bcd code uit yaesu naar decoder stand aut, / hand maken

halo ik wil mijn bandpassfilter hand bediend en automatisch schakelen. uit de yaesu komt bcd , abcd//mass/grn/13,5v/tx grn/tx inh ik gebruik er 4 bcdaplus massa deze gaan naar een schakelartje 4 maal om zodat ik kan schakelenmaar dan moet er een tweede bcd bron komen ik zok me beeld wit wat ik daar voor moet nemen een rotory bcd encoder ja ok ,
ik ben 76 half blind. en niet echt op de hoogte met de dig , van tegenwoordig ,,, wie weet wat ik kan doen om dit te verwezelijken , mijn 9 polige filter box aan de praat te krijgen mvg cor pa5six

rbeckers

Overleden

Wat voor Yaesu is het?

Misschien is een 3 naar 8 decoder IC zoals een 74HC138 en dan een buffer en relais een optie.

hallo hier cor bedankt voor replay, ik zie heel slecht dus let niet op mijn speling , het is een ftdx1200 en een ft 897 beide met een data uit abcd-massa nu wil ik het ook manual schakelen ,er zit een schakelaar op het front 4 maal om dat gaat met massa ok nu een Rotary encoder te vinden met 5 keer uit en 10 standen

rbeckers

Overleden

Ik zal eens zoeken hoe bij die Yaesu's dat het gemakkelijkst kan.

Met één schakelaar of rotary encoder gaat dat niet. Die connector is de CAT interface.
Via een PC en bijvoorbeeld de software Ham Radio Deluxe en een geschikte kabel kan de Yaesu communiceren met die PC.

Het zou ook kunnen met een microcontroller zoals de Arduino.
Die Arduino zend of ontvangt data via de CAT interface van de Yaesu, en kan o.a. relais aansturen of externe schakelaars lezen.

Zie o.a. :

http://ve3bux.com/?page_id=501

@rbeckers, telkens ik CO open zie ik dit bericht staan en kan er niet aan voorbijgaan.
Ik heb al beide manuals bekeken en ik begrijp nog altijd niet wat de TS starter zou willen of van plan is.

Zou jij eens een tipje van de sluier willen oplichten want ik denk dat ik niet de enige ben die het niet begrijpt gezien de respons.
Misschien de pagina(s) in de manual(s) eens doorgeven.

Wees gerust ik zal uw werk niet afnemen, het is mij enkel te doen om te weten wat de TS bedoelt zodat we misschien ook iets kunnen bijdragen indien nodig.

LDmicro user.
rbeckers

Overleden

Wat ik ervan begrijp is dat er externe bandfilters (9 polige filter box) zijn. De TS (Topic Starter) wil die of door de Yaesu of met de hand kunnen schakelen.

zijn we weer,, gelukig....
.ik gebruik een bcda decoder van ok2zi speciaal voor de ft1200dx daar uit krijg ik via mijn miniplug 8polig de abcd code die gaat de decoder in via een din plug 8polig...
paralel aan die plug op de print vind je de 5 aansluitingen nogmaals terug..voor gebruik???
nu ga ik voor dat ik de decoder in ga eerst naar een 4polige omschakelaar met abcd,aarde aan massa
en wel op een van de 4 buitenste aansluitingen ,,de 4 middelste daar gaat de yaesu plug aan dus in..als algemene.
de Rotary encoder op de laattse 4 aansluitingen van de schakelaar .

ik dacht dat dat kon zo jawelke encoder en waar . ps ik heb er al 400 voorbij zien komen.

alweer mijn dank ik wil het zo eenvoudig mogelijk laten zodat ik het ook kan begrijpen graag replay cor pa5six

Dat is al heel wat betere info.
Die BCD aansluiting zal voor een display zijn want als je een schakelaar gebruikt zul je telkens de DIN plug eruit moeten trekken.
Daar kun je niet zomaar een schakelaar aansluiten wegens gebrek aan de +5v op die aansluiting.

Je wilt dus de Yaesu buiten werking kunnen stellen en met de hand, via een encoder, overnemen.
Dit alles zonder telkens de DIN connector te moeten uittrekken.

Volgens mij is het beste een controller in de plaats van de 4028 te steken via een verloopprintje.
Aan dat printje hang er dan ook een rotary encoder met drukknopfunctie (zie bijlage) om over te schakelen of 3 drukknopen, op- en aftellen en overschakelen.

Zoiets is wel eenvoudig te programmeren (16F628a)

De grote vraag is terug wat je zelf kunt maken.

LDmicro user.
rbeckers

Overleden

Als je een extern filter vanuit de Yaesu wilt schakelen dan kan dat via die
Ok2zi decoder en wat relais.

Als je ook met de hand externe filter(s) wilt schakelen dan kan dat bijvoorbeeld door per band een schakelaar te gebruiken. Die schakelaar schakelt dan met een contact een relais van de bovenstaande relais aan en verbreekt via een tweede contact de aansturing vanuit de Ok2zi decoder.

Je wilt dus de Yaesu buiten werking kunnen stellen en met de hand, via een encoder, overnemen.

Dat heb ik niet zo begrepen.

Op 1 maart 2018 14:30:05 schreef rbeckers:
Dat heb ik niet zo begrepen.

Voor mij is de opgave zo wazig als het maar kan zijn, 't zal aan mij liggen volgens lezen en ik kan er niets aan doen.

LDmicro user.
rbeckers

Overleden

Het is inderdaad een beetje wazig.

hallo, bedankt voor de uit leg , maar ik ben nog niet echt geholpen, ook ben ik niet wazig wel mijn ogen ... ha hi ik wil mijn band decoder kunnen bedienen a door de yaesu ft1200 dat gaat met de abcd uit de set/...
als ik binnen kom dan kan ik dat signaal over een 4 polige schakelaar laten lopen met de keuze of de ft of een nieuw abcd signaal ,1 tm 4 plus massa ook heb ik 5 volt in mijn behuizing.. kan dat maw zijn er rotary encoders in de handel die hetzelfde signaal geven als de yaesu dan behoef ik er toch geen plug uit te trekken en kan ik die omschakelaar gebruiken ..ik ben tegen de 80 en weet daar niet veel van als het kan dan graag op mijn manier graag, dat is hier het eenvoudigste welke encoder ik da moet bestellen mijn dank als voor heen cor73

Dit is een BCD draaischakelaar (zie link) maar hiervoor heb je de +5V van de print nodig, want je moet dezelfde signalen aanbieden aan die 4028 als de Yaesu plug.

Je hebt er al 400 zien passeren bij wijze van spreken, waarom werkten ze niet?
Normaal werkt dat met alle BCD schakelaars.

Link draaiknop Aliexpress

Uw grote probleem zal zijn dat je de print zult moeten verbouwen omdat je met een keuzeschakelaar (4 wisselcontacten) de scheiding moet maken tussen de Yaesudata en de BCD schakelaar, tenzij je 2 Din-pluggen hebt M/V en alles in een apart bakje steekt.

Edit: je zou haast denken dat de outputs van de Yaesu open collector zijn als je kijkt naar het schema van Ok2ZI dan zou mijn uitleg ook niet volledig juist zijn, dan heb je een geïverteerd BCDsignaal nodig.

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 1 maart 2018 23:52:50 (12%)

LDmicro user.

De glazenbol begint hier zowaar licht te geven....
Met 'Rotary encoder' worden de lezers op het verkeerde pad gebracht.
Het is een "Bcd binary coded decimal rotary switch" en het woord "rotary" hierin slaat dan op het feit dat ie bij "9" naar "0" gezet kan worden.
Lukraak een BCD schakelaar hieraan koppelen kan mogelijk kortsluiting in de FT1200 veroorzaken.(omdat de "0" lijdend is)

Edit:Bij nader inzien van het schema staat er eigenlijk al spanning op de cat uitgangen van de yeasu.

Wat je zou kunnen doen is een '2 to 1 input multiplexer' ala 74ls157 ertussen zetten.
de 4 'A'-ingangen gaan naar de FT1200 en de 4 B-ingangen van de 74ls157 gaan naar de bcd switch. (bcd lijnen-board verbreken).
Nu komt het mooie.... aan de bcd switch zitten 4 diodes(1N4148) die naar 1 punt tezamen komen(cc). dat is je multiplex select signaal voor de 74ls157. De strobe gaat naar massa.BCD-common gaat naar +5v.
Als nu de bcd switch op "0" staat is de FT1200 geselecteerd en staat de bcd als: groter dan 0 dan overruled je BCD schakelaar en is ie handmatig.

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen

Het is idd geen makkelijke klus voor een slechtziende want daar zomaar een BCDschakelaar aanleggen zal niet werken.
Je zult de print moeten aanpassen.

Je zult ook nog de Yaesuplug moet uitmeten, als je een schema hebt van die schakeling zou dat veel goedmaken.

Ik zou gewoon de 4028 vervangen door een controller op een verloopprintje.
Maar dat is niet iedereen gegeven, veronderstel dat je een programma krijgt dan nog zal het niet eenvoudig zijn als je nog nooit een controller hebt geprogrammeerd + gaatjesprint solderen.

LDmicro user.
mel

Golden Member

Cor kennende, heeft hij al heel wat afgesoldeerd in zn leven :)
/ot Cor , sorry wbt je ogen/ot
En anders zijn er bij de radioclub wel mensen die willen helpen..
73.
de PE1HEZ.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ha die mel, long time no seen , voormgp bedankt voor je gegevens aangaande de bcd shakelaar,ik wil het zo eenvoudig voormij te begrijpen houden vandaar, de plug van uit de yaesu heb ik 5 draden icl, een massa- a-band data b-idem c en d dat gaat de 8 polige
din plug in met 13,5 uit de set deze 13,5 heb ik ook uit de print tesamen met 5v deze draden komen ook op wat soldeeren eilandjes parelel aan de plug. 1tm 5 is aarde dus eigelijk 4 draden als ik daat het signaal van de bcd schakelaar[[[ opzet [naar MGP zijn gegevens van elma] met de yaesu plug er uit dan kan ik toch gewoon bcd aan bieden en zullen mijn leds gaan branden bij de desbetreffende stand?
voor mel gisteren ge injecteerd een oog dat moet nog 3 maal gebeuren ik zie wazig dubbel en ik ben er pas 27 keer geweest mensen alweer bedanktvan pa5six 73

ybd.pdfyaesu decoder van0k2zi.pdf

Hugo Welther

Moderator

Met en Arduino https://g0wfv.wordpress.com/2017/06/19/how-to-program-or-cat-control-y…

Ik heb niet het hele verhaal gelezen.

Let op, dat de CAT commando's kunnen verschillen per Yaesu TRX.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 2 maart 2018 11:40:52 schreef 5six:
... met de yaesu plug er uit dan kan ik toch gewoon bcd aan bieden en zullen mijn leds gaan branden bij de desbetreffende stand?

Ja dan kan het werken, met de plug erin niet.

Wat ik niet begrijp aan dat schema is dat R7 (4x15K) op de BCD output van de Yaesu staan alhoewel hij schrijft dat er 5V TTL uit die Dinplug komt.

LDmicro user.

Mij lijkt dit wel een oplossing omdat je dan de "Lin plug" in de set kunt laten zitten. btw het is dus een Lin-plug en geen CAT.
excuses voor het belabberde schema ,maar MS paint zal t niet beter doen.

Beschrijving:
Het geheel werkt met een 74ls157 multiplexer(soort schakelaar) met 4x 2 inputs,waartussen deze 2 inputs gekozen kan worden..A of B.

De BCD switch geeft bij "0" geen spanning op de diodes en daarom is de _A/B lijn laag, en dus is de ft1200 ingangen geselecteerd.
Bij BCD waarde > 0 staat er dus ergens 5Volt op de diodes en is _A/B hoog en is de BCD-switch geselecteerd, waarvan de bcd-waarde op de uitgang van de multiplexer verschijnt.
Gezien de Natte Maculadegeneratie heb ik er ook nog een led bijgezet zodat als de BCD switch geselecteerd is, er ook een led brandt.
Pijltjes up is +5v.
pijltjes down is gnd

PS . Meet wel even de spanning op de ABCD uitgangen van de Lin plug na , als het goed is zijn dit open collector uitgangen en staat er niets op met de lin-stekker eruit.

Weerstandswaarde van de R bij de led +-220ohm
Rest is +-10K

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen