aandrijfwielen 90gr draaien voor zijdelingseverplaatsing

Hallo,

Voor een schoolopdracht willen we een lichte securitycam 6 meter in een mast laten opklimmen. In het ontwerp mogen maximaal twee electromotors worden toegepast. Er moet ook een prototype gebouwd worden.

Ikzelf zou willen onderzoeken de mogelijkheden om met twee aandrijfwielen (plus 1 of 2 volgwielen) zowel een verticale als een roterende beweging te genereren. Eenmaal boven moet de unit (wiel + aandrijving) dus 90 graden geroteerd worden.

Wat zijn electromechanische opties om die asrotatie te doen? Mechanisch ben ik van nature beter onderlegd dan electronisch. Zelf verder zoeken werkt makkelijker als ik een beetje hulp mocht krijgen hier. Roep eens wat steekwoorden voor de rotatiebeweging.

Bedankt maurits

waarom splits je de klimmende en draaiende beweging niet?.

Er mogen maar 2 motors worden gebruikt. Eén motor voor omhoog en één voor rotatie, gescheiden zoals jij bedoelt kan ook. Maar dan moeten we mechanisch toch nog omschakelen (optillen/neerzetten) van verticaal naar roterend, en vice versa.

Het ontwerp mag niet van afstandbediening worden voorzien, zodat het prototype ook een voeding/stuurkabel mee naar boven moet trekken. Vandaar de 2-in-1 oplossing die ik zoek.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Goeie wel idd. Ik deed google 'solenoid rotational actuator' en daar komen simpele compacte oplossingen naar voren.

Benieuwd of de docent solenoid niet zal zien als 'motor'. Ik ga een voorstel doen aan de werkgroep, en daarna kijken wat de docent zegt.

Bedankt alvast Arco.

Hebben anderen nog suggesties?

Waarom niet gewoon 1 motor met een wiel tegen de mast voor de aandrijving en een 2de motor die de 1ste met wiel en al 90 graden kan verdraaien? Ligt nogal voor de hand lijkt me zo.

Een alternatief zijn 2 motoren met omniwheels maar dat heb ik altijd weinig elegant gevonden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Een 'gewone' solenoid kan ook.
Als je wieltje + motor op een draaibaar platform zet, kun je dit platform door aantrekken van de solenoid 90 graden draaien.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 februari 2018 13:46:28 schreef Arco:
Een 'gewone' solenoid kan ook.
Als je wieltje + motor op een draaibaar platform zet, kun je dit platform door aantrekken van de solenoid 90 graden draaien.

is de mast rond?

splitsen is in mijn optiek het makkelijkste.
je laat een platform omhoog/omlaag klimmen
op het ronde platform draait de camera rond

In de opdracht staat eigenlijk lantaarnpaal. De mast waarop wij bewijs moeten leveren is zo'n moderne cilindrische mast. Maar je hebt ook nog zat oude lantaarnpalen van het verjongende type. En er zijn kennelijk ook 6-kantige lantaarnpalen, maar die ben ik nog nooit tegengekomen.

Thevel

Golden Member

Je kan een dunne draad nemen waar je een flinke stroom door laat lopen waardoor de draad warm wordt en gaat uitzetten.
Het krimpen en uitzetten kun je mechanisch omzetten naar een rotatie.
Lijkt me erg creatief... :)

Ik weet dat je er hoogstwaarschijnlijk niets aan hebt voor jouw toepassing, maar ik moest eraan denken toen ik je topic titel las (en dus je toepassing nog niet wist), omdat het ding net zo makkelijk zijwaarts als voorwaarts beweegt.

https://www.youtube.com/watch?v=nVOaDfGOPGs

(Zijwaartsbeweging kon ik alleen hier vinden op 20 seconden: https://www.youtube.com/watch?v=RbDe5dEu07I)

[Bericht gewijzigd door r-p op zondag 18 februari 2018 15:00:21 (17%)

Ik herinnerde me ineens een video over custom made vuurwerk in Vietnam. Toen viel het kwartje ook voor de camerarobot.

https://www.facebook.com/wittypickofficial/videos/1242622909088733/

complex, je kan makkelijker de camera over de ring laten rijden

Nou, dat ben ik niet helemaal met je eens Anne. Wanneer de camera moet kunnen rondrijden over de ring houdt dit in dat er een voorziening gemaakt moet worden die de camera kan volgen, iets van een rails ofzo. Met die camera's (2) voorgeinstalleerd op die geleiding op de cirkelplaat moet het hele zaakje op de begane grond binnen 60 seconden om de lantaarnpaal worden geklikt door wisselnd personeel (theroretisch dan).

Niet elk personeelslid is even zachtzinnig. En ook is de robot een mobiele toepassing en zal er veel mee worden gesleept met alle gevolgen van die. Een camera die rondjes kan rijden over die cirkelplaat is nogal delicaat en in praktijk snel kapot. Daar worden we ook op beoordeeld op school.

KGE

Golden Member

Je zou ook iets 'drone' achtigs kunnen maken met een deelbare ring om de paal (dus het heffen met propellors en dan klemmen wanneer de juiste hoogte bereikt is) Daarmee kom je wel boven je motoraantal helaas.

Draaien van de camera zou dan een kwestie zijn van propellors aan, klem los, roteren en weer vast laten klemmen.
Voordeel is dat je ook om een niet ronde paal zou kunnen werken.

In plaats van 1 camera zou je er meer kunnen gebruiken met 'wide angle' lenzen waarmee je in totaal 360 graden bestrijkt.

High met Henk

Special Member

Ik zou toch het idee van anne gebruiken.

De ring die je nu hebt uit een mooie ronde buis (8 tot 10 cm) maken en daar binnenin maak je een ring van plaatstaal (10 mm ofzo) om de wielsets op te bevestigen.

Over de buis kun je dan weer 360 de camera laten draaien met de binnenste plaat als horizontale stabilizer.

Als je goed kan klemmen hoef je maar 1 wiel aan te drijven namelijk

Edit: als wielen niet werken voor het omhoog rijden kun je ook stroppen. Dezelfde techniek die houthakkers gebruiken. Leren of rubber riemen werken prima en kun je met solenoids doen..
Dit dus: https://youtu.be/6qROQwba4ds

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik heb een vaag vermoeden dat de opdracht simpeler is dan je nu aan het uitpuzzelen bent.

Ik snap dat je een camera een paal in wil laten klimmen, dat lijkt me handig voor tijdelijke oplossingen. Echter, waarom zou je die hele unit oneindig laten draaien terwijl je toch met kabel werkt?

Als ik een camera met pan&tilt in een paal heb dan heb ik maar één probleem: de paal zit in het beeld. Een stukje kunnen verdraaien met de tweede motor en dat probleem is opgelost. Komt hier de 90° van?

Het aandrijfwiel verdraaien, optillen en iets anders neerzetten lijkt me allemaal zeer instabiel worden. Omniwieltjes lijkt me hier ook niet op hun plek.

Als je nu een touw had zou je boel kunnen ophijsen zoals een vlag in een vlaggenmast.

Anders vier wielen (of rupsen) die je met 1 motor aandrijft. Door de wielen loopt dan een flexibele rondgebogen as. Door de rupsen scheef te plaatsen roteert het hele ding al klimmend langzaam rond de paal. Heb je maar 1 motor nodig.

Een ding: Als het ding zijn grip verliest lazert het in een keer omlaag.

Misschien is de methode zoals een kind in een tropisch land een kokosnoot plukt (Voetjes met een touw aan elkaar en een touw in zijn handjes en dan om en om de touwen een stukje hoger op de stam plaatsen.

Edit: High met Henk was me voor.

Edit2: Je zou rubberbanden die je door ze op te blazen vast om de paal zet kunnen gebruiken. Moet er alleen een persslang mee omhoog die je beneden vanuit een perluchtfles voed. Met een paar solenoids maak je dan een soort omhoogloop beweging. Deze manier lijkt me wat safer tegen het neerstorten dan een paar wielen.

Hoe belangrijk is de exacte hoogte eigenlijk? Kun je het hele ding niet in een spiraal naar boven laten rijden, en vooruit of achteruit rijden om rond te kijken? Je blijft dan dus niet op exact dezelfde hoogte, maar gaat een stukje omhoog of omlaag als je rond kijkt.

En klein potentieel probleem is dat je, als je veel in het rond beweegt, langzaam naar beneden slipt, en de kabel verder rond de mast wikkelt als je omhoog rijdt om daardoor te compenseren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 19 februari 2018 17:25:50 schreef SparkyGSX:
Hoe belangrijk is de exacte hoogte eigenlijk? Kun je het hele ding niet in een spiraal naar boven laten rijden, en vooruit of achteruit rijden om rond te kijken? Je blijft dan dus niet op exact dezelfde hoogte, maar gaat een stukje omhoog of omlaag als je rond kijkt.

En klein potentieel probleem is dat je, als je veel in het rond beweegt, langzaam naar beneden slipt, en de kabel verder rond de mast wikkelt als je omhoog rijdt om daardoor te compenseren.

Met twee ringen die tegengesteld draaien hoeft de motor niet mee te draaien.

TS Als je de paal als massaleiding neemt hoef je maar 1 draad mee naar boven te nemen als je voor de besturing het signaal erop supponeerd.

High met Henk

Special Member

Das nogal link bij geverfde palen.. En erin krassen zal ook niet toegestaan zijn.... :)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ja dan zal er toch een accu mee naar boven moeten want met houten palen lukt het ook al niet:)

met een staalkabeltje gespannen op de paal waar de motor op de ring zich mee naar boven en beneden beweegt kan ook. een motor met vertragingskast of stappenmotor blijft ook op zijn plaats staan zonder spanning..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Daar kun je dan wel weer mooie puntige wielen gebruiken die zich in het hout vreten. Heb je meteen voldoende grip.

Ik ben alleen bang dat niemand zich hier ooit een houten lantaarnpaal op een publieke plaats heeft gezien..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De motor hoeft niet mee te draaien, maar de camera wel, dat was nou juist het idee om daar geen aparte motor meer voor nodig te hebben. Je kunt de beelden wel draadloos versturen, maar je zult alsnog de camera van voeding moeten voorzien. Dat zou je met sleepcontacten doen of met een inductieve koppeling of zo.

Ik zou gewoon 3 camera's met elk een groothoeklens pakken en er klaar meer zijn, dan kun je gelijk 360 graden rondom opnemen, en loop je dus ook niet het risico de een misdrijf net buiten beeld valt omdat de camera een andere kant op keek.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken