Spanningsbron met "Erg" hoge resolutie

benleentje

Golden Member

Dit was al leerzaam. Het moeilijke bij mij is toch echt op experimenteer print met losse eilanden dat werkt bij mij echt niet.
Maar dat word wel erg off topic.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi benleentje,

Het is wat mij betreft niet geheel "off topic"...
Dit omdat het hier een precisie instrument betreft en dat dit meetinstrument geen loodgieters soldeer werk bevat :-)

Even wat basis vaardigheden aangeven hoe je het beste kan solderen, kan wat mij betreft gewoon in dit topic.
Zinnige zijspongetjes maakt dit topic instressanter en leuker, bij ontsporingen ga ik vanzelf gillen...

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

op experimenteer print met losse eilanden dat werkt bij mij echt niet.

@benleentje
Waar heb je moeite mee bij gebruik experimenteerprint?

[Bericht gewijzigd door markce op dinsdag 30 januari 2018 22:33:17 (11%)

Sine

Moderator

Tin sleperij is een grote no-no, en zeker bij die doorgemetaliseerde print niet te doen.

En met een beetje geduld kun je heel nette printjes maken.

Mij helpt het om net als bij een PCB een ontwerpje te maken. Ik gebruik een kleurtje voor de kruisende draden.

Lambiek

Special Member

En dank zei blackdog kunnen we nu allemaal solderen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
blackdog

Golden Member

Hi Lambiek,

Geen idee, ik had net een flink stuk getyped, maar CO ging plat... weg text!

Dat ga ik niet helemaal overdoen, maar ik heb flink wat jongens leren solderen toen ik nog bij een bedrijf werkte.

Focus, aandacht voor het solderen, dat is niet iets dat je "ff" moet doen, netjes/schoon willen werken komt het grotendeels op neer.

En ja, ik hoop dat mijn opmerkingen voor de gene die het nog niet onder de knie hebben, het een beetje helpt.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jinny

Golden Member

Solderen is ook oefenen.
Doen.
Dan krijg je de benodigde handigheid...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Lambiek

Special Member

Op 31 januari 2018 11:11:41 schreef blackdog:
Geen idee, ik had net een flink stuk getyped, maar CO ging plat... weg text!

Ja, lekker is dat hé.

Op 31 januari 2018 12:29:32 schreef Jinny:
Solderen is ook oefenen. Doen. Dan krijg je de benodigde handigheid...

Ja, dat is zeker waar. Maar je kunt nog zo goed kunnen solderen, als je tin niet goed vloeit wordt het niets. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Er zitten voor de beginner een paar goede tips in het verhaal van Blackdog verscholen. Een soldeerpunt van 2mm-3mm bevalt mij het best voor gewoon werk. Schoon en voorzien van een beetje soldeer heb je zo de beste warmte-overdracht. Eerst door de krullen en dan langs een vochtige soldeersponsje (Weller) houdt het beste schoon.
Gebruik een klem als je aan een (experimenteer-)print soldeert. Een opgevouwen strengetje soldeertin werkt makkelijker dan een klos.

benleentje

Golden Member

Op 30 januari 2018 21:52:40 schreef markce:
[...]@benleentje
Waar heb je moeite mee bij gebruik experimenteerprint?

Eigenlijk voornamelijk het 2de draadje erbij op hetzelfde punt. Het wil dan vaak niet overvloeien naar de draad die erbij komt. EN als het wel lekker wil vloeien dat zit er al weer teveel tin op zodat het er meerdere eilandjes aan elkaar komen.
of ik krijg een soort koude las die makkelijk weer afbreekt.

Als draad gebruik gewoon wat ik heb liggen.
En het soldeertin wat ik gebruik daar lukt op normale print solderen goed mee en laatst ook nog wat smd spul gedaan dat ging ook goed. Tenminste het deed zijn werk na testen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Je experimenteerprint moet goed schoon zijn. Ontvetten en licht opschuren met staalwol helpt.
Wat voor soldeerbout gebruik je?
Ik gebruik alleen massief (dun) koperdraad met aparte isolatie. Die buig ik in vorm en op maat voor ik deze vastsoldeer. Beweegt dan ook niet meer bij het solderen. Ik gebruik teflon isolatiekous en alleen nieuw koperdraad (vertind). Zoals Blackdog al opmerkte: schoon werken. Draden uit de rommelbak zijn vuil en geoxideerd en solderen slecht.

[Bericht gewijzigd door markce op woensdag 31 januari 2018 20:37:55 (19%)

haasje93

Golden Member

Dames en Heren,

Nu we het toch over netjes solderen op een klein printje hebben, wil ik hier ook even wat laten zien.

Dit heb ik gemaakt op een groen 4x6cm printje.

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Lambiek

Special Member

Het is denk niet de bedoeling om hier allerlei printen te laten zien. Of het moet een spanningsbron met een erg hoge resolutie zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
haasje93

Golden Member

@Lambiek
jammer dat je dit zo opvat.
Het was louter en alleen de insteek om na het voorbeeld van Sine, ook een print te laten zien dat je wel degelijk met veel geduld op gaatjesprint met draadjes en zonder rupsen, een kwalitatief goed print kan maken.

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Plaatje is is een goed voorbeeld van 'arm' solderen, wat beter is dan 'bolle' soldeerverbindingen. Dus net genoeg soldeer gebruiken om de draden in te pakken.

Misschien de soldeercursus toch maar op een apart topic om het project van Blackdog hier schoon te houden...

[Bericht gewijzigd door markce op donderdag 1 februari 2018 10:39:04 (26%)

blackdog

Golden Member

Hi,

Jammer genoeg was ik nog niet zover met mijn printje, om het hier te laten zien.
Dit heeft vooral met werk te maken en sporten waardoor er wat minder energie en tijd overblijft.
De zin heb ik voor drie stuks :-)

Nog heel even over het solderen en dan weer verder met dit project.
Het is voor solderen het zelfde als met veel ander aangeleerd gedrag.
Het gaat niet beter worden als je dit aangeleerd gedrag niet gaat aanpassen.
Ik hamer regelmatig op precisie op dit forum.
Netjes "willen" werken, steeds blijven nadenken bij wat je doet,
wat zal ik eens aanpassen, om te zien of het dan beter wordt.
Een ding tegelijk proberen wat aanpassingen betreft.
Als iets niet goed lukt, ben je bent al gefrustreed en veel extra variabelen gaan je dan echt niet helpen :-)

On Topic
Ik ben met een bestel lijstje bezig voor de alu boer, Gertjan was deze week bij mij om zijn meetspul te vergelijken met mijn net weer gekalibreerde HP 3458A en de 34461A meters.

Ik liet hem een dik stuk alu pijp zien waar mijn 10V lab referentie in moet komen zodat het een dubbele oven wordt.
Toen kam de opmerking, waarom geen rechthoekige buis gekocht?
De rede was ondermeer dat de dikke pijp moeilijk in één van mijn beschikbare kastjes past.
Dus ik ben een lijstje aan het maken van alu spul waaronder een stukje rechthoekige pijp voor de LAB referentie
en wat aluminium spul voor het meetinstrument dat dit topic beschrijft.
Ik heb nog een bodemplaat nodig voor de kastjes waar dit meetinstrument in komt en de aluminium pijp is op,
waar het printje in gemonteerd komt en het U profiel waar de potrmeters in zitten tegenaan gemonteerd wordt.

Ik moet beslissingen nemen wat de afmetingen betreft voor de potmeter en print behuizing,
dit hangt samen met de afmeting van het gebruikte kastje. (ondermeer afstand tussen de potmeters)
Wat ik nu al heb, kan gewoon gebruikt worden, maar als ik er meer ga maken, wil ik niet steeds zo weinig ruimte hebben.

Beetje off topic maar misschien ook leuk...
Mijn 10V LAB referentie is zo rond de 1PPM gebleven van de 10V.
De 3458A is in drie jaar tijd ongeveer 3PPM gedrift.
Voor de gene die het nog niet wisten, de 3458A wordt gespecificeert voor 9PPM/jaar.
De absolute afwijking na kalibratie is 3PPM.
Gelukking is het bijna altijd veel beter dan gespecificeert.
Wil je de HP 3458A echt perfect afgeregeld hebben en dan ook met minder dan de 3PPM,
dan moet dit gedaan worden bij KeySight in de UK, deze kan het kalibreren nog nauwkeriger uitvoeren.
Waarschijnlijk hebben ze daar dan ook een Josephson array en strakkere normen, heb ik echter niet verder uitgezocht i.v.m. de kosten.
De 3458A gaat me helpen de drift van dit meetinstrument goed te meten, door de lage ruis van deze meter en lage drift.

Verder had ik wat de software besloten toch een interupt te gebruiken voor alleen de output enable schakelaar.
Dat probeer ik in het weekeinde werkbaar te krijgen.
De rede is dat het zinnig is deze functie zo snel mogelijk te laten werken, zodat je als gebruiker direct feedback hebt als je de schakelaar bediend.

Dit is wat mij betreft niet echt nodig voor de bereik schakelaars en daar ga ik het dan ook niet toepassen.
Nu weer aan het werk.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

Het gaat niet beter worden als je dit aangeleerd gedrag niet gaat aanpassen.

Quote van de maand :).

Ik heb wat goede tips gezien en ga ermee aan de slag. Ik denk dat ik meestal verkeerd draad gebruikt heb. Dus ga ook wat goed draad uitzoeken.

Verder maar weer ontopic.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik ben nu bezig met het opzetten van het referentie deel op het printje.
Er is nog niets gesoldeerd maar de onderdelen zitten nu wel al op de goede plek.

Wat nu zichtbaar is rond de "uA741" spanningsreferentie is zo in de print gestoken dat er geen kruizende draden onder de print zijn.
De vertikale weerstand naast de referentie is de 47Ω voor de 10V referentie uitgang.

De onderzijde van de 47Ω weerstand zit aan de uitgang van de referentie en de horizontale lijn komt precies uit op het moedercontacten van RE2.
Ook de zener van 12V zit aan de zelfde lijn, het horizontale draadje dat een teflon kousje heeft, is de "0" van de referentie.
De blauwe trimpot zet de referentie precies op 10V en boven de trimpot ligt horizontaal de 120K weerstand die naar de trim aansluiting gaat van de referentie.

Deze twaalf onderdelen hebben al aardig wat hoofdbrekens gekost om geen kruizende draden te krijgen zoals het nu op de print zit. :-)
Het IC foetje met het koelblokje is de LT5400, deze komt ongeveer op de positie waar hij nu zit.
Misschien nog één positie naar rechts omdat ik de bedrading rond de 10K weerstaden in de LT5400 naar het hieronder komende opamp moet komen.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-219.png

Hier zijn de onderdelen onder de referentie zichtbaar, 2x 0,47uF condensator en de diode die de referentie beschermd als er spanning op de 10V referentie uitgang gezet wordt.
De kathode van de 1N4148 die aan de linker gele ontkoppel condensator komt is de +15V ingang van de referentie input.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-220.png

Waarschijnlijk vandaag nog de eerste plaatjes van de gesoldeerde print, betreffende de referentie sectie, ik beloof het netjes te solderen ;-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Vanavond wat onderdelen gesoldeerd betreffende de spannings referentie.
Hiervan wat beloofde foto's.

Compacter kan niet denk ik :-)
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-221.png

Het soldeer werk, de enige draad die jullie hier nog kunnen zien moet nog naar het relais gaan.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-222.png

Close-Up van het soldeerwerkt.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-223.png

De twee soldeeroogjes zijn voor het voeden van de LT1021, en daar hangt nu weer even twee 9V batterijen aan.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-225.png

Hier zijn goed de ontkoppel condensatoren te zien, het zwarte aansluitoogje is voor de externe 10V aansluiting.
Ook is een beetje te zien dat de aansluitdraden van de LT1021 zijn gebogen maar dat is bij de volgende foto nog wat beter te zien.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-226.png

De draadjes heb ik met een speciaal tangetje dat hier voor gemaakt is gebogen, dit maakt eventuele krachten op de behuizing wat kleiner dan met strakke draden uit de behuizing
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-224.png

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
haasje93

Golden Member

Ha Bram,

Erg mooi compact opgebouwd en erg netjes gesoldeerd!!

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?