behoorlijk anders.

Op 29 januari 2018 17:20:18 schreef K7Jz:
[...]
Gelukkig bleek een +/- 15 jaar oud Nokia adaptertje te passen, ik denk PUR snoer. Waarschijnlijk heb ik dat toen al jaren gebruikt en gebruik het nu al bijna 2 jaar op dezelfde manier, geen centje pijn, geen kronkels en wokkels.

Yep, dat had ik nou ook net als voorbeeld van onverwoestbare snoertjes in gedachten. Overigens lag dat voor deze ene keer niet eens persé aan Nokia; een soortgelijk model lader van dezelfde OEM voor Samsung had ook zo'n snoertje. Licht en onverwoestbaar. Helaas nog geen laptopadapter gevonden met zo'n snoer, die verslijt ik nogal.

P.S. De tip om krimpkous te gebruiken als tule lijkt me ook een heel waardevolle.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat weet ik allemaal wel, maar ik wacht liever tot TS vertelt wat hij precies onder kwaliteit verstaat.