zonnepaneellader

Hallo,
Ik heb een vraag. Ik ben voor school een zonnecellader aan het maken maar hij laad mijn telefoon niet op. Ik heb het ook al met andere divices geprobeerd maar volgens mij komt dit door de te hoge voltage. Ik weet ook niet of het aan de usb input kan liggen. Ik heb de USB input uit een oude pc gehaald als ik er een stroommeter op aansluit geeft hij rond de 8 volt aan.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen dit zou ik zeer op prijs stellen.

USB zou normaal gesproken 5V moeten zijn en doorgaans gaan alle apparaten dan ook laden.

Ja dat klopt maar kan het zijn dat omdat het een hoger voltage is dat de stroom blokeert?

dijkmane

Golden Member

ja, dat kan, als er geen spanningsregelaar voor zit om van die 8V weer 5V te maken, heb je kans dat je USB apparaat blokkeert of zelfs stuk gaat.

kijk hier eens naar om voor je USB te zetten : https://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.…

In no Sense, Nonsense

Ja Dijkmane dat kan ik er tussen zetten. ik zit zelf net te denken als je er een accu tussen zet kan het dan dat hij het wel doet, want als je een accu ertussen zet kan je zelf een volt aantal instellen als het ware.

aja, dan gaan we een 5V accu zoeken hé...

usb zegt dat die volgens specs tussen 4,85V en 5,25V moet zitten. er is geen accu die dat doet.

als je 4 batterijen van nimh in serie zet (1,2V), zit je op 4,8V en dat komt aardig dichtbij.
MAAR, die 4 batterijen geven 4,4V als ze ver leeg zijn, en 5,4V als ze vol zijn

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Ik heb de USB input uit een oude pc gehaald

Ik neem aan de connector alleen? (de rest zit op het moederbord)
Daar komt gewoon uit wat je er ook instopt, 't is een domme connector die daar niets mee doet verder...
Rechtstreeks aan een zonnepaneel hangen gaat niet; bijna altijd is de spanning dan te hoog of te laag (moet speciaal ic tussen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waarom zet jij 8 volt uit een computer op je telefoon? Dan is hij nu waarschijnlijk wel stuk dus.

Je telefoon is zo gemaakt dat hij geladen kan worden uit een usb aansluiting. En een USB geeft zoals fcapri al zegt een spanning van 4,85V en 5,25V. Iets anders moet je dus niet gebruiken want dan gaan er dingen stuk.

Een los zonnepaneel levert vrijwel altijd een onbekende spanning. Die kun je dus nooit direct op je telefoon gaan aansluiten. Dat werkt gewoon niet of er gaan dingen stuk. Tussen het zonnepaneel en de belasting (= jouw telefoon) moet een apparaat komen dat de onbekende spanning uit het paneel opvreet en omzet naar een voor jou telefoon bruikbare spanning die in jouw geval tussen de 4,85V en 5,25V ligt.

En dan is er nog iets anders: Sommige merken telefoons (apple, samsung enz) gaan gewoon niet laden als er geen samsung of apple lader wordt gebruikt. De telefoon ziet dat het geen apple lader is en besluit om niet te gaan laden. Dat is met de juiste maatregelen overigens te omzeilen.

Arco

Special Member

Ik denk dat TS gewoon het zonnepaneel op de USB connector aangesloten heeft, in de verwachting dat die er 5v van zou maken... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco: Zou kunnen natuurlijk. Maar ik begrijp zijn verhaal ook niet erg. Maar hij maakt het voor school ofzo. Welke school geeft nu zo'n opdracht aan iemand die er echt helemaal niets van weet. Je vraagt toch niet aan iemand die niet kan zwemmen het kanaal over te zwemmen om te kijken hoe goed dat gaat?

Ik zit met heel veel vraagtekens in elk geval en ben bang dat het niets wordt.

Ik heb de USB input uit een oude pc gehaald als ik er een stroommeter op aansluit geeft hij rond de 8 volt aan.

Hiermee bedoelt hij dus dat hij een USB chassisdeel (Bij hem een USB input) uit een oude pc gesloopt heeft. Vervolgens gaat hij met een stroom meter een spanning meten. En die spanning zou inderdaad wel eens 8 volt kunnen zijn. En als het hartje zomer is met een felle zon kan dat zomaar 15 volt worden. En dat gaat er wel iets poef doen vrees ik.

Aan de TS: Zoek eerst eens uit hoe dit soort van dingen moeten werken voor je ook maar iets gaat doen. Hier krijg je echt geen kant en klaar ontwerp ofzo. Het is een school iets en dat moet je zelf bedenken.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 17 februari 2018 20:25:45 (47%)

Op 17 februari 2018 20:08:30 schreef Ex-fietser:
Je vraagt toch niet aan iemand die niet kan zwemmen het kanaal over te zwemmen om te kijken hoe goed dat gaat?

Dat hangt een beetje van de consequenties af van als het mis gaat. Bij jou zwemvoorbeeld verdrinkt er iemand. Niet goed. Als iemand die niets van electronica weet met laagspanning gaat experimenteren is er worst-case iets wat kapot gaat.

En als het hartje zomer is met een felle zon kan dat zomaar 15 volt worden.

Er zijn tegenwoordig veel "schoolprojecten" waarbij er iets van "maak iets" gevraagd wordt. De student moet dan zelf een project bedenken.

Ik heb een setje zonecellen gekocht. De verhouding: spanning bij vol licht en "geen licht" is erg dicht bij de 1. De stroom varieert enorm met de hoeveelheid licht. Dit is te verwachten als je je realiseert dat zo'n zonnecel iets doet wat op een diodeovergang lijkt.

Het zou me niets verbazen dat de TS een (met het licht van vandaag) 10mA zonnecel heeft, die open circuit 8V levert. Maar niet genoeg oemph heeft om een telefoon te slopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er zijn tegenwoordig veel "schoolprojecten" waarbij er iets van "maak iets" gevraagd wordt. De student moet dan zelf een project
Dit is bij ons ook het geval de leraar zei bedenk iets leuks. Dit hebben we gedaan alleen weet k niet hoe dit werkt

Dat laatste is juist de bedoeling. Je weet eerst iets niet, zoekt iets -> je weet iets wel. Dat heet leren en dat daarvoor zit je op school. :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 18 februari 2018 13:01:00 schreef flipflop:
Dat laatste is juist de bedoeling. Je weet eerst iets niet, zoekt iets -> je weet iets wel. Dat heet leren en dat daarvoor zit je op school. :-)

Dit is hoe ik via een leraar hier ben gekomen omdat ik het verder goed wou weten.

Het IS een schoolvraag. Je had verzuimd die in de schoolvragen afdeling te zetten, maar dat is ondertussen voor je geregeld.

Het blijven vragen van: "Wie wil m'n project voor me doen?" gaat niet helpen. Jij leert er niets van en er zijn niet zo veel mensen die terug-naar-school willen.

Officieel hoort er bij een project een programma van eisen. Ook als je met een klein projectje bezig bent, ook al is het maar voor jezelf, kan het geen kwaad om het op te schrijven.

Dan ga je bedenken: Wat heb ik er voor nodig om dat voor mekaar te krijgen? Zonnepaneel USB stekker. Prima.

Vervolgens is de opdracht van hier: Zoek de specs op: Wat heeft je telefoon nodig, wat komt er uit je zonnepaneel. Zelf opzoeken, posten wat je gevonden hebt en dan helpen we je verder.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Ik had eens een leerling monteur aan het werk.
Die dacht dat hij alles wist, hij noemde alleen alles bij de verkeerde naam, Geen mens snapte wat hij bedoelde.
Scholing is ook"duidelijk maken wat je bedoelt".
Die leerling is naderhand maar bakker geworden...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Ook zelf nadenken is belangrijk... ;)
Wij hebben een stagiare gehad die een kleine serie apparaten moest bestukken en solderen. Na afloop bleek dat de elco's er willekeurig op gezet waren.
Bij de vraag "weet je niet dat er een + en - aan zit?" zei hij "ja, natuurlijk wel!" (daar wordt je stil; wat moet je verder daar nog op zeggen?...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Ik heb eens iemand gekend, die had een buizenradio.
Alle buizen er uit gehaald, alles schoongemaakt met de stofzuiger,en alle buizen gepoetst..Letterlijk, er stond niks meer op ...
Toen belde hij mij op"hij doet het niet meer"
Alle buizen zaten verkeerd..
Op mijn vraag waarom, zei hij "het paste allemaal.." |:(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 18 februari 2018 13:42:13 schreef rew:
Het IS een schoolvraag. Je had verzuimd die in de schoolvragen afdeling te zetten, maar dat is ondertussen voor je geregeld.

Het blijven vragen van: "Wie wil m'n project voor me doen?" gaat niet helpen. Jij leert er niets van en er zijn niet zo veel mensen die terug-naar-school willen.

Officieel hoort er bij een project een programma van eisen. Ook als je met een klein projectje bezig bent, ook al is het maar voor jezelf, kan het geen kwaad om het op te schrijven.

Dan ga je bedenken: Wat heb ik er voor nodig om dat voor mekaar te krijgen? Zonnepaneel USB stekker. Prima.

Vervolgens is de opdracht van hier: Zoek de specs op: Wat heeft je telefoon nodig, wat komt er uit je zonnepaneel. Zelf opzoeken, posten wat je gevonden hebt en dan helpen we je verder.

Mijn telefoon heeft 5 volt nodig ik heb de spanning van mijn zonnepaneel een aantal keer gemeten. Deze metingen lagen tussen de 7 en 9 volt het lijkt alsof mijn zonnepaneel uit 2 compartimenten bestaat. Ik heb een paar keer gemeten met een mini usb lader waar ik het laad stuk uit heb gehaald dus alleen nog het usb compartiment. Hiermee heb ik met de multimeter gemeten en er was 0,1 volt verschil dus eigelijk niks. ik moet dus vanaf ongeveer 8 volt naar ongeveer 4,5 volt. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen met deze info.

Goedzo. Je hebt wat spanninen uitgezocht.

Die 4.5V die snap ik niet hoe je daaraan komt.

Nu nog wat stromen. Hoeveel stroom heeft je telefon nodig hoeveel kan je paneel leveren?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 februari 2018 19:13:03 schreef rew:
Goedzo. Je hebt wat spanninen uitgezocht.

Die 4.5V die snap ik niet hoe je daaraan komt.

Nu nog wat stromen. Hoeveel stroom heeft je telefon nodig hoeveel kan je paneel leveren?

Die 4.5 volt heb ik bedacht omdat ik dan nog iets meer dan een halve volt speling heb die is voor mijn telefoon.
Mijn zonnepaneel is in volle zon 9 volt gemeten met de multimeter.