Must have dingen

EricP

mét CE

Dat loskrijgen met die tri-wings valt meestal nog wel mee. Inderdaad, je draait 'de verkeerde kant' op. Maar vaak het je niet zoveel moment nodig en als je er wat druk op houdt, dan gaat het vaak wel.
Soms helpt het om eerst een heel klein stukje 'vaster' te draaien. Om de een of andere reden 'plakt' die schroef toch aan het plastic en dat 'breek' je dan los. De andere kant op gaat dan opeens makkelijker.

Die linkse tappen: ik heb er een stel en ik ben er niet kapot van. Als je de originele kop er al af gebroken hebt (of rond gedraaid hebt...), dan ga je met zo'n tap er doorgaans ook niks meer aan redden.
Gaatje boren als het in plastic zit... soms gaat dat. Maar niet zelden stook je de boel toch te heet met boren (ik weet het, die moer moet snijden, niet glijden, maar toch...), waarbij 'heet' een rekbaar begrip is - maar in elk geval boven de temperatuur komt waarbij de thermoplast stroperig wordt.
Voor bouten die echt vast zitten ben ik meer fan van warmte: stook het maar ff flink op, meestal komt het daarna relatief makkelijk los. Of (als je daar nog bij komt): las er maar een andere bout op. Je hebt weer een 'schone' kop en doordat de rest lekker warm geweest is, komt het meestal zo los.
Maar goed, een enkele keer komt het goed van pas...

evdweele

Overleden

Het is mij ontgaan dat het over plastic schroeven gaat.
Metalen schroeven, onder andere die tamperproof eentoer schroeven die voor hang- en sluitwerk worden gebruikt, en [edit:] afgebroken of rotgedraaide stalen bouten van een auto of caravan, zijn er met een linkse tap eenvoudig uit te draaien.
Tenzij ze muurvastgeroest zitten, dan is het hopen dat heet stoken wil helpen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

De z.g. 'slotted tamper proof' draai je het makkelijkst los met een gewone goed passende schroevendraaier.
(waar je wel hard druk op moet zetten, anders slipt de schroevendraaier door...)

https://www.belmetric.com/images/ONEWAY6X12SS%20Metric%20Stainless%20One%20Way%20Screw%20Security.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ik heb met een linkse tap wel redelijk goede ervaringen. Wel uitkijken dat hij van keihard dus bros staal is, niet wringen dus...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Bij Action hebben ze een setje van 3 (linksdraaiende) boren om schroeven er uit te krijgen. in hout werkt dat perfect, in kunststof iet minder oa door het genoemde opwarmen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Voor kleine schroefjes met een niet verzonken uitgeleuterde kop kun je er vaak een moertje op solderen. Even beide ruw opschuren anders pakt/vloeit de soldeer niet genoeg. Zo maak je van een schroefje een boutje

Bij grote bouten (autos/motoren) deed ik dit vaak dmv lassen. Zo heb ik heel wat bouten los gekregen.

Ook bij verrotte moeren. Draai er een goede bovenop (niet strak tegen elkaar trekken natuurlijk) Vijl de contactvlakken blank, vijl de zinklaag weg en soldeer ze aan elkaar.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik hebbijvoorbeeld nog nooit spijt gehad van duur kwaliteitsgereedschap. Maar als ik me weer eens laat vangen om een setje steenboren te kopen bij een harddiscount voor 3Eu99, dan moet ik toch steeds weer vaststellen dat de eerste drie gaten prima gaan en dat ik daarna mijn volle 110kg er moet tegenzetten om hem nog in de muur te krijgen.

MMM, Ik dus wel.

Als ik gereedschap nodig heb kijk ik eerst hoevaak en hoeveel ik het ga gebruiken en dan beslis ik welke kwaliteit ik koop. Met een doppendoos van de aldi heb ik nu toch al diverse auto's uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Op dop 10 en de kleine ratel na werkt alles nog. Voor de ratel en die dop heb ik een dure kwaliteits vervanger gekocht. De dingen die je veel gebruikt zijn dan van kwaliteits materiaal. De andere delen gebruik je te weinig om daar duur materiaal voor te hebben.

Bij aldi ooit een vlakschuurmachine gekocht voor 25 gulden van topcraft ofzo. Al diverse keren hele huis mee geschuurd en een paar auto's. Het werkt nog altijd als een speer. Ding is nu een jaar of twintig oud denk ik en werkt nog goed.

Ja soms is het beter als je dure hoge kwaliteits spullen hebt en soms maakt het niet uit of is goedkoop net zo goed.

Mensen die iets kopen zoals onderstaand plaatje begrijp ik dus helemaal niet.

https://www.circuitsonline.net/forum/file/30156/forum-post

Ik geloof niet dat het verschil tussen deze en een wat normaler geprijsde goede kwaliteit draaitafel echt hoorbaar is.

Maar ik heb wel een weller soldeerbout omdat ik daar veel mee werk en merk dat de punten daarvan prettig solderen lang meegaan.

High met Henk

Special Member

ik snap het wel: die goedkope draaitafel is in meerdere opzichten VEEL beter.
.1 voor je portemonee
.2 voor je voet: als je hem uit je handen laat vallen en hij en met een hoekje bovenop je voet valt*

*= uitgezonderd uiterst masochistisch ingestelde personen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Om doel nummer twee te bereiken kun je gewoon een tweedehands trafo kopen... Dan loop je ook een dag mank.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Iemand heeft dat ooit gedaan met een N4520. Tijdens verplaatsen brak het handvat (en wat botjes in zijn voet... :) )
(was 'maar' 30kg)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 22 februari 2018 12:30:35 (11%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Om doel nummer twee te bereiken kun je gewoon een tweedehands trafo kopen... Dan loop je ook een dag mank.

Dat lukt ook met een accu hoor. Of een voeding van een PDP11.

Maar de topic ging over hebbedingetjes. Toch?

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op donderdag 22 februari 2018 12:24:53 (12%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
evelo

Golden Member

Ik doe veel herstellingen aan weegtoestellen, die staan niet altijd in propere omgevingen (water, meststoffen, chemie,...)

Naast een ijzeren buis om over mijn moersleutel te schuiven ;) gebruik ik ook wel eens een scherpe doorslag om een boutje los te krijgen.

https://www.google.be/search?q=doorslag&source=lnms&tbm=isch&a…:

Je slaat eerst een putje in de rand van de kop van de bout en dan sla je schuin in de richting om de bout los te krijgen.

High met Henk

Special Member

een kleine en een grote kniptang en een kleine (spanningszoek formaat) schroevendraaier en een eits grotere, soms heb ik nog een hele kleine bij me van finder: kun je tenminste alles loshalen en uitmeten. onmisbaar voor elke acute storing. Zonder schroevendraaiers, kniptangen en multimeters ga ik niet de deur uit!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
evelo

Golden Member

In sommige fabrieken zie je wel eens onderhoudsmensen rondlopen met enkel een platte schroevendraaier en een engelse sleutel in de zijkant van hun werkbroek.

En daarmee herstellen ze alles!

EricP

mét CE

Het is mij ontgaan dat het over plastic schroeven gaat.

Ik gok erop dat je prima begrijpt dat het schroeven in plastic zijn...

Metalen schroeven, onder andere die tamperproof eentoer schroeven die voor hang- en sluitwerk worden gebruikt, en stalen bouten van een auto of caravan, zijn er met een linkse tap eenvoudig uit te draaien.
Tenzij ze vastgeroest zitten, dan is het hopen dat heet stoken wil helpen.

Duh... als ze niet vast zitten, dan kun je de kop die erop zit wel gebruiken om ze eruit te draaien. Dan heb je dat hele linkse ding niet nodig...

evdweele

Overleden

Ik gok erop dat je prima begrijpt dat het schroeven in plastic zijn...

Nee, dat was uit je verhaal niet op te maken.

En ik was net zo onvolledig door het woord afgebroken uit mijn bericht weg te laten.

Edit

Op 20 februari 2018 19:37:25 schreef LeonBeo:
Zijn er mensen die ook dingen hebben die heel handig zijn?

Ik vind de vraag in de startpost nogal merkwaardig.
Er zal toch niemand zijn die dingen koopt die ONhandig zijn?
Wat wel voorkomt is dat een artikel in eerste instantie handig lijkt maar dat het in de praktijk erg tegenvalt. Dan geef je het weg aan iemand die er wel iets mee denkt te kunnen, of je schenkt het aan de kringloopwinkel.

Speciaal gereedschap koop je op het moment dat je het nodig hebt. Zo heb ik bijvoorbeeld een paar schroevedraaiers van 30cm lang. Van tevoren nooit gedacht dat ik die nodig zou hebben, totdat er een apparaat op je pad komt waarin die lange schroevedraaiers toch onmisbaar waren.
Net als haakse schroevedraaiers, klemschroevedraaiers en nog veel meer van die speciale gereedschapjes. In de loop van jaren groeit de hoeveelheid vanzelf.

Er zijn ook mensen die het helemaal zonder gereedschap afkunnen. De punt van een schaar kan je ook als schroevedraaier gebruiken :(

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik wil graag een hele boel must haves, maar ik heb een (must have) vrouw.
Door de laaste must have zullen er een hele boel must haves blijven.

High met Henk

Special Member

De enige must have die ik dan heb is TIJD

spullen en ideeën zat, maar werken vreet tijd...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 21 februari 2018 19:51:29 schreef Arco:
De z.g. 'slotted tamper proof' draai je het makkelijkst los met een gewone goed passende schroevendraaier.
(waar je wel hard druk op moet zetten, anders slipt de schroevendraaier door...)

[afbeelding]

Soms lukt het om met een enkel tour shroef in de spankop je schroefmachine een enkel tour schroef uit te draaien. Kop tegen kop en hard duwen.

maartenbakker

Golden Member

Op 22 februari 2018 19:29:14 schreef High met Henk:
De enige must have die ik dan heb is TIJD

spullen en ideeën zat, maar werken vreet tijd...

Jep. Ik hoop tegen m'n 120ste een keer met pensioen te kunnen...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."