weerstand, afmetingen, waar moet je opletten

Hallo,
Ik ben nieuw hier, en ben van plan iets met electronica te doen. Ik ga binnenkort met pensioen, dus vandaar :-)

Ik zie verschillende afmetingen, bij mij zie ik dat de ene 1.1 cm lang is en bij de andere 0.6 cm. Ik las dat het met vermogen te maken heeft. Hoe kan ik dat zien, zijn daar tabellen voor?
Het gaat om die type weerstanden zoals op foto te zien is.

https://hackerstore.nl/Afbeeldingen/319groot.jpg

Graag zie ik reacties.
Bedankt
Georg

In veruit de meeste gevallen is het max vermogen niet belangrijk. De kleine weerstanden gaan tot max 125mW, en meestal blijf je daar ver onder.

Arco

Special Member

De lengte zegt niet veel. Een metaalfilmweerstand is (met zelfde vermogen) meestal kleiner als een koolweerstand...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Max 125mW? Dus bij 12 Volt mag I dus 96 Amp krijgen, wel erg veel voor een kleine weerstand? ( P = I x U )

Ik mis iets geloof ik.

Edit, verkeerd berekend, dus dat klopt :-)

[Bericht gewijzigd door Georg op woensdag 28 februari 2018 15:07:35 (15%)

Hensz

Golden Member

Op 28 februari 2018 15:06:33 schreef Georg:Ik mis iets geloof ik.

Bij grootheden én eenheden maakthet uit of je een hoofdletter (kapitaal) of een kleine letter (onderkast) gebruikt. M=mega, m=milli of meter, zoals je geloof ik al gezien hebt.
Het is opletten, maar gelukkig zijn de meeste letters zó gekozen dat er, bij correct gebruik(!), er niet al te snel verwarring zal ontstaan.

Don't Panic!
Arco

Special Member

Er zal wel iets anders misgegaan zijn, want met 12V en 96A kom ik met geen mogelijkheid op 125 uit... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 februari 2018 15:29:42 schreef Arco:
Er zal wel iets anders misgegaan zijn, want met 12V en 96A kom ik met geen mogelijkheid op 125 uit... ;)

12/96=125m :)

LetterHenk

Golden Member

12/96=125m :)

Aha, hij was de weerstand aan het berekenen.
125mΩ ipv mW dus ;)

[Bericht gewijzigd door LetterHenk op woensdag 28 februari 2018 16:25:38 (18%)

Action expresses priorities LH

P = U * I.
Met U = I * R krijg je P = I2 * R en P = U2 / R

Hebben we U en P en willen we R uitrekenen herschrijven we de laatste toto R = U2 / P = 122 / .125W = 1152 Ohm.

Dus met iets meer dan 1k Ohm blijf je onder de 125mW bij 12V.

Ter controle: 1k op 12V: 12mA. P = I * U = 12mA * 12V = 144mW. Inderdaad meer dan 125mW.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Klopt, 12V / 0.125 W = 96 Amp :-)

Tussen haakjes, ik zag ook elders (title vermogen weerstand, met foto) beschreven. Sorry dat ik daar niet eerder naar zag.

In elk geval bedankt allemaal!
Georg

Ik weet dat deze thread al wat ouder is, maar zoals ik erop gestoten ben kunnen ook ander lezers erop komen.

vandaar dat ik de heren even opnieuw les wil geven im de basiskennis electrotechniek.

P = U x I

ofwel vermogen = spanning x Stroom
ofwel

Vermogen / Spanning = stroom ofwel

Vermgen / stroom = spanning

dat betekent dat een weerstand van 1/8 watt = 0,125W = 125mW
de volgende stroom kan verwerken

bij een spanning van

6 volt levert 0,125 W / 6V = 0,020833 A ofwel 20,833 mA
9 Volt levert 0,125 W/ 9V = 0,013889 A ofwel 13,889 mA
12 Volt levert 0,125 W/12 V = 0,010417 A ofwel 10,417 mA
24 Volt levert 0,128 W/24 V = 0,005208 A ofwel 5,208 mA

Zoals je ziet is de Stroonsterkte slecht miliamperes i.pv. de bijna 100 Ampere die sommige berichtgevenrs hier aangeven.

Verder is zowel de lengte als de dikte van de weerstand van zeer groot belang voor het vermogen dat de weerstand kan verwerken.

hoe groter het oppervlakte van de weerstand hoe groter het vermogen dat verwerkt kan worden Dissipatie noemt men dat.

een weerstand die 4 mm dik is en 6 mm lang kan minder warmte afgeven dan een weerstand van 6 mm dik en 15 mm lang en dus ook minder vermogen verwerken.

Dus aan de initiele vraagsteller kan ik hier mededelen dat zijn vraag legitiem is en een fatsoenlijk antweoord verdient.

grofweg mag je de volgende maten aanhouden

Vermogen Body (l) Body dia (d) Lead l a) Lead dia (da)
Watt mm mm mm mm
1/8 (0.125) 3.0 ± 0.3 1.8 ± 0.3 28 ± 3 0.45 ± 0.05
1/4 (0.25) 6.5 ± 0.5 2.5 ± 0.3 28 ± 3 0.6 ± 0.05
1/2 (0.5) 8.5 ± 0.5 3.2 ± 0.3 28 ± 3 0.6 ± 0.05
1 W 11 ± 1 5 ± 0.5 28 ± 3 0.8 ± 0.05

Zo, welkom op het forum, als je nou eerst even leert hoe het werkt hier, en de volgende keer iets minder arrogant gaat doen, zul je het hier leuk hebben. De "heren" die jij de les wilt leren zijn ervaren ingenieurs, en de enige die met 96A kwam was de oorspronkelijke vraagsteller, eenvoudig herkenbaar die de groene nickname in elk topic.

Daarbij is de TS al 3 jaar weg.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De elektronica tak van Tandberg was in 1978 al weg vanwege faillissement ;)

Vandaar dat ik de heren even opnieuw les wil geven im de basiskennis electrotechniek.

Wellicht tijd voor een nieuwe rubriek "schoolantwoorden voor beginners" op CO ?
Maar den wel liefst zonder twee taalfouten in één enkele zin :'(

Op 28 februari 2018 17:05:19 schreef Georg:
Klopt, 12V / 0.125 W = 96 Amp :-)

Ik schaam me hoe lang ik er over deed om het te snappen. Ik zag eerst dat de volts wegstreepten, en dat alleen de A blijft...

12V/ .125W = 12V/(.125.V.A) = 96/A ... 96 PER ampere. Wat voor rare eenheid dat is weet ik niet, maar het is wel equivalent met 11mA.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

12V/ .125W = 12V/(.125.V.A) = 96/A ... 96 PER ampere.

Dat is de vermogensfactor. Daarmee kun je berekenen hoeveel spanning je nodig hebt om het gewenste vermogen te krijgen.

Alleen jammer dat die bij de meeste weerstanden nogal spanning-afhankelijk is. :)

Frederick E. Terman

Honourable Member

+1
'Het in een weerstand ontwikkelde vermogen is: P = k • U ,
waarin k afhankelijk is van de spanning.'

Check! ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Op 27 januari 2021 09:39:00 schreef Brainbox:
De elektronica tak van Tandberg was in 1978 al weg vanwege faillissement ;)

[...]

Wellicht tijd voor een nieuwe rubriek "schoolantwoorden voor beginners" op CO ?
Maar den wel liefst zonder twee taalfouten in één enkele zin :'(

Dat is zo'n gek idee nog niet. Ook voor gevorderden om de basis nog even terug te zoeken.

Maar dan wel met de opmerking dat de groottes van de weerstanden slechts voor een paar reeksen gelden. Jammergenoeg schrijft Tandberg er niet bij welke reeks hij als uitgangspunt nam.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."