Must have dingen

Heb een waterpas uit China binnengekregen voor maar 33 cent.
https://nl.aliexpress.com/item/Mini-Bubble-Niveau-Gradenboog-Kleine-Ge…
Dit is echt perfect om een platenspeler af te stellen.Het gewicht is zo laag dat het de veren van het draaigedeelte niet indrukt.Ook kan je het op de cartridge leggen om de toonarm waterpas af te stellen.Het gewicht is zo laag dat je heel simpel de naalddruk er op kan aanpassen en het er permanent op kan laten zitten zelfs.Ben er heel tevreden mee en werkt voor mij beter dan een grotere waterpas.

Zijn er mensen die ook dingen hebben die heel handig zijn?

benleentje

Golden Member

IS het ook net o nauwkeurig als een gewone waterpas.?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
blackdog

Golden Member

Hi LeonBeo,

Ik heb iets van de zelfde grote, en dat werkt verder goed, je kan hem ook omdraaien in het horizontale vlak om te zien of hij echt recht staat.
Dus of er geen fout in het waterpasje zit, op verschillende hoeken van de platenspeler de waterpas steeds 90 graden draaien, kan niet simpeler.

De waterpasjes op de website die High met Henk liet zien is bullshit, of laat ik het zo zeggen, een ripoff!

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Blackdog inderdaad.Een waterpas is een met het oog te controleren waterdicht systeem.Je hebt digitale meetinstrumenten die tot 0,000nogwat gaan maar dit is gewoon een luchtbelletje in een buisje.Bedoel juist dat!Waarom je laten rippen voor €8 als je hetzelfde voor 33ct kan krijgen?Ben nog bezig alles goed te meten maar komt gewoon overeen met een grotere waterpas.Omdat deze geen gewicht heeft is het uitermate geschikt voor platenspelers.

Denk dat henk het sarcastisch bedoelde :-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 21 februari 2018 00:54:53 (5%)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

Mijn dual is erg licht afgeveerd. Als ik de pas zou verleggen verandert het al..

Ik heb ooit zoiets op een beurs als gadget opgescharreld en gebruikte dit als voorbeeld voor idd 2D waterpas

De nauwkeurigheid ligt dan aan je ogen idd

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Hensz

Golden Member

Op 20 februari 2018 21:36:53 schreef High met Henk:
Mijn dual is erg licht afgeveerd. Als ik de pas zou verleggen verandert het al..

Gaat je platenspeler dan niet zwaar overhellen als je werkelijk een plaat gaat opzetten? :+
Ik heb een tijdlang een Philips GA212 gehad, die waren erg beweeglijk, maar het kan dus nóg erger?

Don't Panic!
mel

Golden Member

Mijn Sony platenspeler weegt iets van 15 kilo..
Kan die waterpas er ook nog wel bij..
Ik heb zo,n naalddrukmeetgeval toendertijd voor iets van 2 gulden gekocht.Werkt ook prima.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 20 februari 2018 20:45:12 schreef LeonBeo:
Een waterpas is een [...] waterdicht systeem.

Dat is te hopen, anders wordt de luchtbel steeds groter.. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 20 februari 2018 19:37:25 schreef LeonBeo:
Zijn er mensen die ook dingen hebben die heel handig zijn?

Ja hoor.

Action expresses priorities LH
Arco

Special Member

Hier kun je rustig een waterpas op plakken...:
Weegt 50kg, heeft geen vering, is foeilelijk en kost 6500 dollar... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Het overkomt mij ook wel vaker dat ik ergens een mooi hebbedingetje zie liggen dat me wel nuttig lijkt en dat ik het dan in een opwelling koop.
Waar ik het moeilijker mee heb, is dat men enerzijds pronkt met dure platenspelers van vele honderden Euro's en anderzijds dolblij als een kind om een toebehoren gekocht te hebben voor "peanuts and paperclips."
Mijn ervaring is (helaas)dat al dat spotgoedkope nammaakspul op een uitzondering na meer teleurstelling geeft dan plezier.

Ik hebbijvoorbeeld nog nooit spijt gehad van duur kwaliteitsgereedschap. Maar als ik me weer eens laat vangen om een setje steenboren te kopen bij een harddiscount voor 3Eu99, dan moet ik toch steeds weer vaststellen dat de eerste drie gaten prima gaan en dat ik daarna mijn volle 110kg er moet tegenzetten om hem nog in de muur te krijgen.
Dat is het gevaar, je ziet dat in een mooie verpakking liggen voor weinig en denkt , ach het eet geen brood, en het komt zeker nog wel van pas en je gooit het in je mandje.
Het strafste was toen ik gaten in betonnen tuinborder platen boorde om ze onderaan met een stukje omgeplooid betonijzer aan elkaar te verankeren. Na slechts vier gaten kreeg ik het betonijzer er niet meer in. Toen bleek de boordiameter reeds afgesleten te zijn van 10mm naar 8.

Overigens heb ik onlangs mijn mooie Technics platenspeler naar het schroot gedaan. Ik speel al 20 jaar geen plaatjes meer en niemand wilde hem hebben.En er stond nochtans een originele ronde geintegreerde waterpas op!!

De reden is vrij simpel,toen ik 30 jaar geleden mijn laatste plaatjes kocht waren ze toen al van zeer bedenkelijke kwaliteit. Nieuw uit de verpakking,kraakten en ruistten ze al en na tien keer in in uit de papieren hoes te schuiven waren er al zichtbare en hoorbaare krassen op. Ik was dan ook erg blij toen de CD opkwam die veel minder kwetsbaar is. Ik begrijp totaal niet waarom sommigen nog bij zo'n gededateerd onding zweren.

fred101

Golden Member

De must-have die ik helaas niet heb is een tandarts maatje rontgen apparaat (om IC's etc te bekijken) lijkt me veiliger dan rokend salpeterzuur. ;-)

Mijn must-have gadget die ik wel heb is een setje tandarts gereedschap van Banggood. Was iets van 7 euro in een mooi rits-etui. Ik had er geen hoge verwachting van maar ze zijn echt sterk en scherp. Zelfs het spiegeltje gebruik ik regelmatig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
chuckie

Honourable Member

Ik zie het al Fred, jij moet dringend eens naar Baco in Ijmuiden, daar hebben ze bakken vol met medische/annex tandartsen gereedschappen liggen.
Ik neem er weleens van die kromme haakjes mee, ideaal om tussen printsporen te clearen als je het niet vertrouwd...

Dir is een handig hebbedingetje van Fluke wat je leven kan redden en tegelijk ook nog een zaklampje is, http://www.fluke.com/fluke/nlnl/accessoires/lampen/lvd2.htm?pid=56369
Heb die altijd bij me...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Hubie

Special Member

Voor die heeele kleine k*tschroefjes onmisbaar.

Hieronder@arco:Ik heb ook zo'n doos met maar liefst 101 bitjes en dan nog komt het voor dat ik geen passende heb.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

De ellende met de speciale (en gewone) bitsetjes is vaak dat de bithouder niet in het ietswat verdiepte schroefgat past :(

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Met 'gewone' bits (6mm) is dit inderdaad vaak zo. Maar 4mm bits zijn eigenlijk alleen voor hele kleine schroefjes; die zitten meestal niet zo diep verzonken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Zou er ook een tool bestaan voor de steeds meer toegepaste veiligheidsschroeven in elektrische apparaatjes?
Dat zijn koppen zoals een kruiskop, maar dan driekantig, maar de zijden zijn aan één kant afgeschuind zodat je met de juiste schroevendraaier wel zo'n vijs kunt indraaien, maar niet uitdraaien. Soms zit er nog een pinnetje in het midden, zodat uitboren ook niet altijd evident is.

Bitjes voor veiligheidschroeven bestaat. Ik plaats hier geen link gezien de kwaliteit van het setje dat ik heb. Als je toch wil proberen, kijk maar bij grote C.

chuckie

Honourable Member

Bij de Technische Unie zijn ze in een set te krijgen.
Heb die ook altijd in mijn koffer omdat regelmatig een veiligheidsslot er "even" af moet.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Arco

Special Member

Die driekantige zijn volgens mij Tri-Wings in tamperproof uitvoering. Er zijn trouwens heel wat vreemdsoortige bits uitgevonden, heel klein deel:

https://www.circuitsonline.net/forum/file/23062/forum-post

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Ja, tri-wing, dat zijn ze. Maar je hebt niks aan so'n bitje want je moet ze niet vastzetten, dat doet de fabrikant,je moet ze los krijgen. En in tegenwijzerzin glijdt de bit over de schuine kanten. Er bestaan wel een soort zelftappende schroeven met linkse draad die je met een boormachine in de schroefkop boort en zo de vijs losdraait. Heeft iemand daar ervaring mee?

evdweele

Overleden

Dat heet een linkse tap. https://www.toolnation.nl/gedore-linkse-tapset-5-dlg-m3-m18-8551-55.ht…
Die werkt precies als een normale tap met rechtse schroefdraad, met uitzondering van het feit dat de schroefdraad taps toeloopt en tegengesteld draait.
Gaatje boren, linkse tap in een tapkrukje en draaien maar. Wel linksom natuurlijk :-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.