Dallas smartsocket in meetontvanger

fred101

Golden Member

Ik heb hier een Chase GPR4403A meet-ontvanger uit eind jaren 90 welke niet meer aan ging. Dat was de voeding van het digitale deel en is opgelost.

Daarna deed hij het gedeeltelijk.
Hij begon te ruisen en gaf daarna zijn firmware versie en de datum, het geluid ging uit en meer deed hij niet tot ik een hardware reset gaf. Daarna werkte (bijna/meestal)alles qua bediening en ontvangst

Maar hij onthield geen settings en gaf soms input overload. Voeding had veel gras en rimpel, de meeste elco's bleken buiten de specs te zitten. Die zijn nu ook vervangen.

Maar een groter probleem was een van de twee Dallas smartsockets (DSA1213C)met SRAM. (62256)
De ene heeft nog 3V, de tweede had 0V. Ding open gesloopt, knoopcellen waren idd compleet leeg. De controller (DS1210) werkte nog dus ik heb daarmee een vervanger gemaakt.

Nu gaat hij weer ruisen maar blijft dat doen. Maar nog steeds alleen maar de firmware versie en datum.
Reset doet nu ineens niets meer. Er is na de opstart boodschap geen digitale activiteit op de processor (NEC C70108C-8 uit V20 familie), sram of eprom meer (daarvoor dus wel)

Nu zit er naast die twee smartsockets een 2 standen schuif schakelaar en aan de traces te zien zit die aan een van de twee smartsockets vast. Ik denk dat die er zit om na of tijdens vervanging wat te doen. bv dat de processor dan een of andere initialisatie routine gaat doen. Edit: zit vast aan pin 27 WE van de meest linkse SRAM (die nog 3V had) De schakelaar staat in de open stand (hij onderbreekt dus. Op de vervangen staat bij opstarten een datasignaal, op de andere staat permanent 5V. Op de schakelaar staat het signaal wat ik bij de andere zie. Iemand bekent met zo'n constructie ?

Ze zitten links onder

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Shiptronic

Overleden

Om even te kijken om welk apparaat het ging , even in de zoek machine gegooid :)

Dit kwam eruit : https://groups.google.com/forum/#!topic/sci.electronics.repair/iSEeLYk…

Maar dat had je zelf waarschijnlijk ook al gevonden ;) , info toch maar toe gevoegd , je weet het soms niet :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fred101

Golden Member

Die had ik idd al gevonden voor ik er aan begon. Ik denk niet dat ze helemaal gelijk hebben mbt de oorzaak.

Het stomme is dat hij eerst die melding niet gaf. Dat was nog met de compleet lege SRAM batterij.

De hoofdaccu was ook helemaal leeg, niet dat een verschil zou kunnen maken want de 5V rail was dood en daarnaast, de accu draad wordt met de power schakelaar onderbroken direct na de accu, er blijft dus zowiezo niets op spanning.

Ik heb net voor de zekerheid een eprom backup gemaakt en nog wat IC's getest (ik had die onder het piggybackboard nog niet gedaan). Nu start hij wel door.

Direct na het startscherm begint de zelf calibratie, daarna verschijnt nu ook hier de uncal melding. Maar hij werkt nu verder wel, hij onthoud nu wel de settings. Hij ontvangt prima en qua frequentie lijkt het ook te kloppen.

Op zich is de uncal niet zo belangrijk denk ik want er zaten al oudere waarschuwings stikkers op dat hij niet gecalibreerd is. Maar die melding staat precies over de vermogen aanduiding heen.

Er is een cal knop en dan doet hij een zelfcal maar de uncal melding blijft.
Zou die schakelaar dat over rulen zodat hij een nieuwe tabel kan maken ?

In de eprom zit voornamelijk tekst, als er een programma inzit is het verrekte kort. Hij heeft een RS232 poort, ik ben bang dat de calibratie data daarvandaan moet komen via een of ander programma wat natuurlijk alleen de service afdeling van Chase had.
Ik kan niet eens een usermanual van het ding vinden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hallo, ik gebruik Chinees om Nederlandse tekst te vertalen.

1. Ik kwam hetzelfde probleem tegen als jij en ik ben op zoek naar een reparatiehandleiding
2. De seriële poort die u noemde, kan het seriële poort MODEM-communicatieprotocol gebruiken om met de computer te communiceren De volgorde van de signaallijnen is zoals weergegeven in de onderstaande afbeelding.

Pin1 CD (Carrier Detect)
Pin2 RXD (Receive)
Pin3 TXD (Transmit)
Pin4 DTR (Data Terminal Ready )
Pin5 GND (Ground)
Pin6 DSR (Data Set Ready)
Pin7 RTS (Request To Send)
Pin8 CTS (Clear To Send)
Pin9 RI (Ring Indicator)