KAKU probleem rolgordijn

Hallo, Ik heb een probleem met de ASUN650 van KAKU. De ontvanger die je gebruikt voor de bediening van bijvoorbeeld een rolgordijn.
Ik bedien hem met een afstandsbediening en met het tablet.
Wat is het probleem: volledig naar beneden en boven is geen probleem. Maar als ik het rolgordijn bijvoorbeeld op de helft wil laten stoppen, reageert hij niet of onverwacht. Laat ik het gordijn in stapjes naar boven of beneden gaan, dan kan ik hem op een bepaalde plaats krijgen. Laat ik het gordijn even "doorjakkeren", dan heb ik niet de controle, als hij al wil stoppen.
Wie heeft die ervaring ook en kan mij mogelijk helpen. Ter info: Ik heb van KAKU een tweede ontvanger gekregen. Probleem blijft zo. Opnieuw geïnstalleerd helpt ook niet.
Dank alvast voor je bericht.

met die jaloezie actoren is het belangrijk dat je drukt op het juiste moment, 1x drukken om een momentcontact te gebruiken, en 1x lang drukken om het contact 2min lang in te laten schakelen.

dit is met alle draadloze sturingen en rolschermen zonder eindschakelaars een kriem om goed te krijgen. onlangs een beamerscherm met een nieuw model hager actor gemaakt, die deed dit ook, en dat scherm had ook geen goed werkende eindschakelaars..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank je testman voor het bericht.
Ter verduidelijking het volgende: De eindschakelaars van het rolgordijn werken goed. Het is echt het ergens halverwege of zo stoppen van het rolgordijn. Daar heb ik geen vat op. Wel als ik hem steeds in stukjes van 10cm laat zakken!
Als ik de KAKU ontvanger losmaak en ik bedien het rolgordijn door de draadjes tegen elkaar te houden , dan werkt het allemaal prima.
Om eventueel "kleven" van de contacten van de ontvanger, heb ik er ook al relais tussen gezet. Ook dat mocht niet baten.
Wie oh wie?

Arco

Special Member

Zoals @testman al aangeeft is dit nu eenmaal zoals het hoort te werken. Kort drukken:klein stukje, langer drukken:2 min.
(half gaat dus niet (of er moet nog iets programmeerbaar zijn in die kika...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beste Arco. Dank je voor de reactie.Werkt niet zoals je aangeeft.
Zoals ik al aangeef is het vreemde, dat het gordijn wel prima werkt als je de draadjes van het gordijn tegen elkaar doet. Op de ontvanger aangesloten niet meer. Heel vreemd. De contacten zijn potentiaalvrij. Kun je ook zo meten. Zodra ze belast worden gaat het mis. Ik blijf het een boeiend vak vinden maar soms.........
Wie oh wie?

@HP

Zoals ik het lees kan dat wat jij wilt gewoon niet omdat de kika niet precies kan doen wat jij met de hand en je twee draadjes doet.

Het kika contact reageert als jij op de afstandsbediening drukt door aan te gaan. En het gaat weer uit jij de knop loslaat. Alleen zit daar een willekeurige tijd tussen. Er moet een code gegenereerd worden door de zender. Die code moet daarna verstuurd worden naar de ontvanger. Die ontvanger moet na ontvangst de boel decoderen waarna actie ondernomen kan worden door een contact te openen of te sluiten. Afhankelijk van de ontvangst kwaliteit kan dat decoderen even duren. Soms werkt het pas na het versturen van veel berichten.

Hoe goed is de batterij van de zender? Heb je zender in je hand of ligt die optafel of in je broekzak? Heb jij lekker storende dimmers, magnetrons electromotoren met frequentieregelaars in de buurt staan.

Het is en blijft een gewone radioverbinding die last kan hebben van alle bovenstaande storingen. Een getimed signaal dat jou rolluik nodig hebt is dus op deze manier waarschijnlijk niet mogelijk.

Edit: Misschien kun je meerdere uitgangen van dat kika gebruiken om verschillende getimde (Met een losse timer gemaakt.) signalen te genereren. Dan krijg je dus een knop omhoog, omlaag en half ofzo.

Arco

Special Member

Volgens de handleiding zou het gewoon moeten werken

Vreemd is wel dat dit in de laatste druk van de handleiding volgens mij is weggelaten... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Misschien heb je iets aan een inschakelwissendrelais ertussen?

Het lijkt nu óf een korte puls te zijn (jouw 10cm) óf de volledige 2 minuten loop tot eindschakelaar.

Als een paar korte pulsen van 10cm niet goed of handig werkt dan kan je een relais nemen dat van de 2 minuten loop een seconde of 10 maakt, je gordijn komt dan maar tot de helft. Je moet de boel dan wel zo kunnen regelen dat je 2 pulsen geeft om het gordijn helemaal te laten sluiten (of openen).

Dank je Arco voor je bericht. Inderdaad vreemd als dat niet meer in de handleiding staat. In de contacten die ik met de serviceman van KAKU heb gehad, gaf deze ook aan, zo te handelen. Uiteindelijk vond deze het ook vreemd en schreef dat het in de meeste gevallen wel werkte!

K7Jz bedankt voor het meedenken. In korte stapjes van 10 cm werkt inderdaad niet handig. Verder is er geen sprake van 2 min maar van doorlopen ! Hij is dan moeilijk tot stoppen te krijgen. Willekeurig. Ik begrijp eigenlijk dat ik juist in die situatie een relais zou moeten plaatsen, die dan het signaal echt onderbreekt. Bijvoorbeeld halverwege. Nu is er natuurlijk van alles mogelijk met bijvoorbeeld extra relais/tijdrelais. Maar ik zou zo graag, zoals ik alles doe, een en ander regelen met de afstandsbediening of tablet. Geheel open en dicht is geen probleem. Ook niet in een programma met de ICS-2000. Maar die andere situaties?

Hallo lezers.
Zijn er misschien onder jullie, of kennen jullie iemand, die een ASUN-650 van KAKU in gebruik hebben.
Ik zou daar graag mee van gedachten wisselen. Elk idee is welkom.
Alvast dank voor je medewerking.