Failsafe ingang/uitgang

waarom worden fail safe ingangskaarten gebruikt? Wat is het verschil met gewone ingangskaarten?

[Bericht gewijzigd door Cedric2206 op vrijdag 9 februari 2018 17:18:15 (16%)

tuurlijk zal het er rap in zetten :) en kzal de vraag er ook bij zetten als iemand ze ooit nog nodig heeft ;)

Het spectrum van fail-safe input-en output modules wordt gebruikt voor de centrale uitbreiding van de SIMATIC S7-300F of voor gedistribueerde expansie in een ET 200M station voor fail-safe-S7 PLC's.Voor gedistribueerde uitbreiding van een SIMATIC S7-400FH ondersteunt de ET 200M I/O ook een redundante configuratie. In combinatie met de redundante PROFIBUS-interface, dit vormt de basis van flexibele Modular Redundancy ™ (FMR): Het fout-tolerantie-niveau kan worden afgestemd op de eisen in enkel-, twee- en drie-kanaals redundantie en worden gecombineerd in hetzelfde systeem en afgestemd op elkaar. De redundante architectuur biedt maximale beschikbaarheid omdat deze maatregel het falen van een CPU, een PROFIBUS lijn of een signaal module kan compenseren. Bovendien, veiligheids-en standaard I / O-modules (kritieke en niet-kritieke I/O) kunnen worden gecombineerd in een ET 200 M / S station

Nou, ik zie als leek nog steeds niet echt een antwoord op de gestelde vraag. Wat ik wel zie is een productbeschrijving van Siemens.

If you want to succeed, double your failure rate.

Heb ook nog een power point gevonden ma vin hem ni terug zal eens zoeken

Zijn er letters stuk? *maar vind hem niet terug

Het gaat er denk ik niet om dat je productbeschrijvingen en/of powerpoint presentaties vindt, maar dat je zelf begrijpt wanneer en waarom je een fail-safe ingangskaart gebruikt en wat nu juist het verschil is met een gewone ingangskaart. Als je dat begrijpt en in je eigen woorden uit kunt leggen dan vormt dat het beste antwoord.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ja sorry ik wou rap terug sturen. dit is niet echt professioneel van mij. Maar bij een fail safe ingang worden heel de tijd gecontroleerd als er geen fouten zijn in bv de ingangen en als er fouten zijn zal deze failsafe dit detecteren.

en zal de fail safe in fout gaan.
Ik zelf vond mijn vraag een belachelijke vraag dus had ik mijn vraag verwijdert

Zou je ook niet de info van de 1200/1500 pakken?

Hoewel de 300 nog vollop gebruikt en geleverd wordt moet je hem voor opleidingsdoelen toch al als oud beginnen te beschouwen

Verder kent safety tussen simatic manager en de tia versie toch wel het e.e.a. aan verschillen, en zijn de kaarten ook wel subtiel anders geworden.

Wat alles overigens geen verschil maakt over het hoe en waarom failsafe kaarten gebruikt worden, doel is hetzelfde gebleven

Ja ga het verschil nog proberen zoeken tussen de 1200 en 300

Ik zelf vond mijn vraag een belachelijke vraag dus had ik mijn vraag verwijdert

Die vraag is groter dan je eerst denkt, failsafe was altijd alleen passieve componenten en als er iets in stuk ging, ging het altijd in de veilige stand staan, als het nog veiliger moest werd dat redundant uitgevoerd, nog veiliger dan die twee ook bewaakt en nog veiliger dan ook gemonitored.
Later zijn daar ook componenten gekomen die actieve componenten bevatten als processoren en om die dan "failsafe" te maken van zichzelf al twee of drie voudig redundant te maken, maar toen zat ik niet meer in die materie dus precies weet ik dat verder niet, er zijn er op CO genoeg die dat wel weten.

Op 9 februari 2018 17:33:21 schreef Cedric2206:
fail safe ingang worden heel de tijd gecontroleerd als er geen fouten zijn in bv de ingangen

Snap je ook wat je hier zegt? wat wordt er gecontroleerd dan?
Dat een lus dicht is en er 24V vanaf de + naar de ingang loopt? doet een normale DI ook
Dat als je een draad doorknipt er 0V op een ingang staat? doet een normale DI ook
Als de module kapot gaat het eiland een melding geeft? doet een normale DI kaart ook

GJ_

Moderator

Op 9 februari 2018 17:43:17 schreef rwk:
[...] Die vraag is groter dan je eerst denkt, failsafe was altijd alleen passieve componenten en als er iets in stuk ging, ging het altijd in de veilige stand staan, als het nog veiliger moest werd dat redundant uitgevoerd, nog veiliger dan die twee ook bewaakt en nog veiliger dan ook gemonitored.

Dat is nog uit de tijd dat de architectuur bepalend was voor het veiligheidsniveau. Dat is niet meer, we moeten nu o.a. ook uitrekenen wat de tijd (in jaren) is dat we veilig gebruik kunnen garanderen. De opbouw is nog maar terzijde van belang. Het is nu b.v. mogelijk om met enkel uitgevoerde componenten veiliger te bouwen dan met dubbel uitgevoerde.

Op 9 februari 2018 18:23:34 schreef DK:
[...]Snap je ook wat je hier zegt? wat wordt er gecontroleerd dan?
Dat een lus dicht is en er 24V vanaf de + naar de ingang loopt? doet een normale DI ook
Dat als je een draad doorknipt er 0V op een ingang staat? doet een normale DI ook
Als de module kapot gaat het eiland een melding geeft? doet een normale DI kaart ook

Daar ben ik inderdaad nog niet zeker van. ik dacht 1ste aan de 4mA als nul waarde. Maar ik ben hier helemaal niet zeker over. ik ga dit nog eens verder opzoeken en de brochure van siemens nog eens goed nalezen

GJ_

Moderator

Op 9 februari 2018 19:34:43 schreef LeovanWallenburg:
Siemens heeft hier over ook een uitgebreide brochure ...

Dat vind ik nou niet echt uitgebreid. Het is meer een flyertje om mensen een idee te geven wat machineveiligheid inhoud. Als je echt aan de slag wil heb je er niks aan.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 9 februari 2018 19:49:26 (33%)

Op 9 februari 2018 17:11:35 schreef Cedric2206:
het antwoord gevonden ;)

ik vind het nogal een bewering dat je claimt dat je het weet,
terwijl je nog niet verder bent dan een siemens verkooppuntje en geen idee hebt wat failsafe kaarten nou eigenlijk doen
die 4mA is natuurlijk gewoon klets, dat is iets van analoge signalen

Ik ga er dit weekend nog achter zoeken. Maar wou in het begin niet al te rap dit gebruiken voor deze vraag. ik vond deze vraag niet zo toepasselijk hier. daarom had ik het verwijdert.

Ik ga het zelf opzoeken :) opzoeken is de beste manier om iets te leren

Ben benieuwd welke conclusie je daarna trekt, je zal het wel weer 'weten' na je volgende google hit, 75% op internet klopt maar half, je vakkennis leert je de onzin van de goede bronnen te scheiden

Daar zal op school toch ook studiestof voor zijn, waar heb je anders een school voor?