Opgave wordt niet beoordeeld, wat is er fout

Hello :)

Ik had een tentamenopgave verkeerd gelezen. De opdracht was

Y''(t) + 10 Y'(t) + 25 Y(t)= 3 e^-5t
Waarbij Y(0)=0 en Y'(0)=2

Ik had daar de Laplace getransformeerde van gemaakt:

s^2 Y(s) - 2 + 10sY(s) + 25 = 3* 1/s+5

En dit vervolgens uitgewerkt.

Deze opgave was 25 punten waard(kwart van het tentamen dus) en ik heb alleen 2 punten gekregen voor het juist opschrijven van de opdracht. Verder staat er niks meer dan een dikke kruis doorheen.

Nu heb ik volgende week de officiele inzage, waarbij ik goed kan kijken wat ik opgeschreven had.
Het antwoordenblad met sleutelverdeling die ik er dan bij krijg is uiteraard gebaseerd op de Y(0)=0
Ik kan daardoor niet controleren of ik de opgave verder goed heb uitgewerkt (na het maken van die ene fout)

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe de uitwerking van
s^2 Y(s) - 2 + 10sY(s) + 25 = 3* 1/s+5
moet zijn? Dan kan ik in mijn tentameninzage kijken of dat overeenkomt met wat ik had.
(via breuksplitsen coefficienten bepalen)

Misschien dat ik mijn tentamen toch gehaald heb. In de vorige periode had deze leraar 6 mensen onterecht een onvoldoende gegeven. Bij 2 mensen zelfs omdat hij de punten niet goed bij elkaar had opgeteld. Dit is gelukkig allemaal terug gedraaid.

Verder ben ik ook benieuw naar ervaringen van andere met betrekking tot 1 'sommetje' een kwart van je cijfer te bepalen.

MVG Leen

EricP

mét CE

Dat 1 sommetje een kwart van je cijfer bepaalt... Nou ja, er zit vast meer achter dan '1 sommetje'. Er zit een stuk transformatie in en een stuk rekenwerk. Daarnaast ook nog een methode.
Blijkbaar is de docent van mening - al dan niet terecht - dat je daar erg mager op scoort.

Dan kun je piepen over 'ja maar het is maar 1 sommetje', maar bedenk wel dat als je in de praktijk dat sommetje fout hebt, het geen 25% maar 100% van het eindresultaat bepaalt (nl. 'werkt niet'). En die klant waar jij dan staat te prutsen interesseert het geen zak of je sommetje goed of fout is, je eindresultaat werkt niet.
Die docent is dus wat dit betreft erg coulant.

High met Henk

Special Member

Let op ik heb destijds op mijn HBO 3 gaten in mijn wiskunde laten vallen:
.1 integrereren
.2 differentiaal vergelijkingen
.3 la place transformaties

alleen .1 heb ik na mijn studie op kunnen halen!
ik loop er nog wekelijks tegenaan! zou er heel wat voor over hebben om la place en diff vergelijken nog eens te leren!

zorg dat je dit goed gaat begrijpen!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het moge duidelijk zijn dat dit niet om een klant gaat, maar om een toets op school.

Dat ik secuur moet zijn in het uitvoeren van een opdracht is een ander vak. Het gaat er hier om dat ik moet kunnen aantonen dat ik LaPlace begrijp en kan toepassen.
En in principe kan ik dat, alleen had ik de randvoorwaarde verkeerd gelezen.

Voor het differtiaalvergelijking tentamen wat ik de dag ervoor had scoorde ik een 9,7

De leraar die wij hebben is 14 weken geleden begonnen met leraar zijn. We hebben al meerdere gesprekken gehad over zijn vaardigheden hier in. En zoals ik zei, de vorige periode waren er meerdere die onterecht een onvoldoende hadden.

Het gaat mij er niet eens zo om dat ik een voldoende wil hebben op terugwerkende kracht. Het gaat erom dat ik fluitend mijn tentamen heb gemaakt en daar nu een dikke kruis door staat en ik geen toelichting krijg.

EricP

mét CE

Het moge duidelijk zijn dat dit niet om een klant gaat, maar om een toets op school.

En wat doet die school dan? Als het goed is zorgt die ervoor dat je voldoende kennis, mentaliteit en vaardigheden in huis hebt zodat je straks ergens aan het werk kan. En daar ga je direct of indirect met klanten te maken krijgen. Waarom zou 'bijna raak' op school dan 'goed' moeten zijn terwijl in de praktijk ook gewoon 'mis' is?

Dat ik secuur moet zijn in het uitvoeren van een opdracht is een ander vak. Het gaat er hier om dat ik moet kunnen aantonen dat ik LaPlace begrijp en kan toepassen.
En in principe kan ik dat, alleen had ik de randvoorwaarde verkeerd gelezen.

Tsja... Een randvoorwaarde van autorijden is dat je zo nu en dan tankt. Of het elektrisch of een brandstof is. Doe je dat verkeerd of niet, dan kun je 10 rijbewijzen hebben, maar sta je nog steeds stil en kom je nergens. Waarom zou je op school dan wel ergens moeten komen?

Begrijp me niet verkeerd... ik zeg niet dat die docent 'goed' is of gelijk heeft. En je hebt uiteraard gelijk als je wilt weten wat je verkeerd gedaan hebt (maar schijnbaar ben je daar al achter?). Maar gepiep met 'ja maar ik heb alleen een randvoorwaarde gemist'... Tsja, dan is het dus niet goed. Punt.

Ofwel: zoek uit wat er mis gegaan is - al dan niet door de docent in kwestie om uitleg te vragen (zo je wilt: via school tot uitleg te dwingen), doe een her en scoor nog een 9.7.

Je vraag (wat is de uitwerking van...) met als doel om te kijken of je het kunstje zelf wel door hebt, vind ik dan ook een prima insteek - dus daarvoor alle hulde.

Overigens is dit ook een stukje waar ik graag meer van zou willen weten. Maar ja, tijd... en je kunt niet alles weten. Ik los het op door die enkele keer dat ik het nodig heb een paar knappe koppen om me heen in te zetten - waar ik dan weer dingen voor doe waar zij niet zo ver mee komen...
Dat impliceert ook meteen dat ik je niet zo ff uit de losse pols met de uitwerking kan helpen - sorry.

Wel grappig dat de mensen die reageren in discussie gaan over de wijze van punten toekennen.

Voor de duidelijkheid: Een fout tussenantwoord heeft 1 puntaftrek en moet verder doorgerekend worden.
Ongeacht wat jij of ik vind; zo heeft de school het besloten. Dit is

Waar het mij nu om gaat is: Heb ik alleen die fout gemaakt, of heb ik de hele opgave mis.
Wat me vrij onwaarschijnlijk lijkt, aangezien ik Laplace leuk en daardoor niet zo moeilijk vind.

Daar komt dan bij dat als hij alles fout heeft gerekend (wat hij de vorige periode ook onterecht heeft gedaan bij klasgenoten), ik mijn tentamen wel gehaald heb.

Op 14 februari 2018 11:03:02 schreef EricP:
[...]En wat doet die school dan? Als het goed is zorgt die ervoor dat je voldoende kennis, mentaliteit en vaardigheden in huis hebt zodat je straks ergens aan het werk kan. En daar ga je direct of indirect met klanten te maken krijgen. Waarom zou 'bijna raak' op school dan 'goed' moeten zijn terwijl in de praktijk ook gewoon 'mis' is?[...]Tsja... Een randvoorwaarde van autorijden is dat je zo nu en dan tankt. Of het elektrisch of een brandstof is. Doe je dat verkeerd of niet, dan kun je 10 rijbewijzen hebben, maar sta je nog steeds stil en kom je nergens. Waarom zou je op school dan wel ergens moeten komen?

Als je die beredenering werkelijk hebt... Dan zou je toch alleen mogen slagen als je een 10 hebt?
Want waarom mag een randvoorwaarde niet verkeerd lezen, maar wel 45% van je opgave compleet verzieken?

EricP

mét CE

Wel grappig dat de mensen die reageren in discussie gaan over de wijze van punten toekennen.

Daar vraag je toch om?

Verder ben ik ook benieuw naar ervaringen van andere met betrekking tot 1 'sommetje' een kwart van je cijfer te bepalen.

Als je die beredenering werkelijk hebt... Dan zou je toch alleen mogen slagen als je een 10 hebt?
Want waarom mag een randvoorwaarde niet verkeerd lezen, maar wel 45% van je opgave compleet verzieken?

Waarom denk je dat er vanuit het bedrijfsleven zo gemord wordt dat mensen die van school komen 'niks kunnen'?

Ik zie het al... en piloot die 70% van z'n landingen tot een goed einde brengt. Want eh... hij ziet ergens een randvoorwaarde over het hoofd en op school was dat niet zo erg. :+

Tidak Ada

Golden Member

Goed de opdracht en de interpretatie daarvan is een heel goot en belangrijk deel.
Ik denk dat die docent dát bedoelt en dat hij bedoelt dat jíj je dat moet realiseren.
Als jij later een opdracht van chef of klant krijgt en die verkeerd interpreteert, krijg je ook moeilijkheden, hoe goed je je eigen interpretatie ook uitvoert!

Overigens denk ik dat dit meer bij je mentor of de decaan thuishoort dan op een elektronica forum.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Als 1 sommetje een kwart van het cijfer bepaalt, dan dient het mijnsinziens niet afgekeurd te worden als je op basis van een foute beginstap correct verdergewerkt hebt. Dan heb je immers wel degelijk een groot deel van de stof begrepen. Je hebt wat mij betreft een sterk argument om een deel van de punten toegekend te krijgen als blijkt dat het grootste deel klopt. Volgens de tegenargumenten die ik hier lees, zou je alleen kunnen slagen met een 10. Dat is natuurlijk niet waar. Een 6 is ook geslaagd en als er veel klopt is het misschien wel een 7. Bonuspunten voor het zelf door hebben en willen analyseren van de fout.

In mijn herinnering deden veel docenten dat toekennen ook wel degelijk zo en ik begrijp na even verderlezen dat dat ook in de regels van de school van de TS staat. Logisch te beargumenteren en feitelijk zo gesteld, wat wil je nog meer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dus niemand hier weet iets van Laplace?

High met Henk

Special Member

ik probeerde met mijn post aan te geven: ik kan je helaas niet helpen, want snap laplace zelf niet
Mijn boodschap was alleen: zorg dat je niet net als ik laat liggen: ik heb er redelijk spijt van!

dus nee, ik kan je niet helpen en sta nog open voor een ieder die mij la place en differentiaalvergelijkingen uit kan leggen....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De vergelijking met de werkvloer vind ik toch wat krom. Als je op de werkvloer iets niet van de eerste keer goed hebt, dan werk je verder. In dit verhaal was het niet onmiddellijk goed en onmiddellijk zijn er vérgaande konsekwenties.

Natuurlijk, als je het op de werkvloer na tien keer nog niet goed hebt, dan komen er wel problemen van. En als je tien keer op rij het niet van de eerste keer goed hebt dan gaan er misschien ook wel vragen gesteld worden. Maar daar gaat het hier niet over.

Enne, @T/S: nee, met de laplace-transformatie kan ik je niet helpen. In mijn middelbare school, specialisatie wiskunde, hebben we uitvoerig met differentiaalrekening gespeeld, maar integralen nauwelijks aangeraakt - en van die mevrouw of mijnheer Laplace heb ik pas veel later gehoord.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 14 februari 2018 15:04:19 (23%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 14 februari 2018 15:02:40 schreef big_fat_mama:
De vergelijking met de werkvloer vind ik toch wat krom. Als je op de werkvloer iets niet van de eerste keer goed hebt, dan werk je verder. In dit verhaal was het niet onmiddellijk goed en onmiddellijk zijn er vérgaande konsekwenties.

Nou heb ik een keer examen voor een solo-brevet afgelegd. en het brandstofverbruik moest je toch echt in 1 keer goed doen. tijdens het werk erachter komen dat je je vergist had is erg onhandig.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Solo-brevet? Piloot, misschien? In dat wereldje ligt de lat wel wat hoger, inderdaad.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
pamwikkeling

Special Member

Voor zover ik nog iets weet van differentiaal vergelijkingen (DV) oplossen, heb je voor deze DV geen laplace transformatie nodig.

s^2 Y(s) - 2 + 10sY(s) + 25 = 3* 1/s+5

De fout hierin zit niet in het verkeerd lezen van de randvoorwaarden! Kijk nog eens goed naar wat er ergens ontbreekt...
Je mist zo nogal wat van de opgave omdat je zo bij het breuksplitsen geen hogeregraads term in een noemer overhoudt en niet kunt tonen hoe daarmee om te gaan. Dat was waarschijnlijk een belangrijk punt in de opgave.

maartenbakker

Golden Member

Op 14 februari 2018 14:55:01 schreef Leentje1987:
Dus niemand hier weet iets van Laplace?

Ik heb dat soort dingen ooit met de hakken over de sloot gehaald, ik weet er helaas nauwelijks meer iets van.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 14 februari 2018 14:55:01 schreef Leentje1987:
Dus niemand hier weet iets van Laplace?

Helaas niet meer. Had je me die vraag in 1987 gesteld, dan had ik je kunnen helpen. Sindsdien heb ik er nooit meer wat mee gedaan. Het symbool was een sierlijke hoofdletter L en de rest is, zoals wel meer, in de grijze nevelen van mijn brein verdwenen. Ik kwam er twee weken voor mijn eindexamen achter dat Laplace transformaties in het wiskunde examen zaten. Heb toen een wiskundeboek over Laplace transformaties uit de bibliotheek gehaald en slaagde met een ruime voldoende. Heel moeilijk kan het dus niet geweest zijn. Bespreek je probleem met je docent, zou ik zeggen.

@Leen, als je doorgaat met die verkeerde vergelijking dan krijg je uiteindelijk dit als ik me niet vergist heb:
25*Y(t) = -56 - 3*exp(-5t)+ 59*exp(-10t).
Je ziet dat dit niet aan Y'(0) = 2 voldoet en je moet dus argwaan krijgen.
Maar wat is er nu mis? Dat zou je toch in één oogopslag moeten zien, ik struikelde er in elk geval direct over toen ik begon te lezen.

Op 14 februari 2018 07:54:08 schreef High met Henk:
Let op ik heb destijds op mijn HBO 3 gaten in mijn wiskunde laten vallen:
.1 integrereren
.2 differentiaal vergelijkingen
.3 la place transformaties

alleen .1 heb ik na mijn studie op kunnen halen!
ik loop er nog wekelijks tegenaan! zou er heel wat voor over hebben om la place en diff vergelijken nog eens te leren!

zorg dat je dit goed gaat begrijpen!

Kijk hier eens:
https://www.khanacademy.org/math/differential-equations

Have you debounced your buttons today?
High met Henk

Special Member

@meetlint: je wilt niet half weten hoe blij ik daarmee ben. Eindelijk ook eens een uitleg wat het is! Ik ben praktisch ingesteld en kan niets met theorie zonder toepassing

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Have you debounced your buttons today?
LetterHenk

Golden Member

Hier nog een blije (mee)lezer. Prachtige site meetlint, bedankt voor het delen.

Action expresses priorities LH

@Leen: Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat ooit is afgelopen met die inzage. Als mensen hier de moeite nemen om je vraag te beantwoorden dan is het wel zo aardig om te melden waar dat toe geleid heeft.