LTSpice batterij opladen

Ik loop nu stage en moet een bidirectionele dc-dc converter ontwerpen.Graag wil ik dit op LTSpice simuleren. Mijn vraag is hoe ik de batterij kan simuleren als het opgeladen wordt?

Zie de link hieronder voor de schakeling die ik ga gebruiken.
De bedoeling ervan is dat het werkt als een buck converter als ik de batterij wil opladen.

http://www.mdpi.com/applsci/applsci-03-00437/article_deploy/html/image…

Frederick E. Terman

Honourable Member

Hoe precies moet het 'batterij-model' zijn?

In het eenvoudigste geval neem je een condensator.
Voor een 'lege' batterij is de condensator niet leeg, maar bijvoorbeeld tot 10,8 V geladen. Voor een 'volle' batterij neem je dan bijvoorbeeld 14,4 V.
Als je nu ook nog weet hoeveel lading het kost om van 'leeg' naar 'vol' te komen - zes ampèreuur bijvoorbeeld - , kun je de benodigde condensatorwaarde uitrekenen.

Bij de start van de simulatie geef je de gewenste beginwaarde van de laadspanning aan met een 'initital condition'.

Later kun je het mooier maken met inwendige weerstand, laadrendement, lekstroom, temperatuurafhankelijkheid, et cetera.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dus als ik de DC-link een voeding maak en de batterij een condensator in de simulatie zal het de oplading simuleren?

Thevel

Golden Member

Bij de start van de simulatie geef je de gewenste beginwaarde van de laadspanning aan met een 'initital condition'.

Kan dat in LTSpice? Ik kan het niet vinden...

Met het .ic directieve kan je een node een initiële waarde geven b.v.:

.ic V(n001)=5

Node V(n001) krijgt dan 5V als startwaarde.

Thevel

Golden Member

Bedankt, het werkt!
Weer wat geleerd. :)

Bedankt voor de reacties!

Ik kan nu wel de voltage simuleren bij het opladen van de batterij.
Maar is er ook een mogelijkheid om de stroom te simuleren?
Ik weet niet wat ik precies in moet vullen bij de waardes van de condensator. Als ik alleen de condensator waarde invul dan zie ik een zeer hoge stroom (100A+). Moet ik dan bijvoorbeeld de weerstand van de batterij invullen?

Dan neem je een stroombron natuurlijk:

Aangezien het een schoolvraag is, moet ik nog iets inteliigents vragen ... :-)

Waartoe dient die zenerdiode in het batterijmodel?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 16 februari 2018 15:22:11 schreef Jacky W:
Als ik alleen de condensator waarde invul dan zie ik een zeer hoge stroom (100A+).

Dan gebruik je vast niet je schema van de converter, maar ben je iets aan het proberen met een losse spanningsbron.
In het echt gaat er óók een onwijs grote stroom lopen als je een accu zomaar aan een 'harde' spanning hangt.
Normaal moet de laadschakeling de stroom beperken.

Niettemin, je kunt natuurlijk je batterijmodel uitbreiden met een inwendige weerstand, precies zoals hierboven al voorgesteld is.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org