Lasersensor door plexiglas

Hallo,

Kan een lasersensor met reflector een rechte lijn door plexiglas heen schijnen?

Dus dat als je een plexiglas plaatje voor de sensor houdt hij niet van richting veranderd?

Zo nee met welke sensor zou dit wel kunnen.

Bij voorbaat dank!

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 1 februari 2018 22:05:18 schreef DutcherGames:
Hallo,

Kan een lasersensor met reflector een rechte lijn door plexiglas heen schijnen?

Dus dat als je een plexiglas plaatje voor de sensor houdt hij niet van richting veranderd?

Zo nee met welke sensor zou dit wel kunnen.

Bij voorbaat dank!

Moet het per sé een laser zijn, of wil je gewoon iets detecteren?

Wat wil je precies bereiken/bouwen?

Marlon

We moeten een geheel automatische sluis maken.

En dan wil ik met een sensor kunnen detecteren of er een boot doorheen vaart. Dus of het signaal onderbroken wordt.

Met wat voor sensor maakt mij niet zoveel uit maar ik dacht gelijk aan een laser of een fotocel.

mel

Golden Member

Waarom niet een gewone fotocel zender en ontvanger? dat werkt feilloos.
En wat voor boot? roeiboot, of een oceaanstomer? daar zit ook wel verschil in trouwens.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

De Zandvlietsluis Antwerpen of de Bergsluis Rtd?
Maakt nogal verschil.

Lichtstralen die niet-loodrecht door een planparallelle plaat gaan houden dezelfde richting, maar transleren afhankelijk van de dikte en brekingsindices wel.

Lambiek

Special Member

Op 1 februari 2018 22:05:18 schreef DutcherGames:
Kan een laser met reflector een rechte lijn door plexiglas heen schijnen?

Denk eens aan een prisma, maar is een stuk plexiglas dat ook?

Zo nee met welke sensor zou dit wel kunnen.

Waarom doe je het niet via IR, dat kun je gecodeerd verzenden en heeft geen invloed op omgevingslicht. Kun je ook grote afstanden mee halen tot +/- 30 meter buiten in de zon, binnen nog verder.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Golflengte laser? Dikte plaat?

Een boot kan in normale gevallen niet door een sluis varen. Op enkele specifieke uitzonderingen na en dan is het meestal nog voor een heel beperkte tijd.

Kan je alles detecteren met 1 sensor?

Kan dezelfde sensor dienst doen op HW en op LW?

Waterhuishouding?

Schrijf al een keer op welke situaties nooit samen mogen voorkomen om de sluis veilig te houden.

Hou er rekening mee dat in real life sluisdeuren niet openen als de waterstand 5cm of meer verschil vertoond.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ja, dat kan.
Veel IR reflexie sensoren hebben van zichzelf al een een (plexi)glas plaatje als bescherming.

mel

Golden Member

Op 2 februari 2018 18:23:10 schreef buckfast_beekeeper:
Hou er rekening mee dat in real life sluisdeuren niet openen als de waterstand 5cm of meer verschil vertoond.

De Goereesesluis ging vaak helemaal niet meer open, zelfs als het verschil 0 was >:)
Voor de renovatie ging het perfect...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
This is the world we know best, the world of madness
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 3 februari 2018 10:10:43 schreef mel:
[...]De Goereesesluis ging vaak helemaal niet meer open, zelfs als het verschil 0 was >:)
Voor de renovatie ging het perfect...

off topic: wat was dan de reden? Er is ook een verschil tussen 0cm verschil op de peilschaal en effectief 0cm verschil waterniveau.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 2 februari 2018 22:03:17 schreef Brainbox:
Ja, dat kan.
Veel IR reflexie sensoren hebben van zichzelf al een een (plexi)glas plaatje als bescherming.

TS heeft het over laser. Dan hangt het van de golflengte af. Je krijgt dan ook met de veiligheid te maken als ongewenste reflecties komen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

TS heeft het over laser. Dan hangt het van de golflengte af. Je krijgt dan ook met de veiligheid te maken als ongewenste reflecties komen.

Ik zou me daar niet het meest ongerust over maken.
Overigens was veiligheid niet de vraag van de TS.
Mijn bron van zorg:
Wat als het venster vuil wordt?
Wat als er een druppel water op het venster komt en het licht verstrooit?
Hoe zorg je er voor dat het voor de passanten op de boot optisch veilig is?
Hoe contoleer je of het systeem betrouwbaar werkt?
Etc.,,,

buckfast_beekeeper

Golden Member

OK als veiligheid maar op rang 10 komt. Dan zegt dat veel. Veiligheid is essentieel. Dat staat gewoon op plaats nummer 1.

Of het nu op schaal is of in real life, veiligheid moet de eerste prioriteit hebben. Als je er niet vanaf dag 1 rekening mee houdt kom je sowieso in de problemen. Als je in een studie case veiligheid naar de achtergrond duwt, zal je dat nooit in een reëel project als essentieel gaan beschouwen.

Correct woordgebruik behoort ook tot de geplogenheden van een GIP. Een laser of ir-transmitter zijn totaal verschillende zaken.

Brainbox, je hebt van mij de toestemming, kom je mijn werkgever overtuigen dat veiligheid geen enkel belang heeft en dat de machinerichtlijn, ook van toepassing op een (automatische) sluis, best in de vuilbak kan gesmeten? Dezelfde discussie kan je dan nog eens herhalen rond de stuwen en de beweegbare bruggen. Ik vrees dat mijn werkgever er niet hetzelfde zal over denken. Met rede.

Welke situaties mogen zich nooit gelijktijdig voor doen? Hoe zit het met de rivierseinen? Welke lichtcombinaties zijn er?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Op 3 februari 2018 18:29:30 schreef buckfast_beekeeper:...en dat de machinerichtlijn, ook van toepassing op een (automatische) sluis, best in de vuilbak kan gesmeten?...

Dat is geen discussie. Die richtlijn is bij alle lidstaten opgenomen in de wet. Dat was een korte discussie :-)
Ik begrijp uit het verhaal dat het om een modelletje gaat. En dan is het doel van het model leidend en wellicht de veiligheid zoals normaal in een sluis absoluut niet van belang.
De reden dat ik vermoed dat het om een model gaat is dat dat plexiglazen plaatje kennelijk het grootste probleem op dit moment is. Dat betekend dat TS niet bezig is met de bouw van een echte sluis.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 3 februari 2018 18:54:50 (16%)

Op 3 februari 2018 18:29:30 schreef buckfast_beekeeper:
OK als veiligheid maar op rang 10 komt. Dan zegt dat veel. Veiligheid is essentieel. Dat staat gewoon op plaats nummer 1.

De TS heeft een schoolvraag over de toepasbaarheid van plexiglas.
Hij zal dit binnen deze context nooit in de praktijk gaan toepassen.
Jou werkgever hoeft zich dus nergens zorgen om te maken :)

evdweele

Overleden

Op 3 februari 2018 18:29:30 schreef buckfast_beekeeper:
Correct woordgebruik behoort ook tot de geplogenheden van een GIP.

"Geplogenheden" moest ik even opzoeken. In Nederland gebruiken we daar het oer-Nederlandse woord "usance" voor ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Plexiglas is doorzichtig: Je kan er zomaar doorheen kijken.

Dat betekent dat de golflengten van het spectrum wat WIJ kunnen zien (ruwweg 300-800nm (*)) zomaar door dat materiaal heen gaan.

Hoe het materiaal zich bij andere golflengten gedraagt kunnen wij mensen slecht extrapoleren. Glas houdt UV licht heel aardig tegen. Plexi weer niet.

Lichtsluizen werken vaak met IR licht. Of dat door plexiglas gaat daar valt zonder een meting of "gewoon proberen" niet veel over te zeggen.

(*) Ik zal er wel wat naast zitten. geen zin om het op te zoeken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mijn vraag was volgens mij simpel..

Ik vroeg mij af of een fotocel of een laser of welke sensor dan ook recht door plexiglas heen "schijnt" of wat het dan ook doet. Ik vroeg niet naar de veiligheid o.i.d. Wij hoeven geen rekening te houden met een veranderde waterpeil..

Laat ik een andere situatie schetsen

Ik heb een zender en een reflector wanneer daar iets tussen komt moet het signaal onderbroken worden. Als ik plexiglas voor 1 van de sensoren zet komt het signaal dan nog wel goed op de reflector aan?

Even geen gedoe met water o.i.d. het is een simpele schoolopdracht niet een miljoenen opdracht van een multinational...

Het is tenslotte een schaalmodel dat nooit in het echt geproduceerd gaat worden!!

Tidak Ada

Golden Member

Is het bootje ook van kunststof?Als het bijvoorbeeld van metaal is (en zeker van ijzer) dan zou je ook iets kunnen don met een magneetveld detector(= sensor).
Een laser *) is een lichtbron, geen sensor maar een emitter.

*) Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 5 februari 2018 21:40:30 schreef DutcherGames:
Mijn vraag was volgens mij simpel..

Ik vroeg mij af of een fotocel of een laser of welke sensor dan ook recht door plexiglas heen "schijnt"

Het antwoord is dan ook simpel. Ja of nee.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/