3 reedcontacten op 1 sensor???

Hallo,

Ik heb een mono-stabiel ventiel en een dubbelwerkende cilinder.
Daar zitten natuurlijk 2 reedcontanten op. Begin en eind schakelaar.

Nu wil ik dat halverwege de slag een reedcontact zit zodat de cilinder halverwege stopt.

Nu is mijn vraag kunnen er 3 reedcontacten op 1 cilinder en hoe programmeer ik dit.

Nu heb ik dit
https://i.imgur.com/7WTbmlR.jpg

Alleen omdat ie monostabiel is heb ik het idee dat de cilinder in stap2 direct weer ingaat. Maar als ik hem daar aan blijf sturen hij direct weer uitgaat.

Om dit op te lossen heb ik dan een bistabiel ventiel nodig en dat ik dan in stap2 beide kanten tegelijk aanstuur?

GJ_

Moderator

Een luchtcilinder halverwege laten stoppen is niet zomaar even gedaan. Ik bedoel voorzichtig te zeggen "vergeet het maar". Het beste gaat het domweg met twee cilinders in tandem.
Er zijn methodes, bijvoorbeeld met een rem op de (verlengde) zuigerstang of cilinders met aan de andere kant van de zuiger hydrauliek (drama!).
Wat noem jij trouwens een monostabiele cilinder? Een veerretourcilinder?

En volgens mij heb je dit topic per ongeluk niet in de schoolvragensectie gezet.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 8 februari 2018 20:07:06 (18%)

Op 8 februari 2018 20:02:13 schreef GJ_:
Een luchtcilinder halverwege laten stoppen is niet zomaar even gedaan (ik bedoel voorzichtig te zeggen "vergeet het maar"). Het beste gaat het domweg met twee cilinders in tandem.
Wat noem jij trouwens een monostabiele cilinder? Een veerretourcilinder?

En volgens mij heb je dit topic per ongeluk niet in de schoolvragensectie gezet.

Ik bedoelde inderdaad in plaats van Cilinder ventielen. En ja sorry nu je het zegt was het het verkeerde board. Sorry daarvoor.

GJ_

Moderator

Maakt niet uit. Maar je oorspronkelijke vraag: een luchtcilinder halverwege stoppen met een extra reedcontact, een gewone cilinder en standaard ventielen kun je rustig op je buik schrijven.

Op 8 februari 2018 19:54:15 schreef DutcherGames:...beide kanten tegelijk aanstuur?

Leg eens uit waarom de cilinder dan moet stoppen. Reken van beide zijden de kracht eens uit die op de zuiger word uitgeoefend.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 8 februari 2018 20:11:29 (42%)

Op 8 februari 2018 20:08:49 schreef GJ_:
Maakt niet uit. Maar je oorspronkelijke vraag: een luchtcilinder halverwege stoppen met een extra reedcontact, een gewone cilinder en standaard ventielen kun je rustig op je buik schrijven.

[...]Leg eens uit waarom de cilinder dan moet stoppen. Reken van beide zijden de kracht eens uit die op de zuiger word uitgeoefend.

Nou het is zeg maar voor een deur hij moet eerst een seconde of 10 een klein stukje open staan en daarna helemaal open gaan.

benleentje

Golden Member

Je hebt daar speciale deurmotoren voor. Maar is ook eenvoudig zelf te maken met een lineaire actuator.

@GJ ik dacht wel dat je proportioneel bestuurbare luchtcilinders hebt maar dat is inderdaad verre van eenvoudig of goedkoop.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 8 februari 2018 20:19:48 (39%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 8 februari 2018 20:17:34 schreef benleentje:
Je hebt daar speciale deurmotoren voor. Maar is ook eenvoudig zelf te maken met een lineaire actuator.

We moeten het pneumatisch doen

GJ_

Moderator

Ik bedoelde: leg eens uit waarom jij denkt dat ie stopt als je beide zijden aanstuurt.

Op 8 februari 2018 20:20:11 schreef GJ_:
Ik bedoelde: leg eens uit waarom jij denkt dat ie stopt als je beide zijden aanstuurt.

Oh nou omdat je dan aan beide kanten dezelfde druk hebt waardoor de cilinder als het ware stil staat. Tenminste dat lijkt mij zo.

benleentje

Golden Member

Lees anders eens het volgende door of kijk eens op de website van FESTO.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=…

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het is wel eens geprobeerd met een servoventiel om een cilinder te positioneren, voor niet te nauwkeurige posities (paar mm nauwkeurig op een cil. van 1mtr) ging het nog redelijk maar de aansturing was complexe elektronica en het ventiel stond enorm te "klapperen" voor hij op het goede punt stil stond, de machine is wel zo in bedrijf genomen en produceerde goed.
Het was als low kost vervanger bedoeld voor een CNC as maar ik heb er later nooit meer van gehoord, de prijsdaling van servo en stappen aandrijvingen nam die markt weg denk ik.

GJ_

Moderator

Is de kracht op beide zijden dan gelijk bij gelijke druk? En waarom niet? ;-)

Oke bedankt voor al jullie antwoorden. Het is dus eigenlijk vrijwel onmogelijk. We gaan morgen weer rond de tafel om een andere manier te bedenken. Bedankt! Topic mag gesloten worden :)

@GJ We hebben op paar jaar terug op school een project met een bandcilinder gehad toen was het wel mogelijk om hem halverwege te laten stoppen middels hem aan beide kanten aan te sturen. Dus ik dacht dat dit op een gewone cilinder misschien ook wel kon. Vandaar haha.

Zoals ik in mijn vorige post aangaf lukt dat met een servoventiel redelijk hoewel ik in jouw geval tandem cilinders zou toepassen zoals GJ_ in zijn eerste post al adviseerd.

GJ_

Moderator

Je was de zuigerstang even vergeten. Maar met elke cilinder is accuraat en betrouwbaar positioneren een drama.

Ga voor een tandemopstelling!

Positioneren kan dramatische zijn. Echter met een 5/3 bistabiel ventiel drukloos in rust en een rem er op lukt het wel. De kunst is om te zorgen dat de cilinder rustig verplaats door restricties op de cilinder of ventiel te monteren. Tandem werkt ook mooi en snel maar dit vind ik ook een mooie oplossing

Echter met een 5/3 bistabiel ventiel drukloos in rust en een rem er op lukt het wel.

Met een servoventiel gaat dat stukken beter, daar zit die restrictie al "ingebouwd", dat is een proportineel 5/3 ventiel, wel duurder.

High met Henk

Special Member

dit systeem en deze opdracht is bekend als de deur besturing: een project van het consortium MBO.

De vraag is niet om hem zo aan te sturen: de vraag is om hem met lage druk open of dicht te doen en met hoge druk vast te houden...
Overigens hetzelfde systeem wordt gebruikt bij de bobslee en het land van laaf in de Efteling. Die poortjes voor het instappen (crowd control) kun je makkelijk tegenhouden, maar als ze dicht zijn komt er hoge druk op...je duwt ze dan dus niet meer open!

De truc is smoring en hoge en lage druk ventielen!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Uiteraard "lukt het wel" :-) Als je heel erg goed je best doet. Maar het blijft gepruts in de marge. En het blijft niet goed werken. Kortom, je wil het niet in je eigen machines hebben.

Op 9 februari 2018 07:17:54 schreef High met Henk:
dit systeem en deze opdracht is bekend als de deur besturing: een project van het consortium MBO.

Jij bedoeld dat de vraag van TS verkeerd is? En dat er naar een oplossing met twee reduceers gehengeld word?

High met Henk

Special Member

ik vermoed inderdaad dat TS de opdracht verkeerd geïnterpreteerd heeft :)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???