Relais DC12V-10KW bij 400V

Beste,

Ik zit in het 4e jaar elektromechanica.
Naar aanleiding van volgend jaar heeft onze leerkracht ons een opzoekopdracht gegeven.

Ik moet informatie van een relais vinden met:
-een spoel van DC 12V
-Omschakeling van contacten naar 10kW bij 400 V

Ik heb al een aantal uren het internet afgezocht achter dit soort relais maar tevergeefs.

Weet u op welke website ik deze parameters kan invullen of waar ik zo'n relais kan vinden?

Alvast bedankt.

LetterHenk

Golden Member

bij, oa, farnell kan je filteren en vinden.

Action expresses priorities LH
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je mist nog wat gegevens om goede selectie te maken, weet je ook welke?

En wat je zoekt bestaat niet in de reguliere handel, daar zul je zelf wat voor moeten (laten) maken.
Met een truuk kun je het wel met standaard komponenten maken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 31 januari 2018 17:43:11 schreef Toeternietoe:
Je mist nog wat gegevens om goede selectie te maken, weet je ook welke?

En wat je zoekt bestaat niet in de reguliere handel, daar zul je zelf wat voor moeten (laten) maken.
Met een truuk kun je het wel met standaard komponenten maken.

Die leerkracht vraagt wel vaker dingen die niet bestaan maar ik heb het relais dat LetterHenk opgaf gebruikt.

Toch bedankt voor de hulp!

Enne, weet je ook hoeveel kW dit relais mag schakelen ?

Op 31 januari 2018 18:26:14 schreef HD13:
Enne, weet je ook hoeveel kW dit relais mag schakelen ?

neen, maar wat er niet staat kan hij ook niet foutrekenen. ;-)
Voor alle duidelijkheid: De leerkracht heeft hier geen les over gegeven (doet hij eigenlijk nooit) en er zijn vragen over ssr, on en off delay,... Waar ik nog nooit van gehoord heb. Nu ik het eens opgezocht heb is het al een pak duidelijker.

Dingen als: zoek eens een relais wat ... zijn niet dingen waar je "les" in kan geven. Kijk hier is een relais wat... En dan als opdracht geven zoek hem nog een keer op? Dat werkt niet.

Dus de bedoeling hier is dat je eens zelf op zoek gaat. En de hoofdzaak is dat je het een keer oefent. Dan kan je in de klas eens vergelijken wat iedereen heeft gevonden. Dan zal 95% moeten toegeven dat iemand anders een betere gevonden heeft. En dan kan je bediscussieren waarom dat gevonden ding beter is en hoe die hem gevonden heeft.

Als jij nu "de beste van de klas" hebt gevonden en ze vragen je hoe je hem hebt gevonden, dan zeg je gewoon: Ik heb het op CO gevraagd en gebruiker letterhenk kwam met deze op de proppen. Weet de rest van de klas voortaan ook hoe je zoiets oplost.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Staat er wel degelijk

Switching power 7500VA

Heb je ook in de data sheet gekeken ?

En dan deze eis:

-Omschakeling van contacten naar 10kW bij 400 V

Is dat dan bedoeld onder last? Ik zou dat met deze friemel niet durven, ook niet onbelast ;)

en tussen KW en VA zit ook verschil met schakelen !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
benleentje

Golden Member

Zoals gezegd mis je gegevens zoals.
Gelijk of wisselspanning.
bij wisselspanning is het 1 fase of 3 fase.
Soort belasting dat je moet schakelen. Zo als bv verwarmingselementen, motor, verlichting, of ?
Wissel contacten, maak contact of verbreek contact of combinatie ervan.
Het aantal contacten.
Extra hulpcontacten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

Ik vermoed een contactor voor 400 v 3 fasen
En 12 v dc.

En dat is al vreemd: meestal is de stuurspanning 24 v dc

Maar ze bestaan wel met 12 vdc stuur ook...
Ik kan ze iig vinden bij RS. Farnell lukte het me niet.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
pamwikkeling

Special Member

Zoek een keer achter de truuk die collega Toeter.. voorstelde.

Hoe kan je met een stuurspanning van 12Vdc toch een relais met een spoel spoelspanning van vb 400V aansturen ?

Wat kan je als "interface" gebruiken om met 12Vdc stuurspanning (en vb maximum 50 mA) een relais te schakelen die een belasting schakelt van 400V 10 kW.

Hoeveel vermogen zou een relais spoel voor een vermogenrelais 10 kW nodig hebben ? Vind je een relais met spoelspanning 12Vdc die dat vermogen kan leveren ?

High met Henk

Special Member

@pamwikkeling en toeternietoe: het bestaat dus wel: ik vind ze zelfs tot 38 kW!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 31 januari 2018 18:50:15 schreef soldeertin:
[...] neen, maar wat er niet staat kan hij ook niet foutrekenen. ;-)
Voor alle duidelijkheid: De leerkracht heeft hier geen les over gegeven (doet hij eigenlijk nooit) en er zijn vragen over ssr, on en off delay,... Waar ik nog nooit van gehoord heb. Nu ik het eens opgezocht heb is het al een pak duidelijker.

Als er een spanning wordt genoemd U en een stroom I dan is het vermogen in kW toch uit te rekenen :)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je zon opgave in NL doet da; mag je er wel vanuit gaan dat het 3 fasen is,
Dus 3 x 230/400V
Gaan we verder, Ls er alleen maar een vermogen in kW gegeven word, dan mag je er ook vanuitgaan dat het een Ohmse belasting is, cos phi van 1.
Omdat de rest ook niet gegeven is moet je maar van standaardwaarden uitgaan.

En 12 Volt Dc voor een magneetschakelaarspoel is niet erg ongewoon.

Maar de kneep zit weer in het einde, dus zelf ook nog wat uitzoeken.
Wat heb je al gevonden en wat kun je niet vinden?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
High met Henk

Special Member

ook 12V ac spoelen zijn te vinden hoor ;)
maar das idd wel ongebruikelijk...

ik vindt de kw aanduiding wel logisch, daar fabrikanten het ook zo vermelden... maar praktisch is het niet, alleen verwarmingselemenen komen zo in aanmerking idd..

@hieronder: hij moet zelf zoeken: schoolopdracht!!!

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 31 januari 2018 22:16:28 (10%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 31 januari 2018 22:13:45 schreef Peter112:
https://mall.industry.siemens.com/mall/en/WW/Catalog/Product/3RT2026-1…

ABB heeft een overeenkomstige, AF26Z-30.......
Misschien kan een stapje kleiner ook wel, de fabrieksopgave is voor motoren klasse AC2 schakelend.
Zoals ik al aanhaalde, er is geen cos phie gegeven, dus gaan we maar uit van ohmse belasting, en dan kan de magneetschakelaar een stapje kleiner zijn.
Voor de ABB wordt dat dan de AF16Z-30-......

Maar.......
Het is een schoolvraag!
Maar waarom voldoen deze magneetschakelaar niet aan de opgave?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Thevel

Golden Member

Nogmaals goed zoeken bij Siemens ik geef niet alles weg.

totaal het punt gemist dus in de les.

als jij later in een bedrijf zit, en jij moet één of andere motor van 10kW bij 400V schakelen met een plc, dan gaat jouw baas ook niet zeggen: zo werkt een relais, daar moet je op letten, ga er nu ene kopen.

dan moet jij ZELF opzoek achter de correcte componenten. en als jouw keuze na x aantal uur uitfikt omdat het de verkeerde is, ga het meer zijn dan een slecht cijfer op een blad papier ;-)
ze bereiden je voor op het bedrijfsleven, je gaat niet altijd de pap in de mond krijgen.
t heeft ook zijn positieve kanten hoor, je krijgt meer vrijheid, je mag custom oplossingen uitwerken.
BV: ik hoor een lage loon werker in. met die 12V laat ik een lampje branden. en als die kerel het lampje ziet branden, haalt die een zware schakelaar over. prima plan, alleen gaat die 'relais' niet lang meegaan. zowat elke 8uur stopt die ermee.

als ik morgen een relais nodig heb die ik met 3.3V moet kunnen sturen en die op zijn beurt een hoogspanningslamp van 2kV moet kunnen schakelen, moet ik ook op zoek hoor. ik moet misschien meerdere componenten samen gooien dan

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 1 februari 2018 07:23:05 (13%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 1 februari 2018 06:25:19 schreef Peter112:
Nogmaals goed zoeken bij Siemens ik geef niet alles weg.

Ik kan ze niet vinden bij Siemens en weet dat Eaton ze ook niet heeft, andere merken betwijfel ik of die het hebben.
Ik haalde het in mn eerste berichtje al aan, wat je zoekt bestaat niet en zul je dus op een andere manier moeten maken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???