Temperatuur controller

Beste,

Ik heb een Temperatuur controller, RKC REX-C100 gekocht.
Nu blijkt dat er niet alleen de kabel, en de meet censor moet worden aangesloten.
Maar er moeten ook nog een heleboel instellingen gedaan worden.
Er is een Engelse handleiding bij, maar mijn Engels is onvoldoende.
Wie kan me hier bij helpen?

Hier onder enkele foto's van de handleiding, en toestel.

Al vast bedankt.
Gr.Theo

trix

Golden Member

je zal eerst moeten beschrijven wat je met die controller wil regelen.

eigenwijs = ook wijs

Het moet dienen om een oven op temperatuur te houden.

Je hoeft eigenlijk alleen de gewenste temperatuur in te vullen bij SV (set value), de gemeten temp. komt vanzelf in het bovenste venster PV (proces value).
Wil je als er iets mis gaat (bv te hoge temp.) een alarm dan kun je die temp instellen en krijg je een contact waar je bv een rode lamp op kunt zetten.

De handleiding is te klein en kan ik zo niet lezen (ben al een leesbril nodig zoder kleine letters).

Edit: het kan zijn dat je op moet geven wat voor thermokoppel je aansluit als hij voor verschillende thermokoppels geschikt is.

edit: Ik heb ze even uitvergroot en je moet inderdaad ingeven dat het een K type is en daarnaast in welk temp. gebied en dan is 0-200 = K01, 0-400 = K02, 0-600 = K03, aan jou de keus is wat jij erbij hebt.

edit: Ben even bezig geweest maar dan moet ik het eigenlijk helemaal voor je vertalen als je het instrument er niet bij hebt en dat lukt niet zo snel.

Heb nog even gekeken en denk dat je bij het opstarten het K element kiest je hem verder op autotuning kunt laten staan en hij dan al redelijk werkt.

Bij het inschakelen het thermokoppel K kiezen, direct nadat je de spanning erop zet komt die keuze, je komt in het display door op set de drukken en met de pijltjes toets < kun je van rechts naar links en met pijljes up en down stel je de waarde in, het symbool dat in tabel A boven K staat zal het caracter zijn dat je daar moet invullen, als je set opnieuw indrukt wordt het opgeslagen, wacht je 30sec. dan gaat hij door zonder op te slaan.

Als je een waarde wilt veranderen houdt je de settoets 3 sec. vast en kun je weer met de pijltjes toetsen instellen.

www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=29883.0. .Hier staat het e.e.a . Heb je wel t goeie type ? Met de relaisuitgang van de controller kun je geen vermogen schakelen . Daarvoor wordt vaak de uitvoering genomen die rechtstreeks een ssr aan kan sturen en dan een ssr erbij . Regelaar ssr en thermokoppel kun je zo samen kopen.

@trix:
@rkw:
@jan_55:

Bedankt voor jullie hulp.
Ik heb ook nog wat op Google gekeken, en ook daar nog info gevonden.
Ook onderstaande link van "Circuits online":

https://www.circuitsonline.net/forum/view/122385

Het aansluiten verloopt vrij gemakkelijk, 1-2 = 230 volt en 9-10 de thermo koppel.
Iets instellen is niet nodig, gewoon in het stopcontact en draaien maar.

Nog enkele vragen:
1. Ik zou hem ook wel eens als beveiliging aquastaat willen gebruiken, op de verwarmingketel.
Is het dan mogelijk, om hem in te stellen zodat als hij aan 90° komt, afslaat, maar niet meer terug aanslaat?

2. Hij is ingesteld, zodat hij per graad telt, en ook per graad af te lezen is.
Kan ik hem instellen zodat hij op 0,1° werkt en kan afgelezen worden?

Nog vergeten, maar denkelijk weten jullie dit al.
Men kan de handleiding en foto's vergroten door op de 2 kleine dioginale pijltjes te drukken, boven de foto's

Arco

Special Member

Tiende graden kan zo te zien alleen met andere sensors. Dat staat wel leuk, maar is nogal zinloos. (accuracy is ±0.5% FS)
(en je krijgt waarschijnlijk een heel zenuwachtig display)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ook als de nauwkeurigheid zinloos is, kan het toch nuttig zijn.

Stel je ziet hem zo nu en dan tussen 64 en 65 graden heen en weer floepen. Meet onnauwkeurigheid? werkelijke variaties? Je weet het niet.

Zie je hem tussen 63.7 en 65.3 heen en weer pendelen, dan weet je dat ie hoogstwaarschijnlijk inderdaad daartussen heen en weer aan het pendelen is en dat de pendel hoogstwaarschijnlijk meer dan 1 graad is.

Dat de absolute waarde van de temperatuur zeg 2 graden kan afwijken dat doet er niet toe.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Engels onvoldoende (probleem anno 2018)... je kunt met google translate wel heel ver komen tegenwoordig.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Is het dan mogelijk, om hem in te stellen zodat als hij aan 90° komt, afslaat, maar niet meer terug aanslaat?

Zo is hij niet in te stellen maar met een kleine schakeling er achter is dat eenvoudig te maken.

@rwk Ja met een externe contaktor gaat dat.
Zo werk ik nu ook al.
Als je een contaktor hebt, die je eventueel met de hand kan indrukken heb je zelfs geen drukknop nodig.

Ik zelf heb er eentje met 3 standen "uit" "Auto" en "aan".
Voor hem op te starten, zet ik hem op aan, en schakel dan over naar automatisch.

Bedankt voor je schema en info.

Gr. Theo

Arco

Special Member

Als failsafe op een ketel hoeft het niet zo moeilijk...
Een clixon met handmatige reset; ben je met 1 onderdeeltje klaar...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nou ja failsafe betekent dat de meting ook failsafe moet zijn.
Een mechanische Max temp beveiliging van een ketel schakelt af als de sensor /capillair kapot is . Elektronisch moet je uitschakelen bij kortgesloten en bij verbroken sensor en bij max temperatuur .

@Arco: Waar kan ik ergens zo een clixon met drukknop kopen?
Op Google vind ik er maar alleen zonder knop.

@jan_55: Bedankt voor je info.

Arco

Special Member

Je kunt bij Sensata (maker van klixon) navragen waar ze te koop zijn: http://www.sensata.com/klixon/thermostat-hvac-20600.htm

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Normaal zitten er twee, een clixon en een smeltbeveiliging. Die laatste is redelijk failsafe.

@Arco en @ Sine

Bedank voor jullie info.
Ik ga er eens achter aan.