NPN 2N2222A transistor probleem

Beste mensen, ik post normaal niet zo snel maar ik kom hier echt niet uit.

Ik wil een transistor gebruiken als switch voor kleine LEDs. Echter ik krijg de basics niet onder de knie.

Ik gebruik vrij gangbare transistortjes denk ik : TO-92 0.6A 30 V NPN 2N2222 Link

In basis wil ik deze simpele schakeling maken zoals uitgelegd op Sparkfun:

Echter als ik deze schakeling op het breadboard namaak gaat het al mis:

De base is aangesloten op de Arduino. De Arduino stuurt een afwisselend hoog laag knipper-signaal.

In deze opstelling brand de LED echter continue, zelfs zonder dat ik de base ergens op heb aangesloten. Maakt niet uit of ik de base hoog of laag geef, de LED blijft gewoon branden.

Ik heb al wat met weerstanden zitten spelen van de base maar niets mag baten. Als ik de emitter loskoppel van de GND begint de LED wel te knipperen. Dan loopt de stroom van de collecter naar de base blijkbaar.

Als ik de setup iets verander lijk ik iets dichter bij m'n doel te komen:

De LED zit nu achter aan de emitter kant van de transistor.

Als ik de base niet aansluit -> LED continu aan.
als ik de base hoog geef-> LED continu aan.
Als ik de base laag geef -> LED uit.

Mijn einddoel is echter om de GND van meerdere LEDs tegelijk te switchen. De LEDs moeten dus VOOR de transistors komen.

Na uren proberen en lezen op internet kom ik er niet uit. Volgens mij zie ik iets over het hooft. Maar wat ?

Zonder weerstand in serie met de basis is de transistor nu mogelijk stuk. Die weerstand staat er niet voor niets!

Verder lijkt je schakeling wel te kloppen, als je transistor ook echt zo op je board staat. Die 2n2222a zit anders in zijn huisje dan de BC337/BC547!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Je eerste breadbordopstelling klopt op 2 punten na. Je hebt je collector en emitter verwisseld, dus transistor omkeren, en je basisweerstand ontbreekt. Die is verlplicht, niet optioneel, anders verniel je je arduino en/of transistor.

Edit: had sparkygsx' antwoord nog niet gelezen. De pinout van een ON semiconductor P2N2222A is wel degelijk gelijk aan die van de BC547. Bij Aliexpress in de link staan er P2N2222A's op het plaatje maar is het datablad van de MPS2222 die wel spiegelbeeldig is. Vandaar mogelijk de verwarring.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb een dertigtal binnen
De meeste bevattten het label : 2n2222 h331
Een drietal bevat het label mps2222a

Ik ontdek net: De mps2222a werkt gek genoeg wel met de eerste breadboard opstelling !

De 2n2222a werkt ook niet als ik hem omdraai helaas. Ook de basisweerstand, die ik vanaf nu altijd zal gebruiken, werkt niet. Ik heb getest op een paar nieuwe.

Hartelijk dank voor het meedenken

maartenbakker

Golden Member

MPS2222 heeft inderdaad de juiste pinout voor je eerste opstelling. Mogelijk zijn de P2N2222A's vervalsingen als een niet eerder gebruikte ook niet werkt als je hem spiegelbeeldig in je eerste opstelling plaatst. Je zou nog eens kunnen proberen of ze wel werken met 1=E, 2=C, 3=B (standaard Japanse pinout).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De TS zei 2N2222A, niet P2N2222A. De pinouts zijn verschillend!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ook de led zit nu met een kant aan de gnd.
Edit: je eerste opstelling was goed. Er zijn inderdaad verschillende pinout van de PN2222 of 2N2222.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op zaterdag 3 maart 2018 07:45:17 (48%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Laat mij raden 2n2222 uit China ?

Sine

Moderator

je eerste opstelling was goed.

Behalve de missende basis weerstand.

maartenbakker

Golden Member

Op 3 maart 2018 06:43:40 schreef SparkyGSX:
De TS zei 2N2222A, niet P2N2222A. De pinouts zijn verschillend!

2N2222A zit toch in een TO-18 huisje? En sommige fabrikanten laten geheid die P weg, die zegt in de praktijk meer over het merk dan over de pinout vermoed ik. En die kan dan weer per merk anders zijn, zeker als het herstempelde Chinezen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 3 maart 2018 03:37:13 schreef maartenbakker:
MPS2222 heeft inderdaad de juiste pinout voor je eerste opstelling. Mogelijk zijn de P2N2222A's vervalsingen als een niet eerder gebruikte ook niet werkt als je hem spiegelbeeldig in je eerste opstelling plaatst. Je zou nog eens kunnen proberen of ze wel werken met 1=E, 2=C, 3=B (standaard Japanse pinout).

Yes! You saved my day Maarten.
Dit is inderdaad de pinout die werkt.
Hier zou ik zelf nooit op gekomen zijn. Weird hoe inconsistent al die pinouts en benamingen zijn.
Bedankt mensen

De enige juiste pinning is die in de datasheet staat. Er is wel een soort industrie standaard, maar je ziet wat dat waard is.
Snap je wel waarom die basisweerstand nodig is?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

volgende keer toch maar eens doormeten alvorens aan te sluiten?

Lambiek

Special Member

Op 3 maart 2018 01:47:08 schreef Al3x89:
Beste mensen, ik post normaal niet zo snel maar ik kom hier echt niet uit.

Sterker nog, het is je eerste post. :)

Maar je hebt het in ieder geval aan de gang gekregen. Een goede raad, kijk eerst in de datasheet van het desbetreffende component. Dat voorkomt problemen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 3 maart 2018 13:03:25 schreef flipflop:
De enige juiste pinning is die in de datasheet staat. Er is wel een soort industrie standaard, maar je ziet wat dat waard is.
Snap je wel waarom die basisweerstand nodig is?

Voordat ik post heb ik uiteraard de moeite genomen om datasheets door te lezen. Heb het internet flink doorgespit.

Maar ben echt nergens de pinout : 1=E, 2=C, 3=B tegen gekomen (zelfs met de huidige kennis kan ik dat nergens vinden). Alle datasheets geven in ieder geval de middelste pin als Base. Ben benieuwd of iemand een datasheet weet te vinden met deze pinout.

De basisweerstand lijkt me om de stroom te beperken die de transistor verzadigd en daarmee de verbinding tussen E en C sluit.

Op 3 maart 2018 13:11:56 schreef peterzoetermeer:
volgende keer toch maar eens doormeten alvorens aan te sluiten?

Goed punt, mijn kennis reikt echter niet ver genoeg om met doormeten de juiste pin's van een transistor te kunnen duiden ;)

Nogmaals bedankt in ieder geval.

Ja ok, het is ook heel erg raar dat deze een andere pinning heeft dan de gemiddelde 2n2222a. Da's niet gebruikelijk.
Vooraf meten doet "niemand". Je gaat pas meten als het niet werkt. Dan was je er wel achter gekomen in dit geval. Anyway.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Thevel

Golden Member

Op 3 maart 2018 13:47:49 schreef Al3x89:
Goed punt, mijn kennis reikt echter niet ver genoeg om met doormeten de juiste pin's van een transistor te kunnen duiden ;)

Daar zijn heel handige apparaatjes voor.
Voorbeeld:
https://nl.aliexpress.com/item/Free-shipping-GM328-transistor-tester-E…

Goed punt, mijn kennis reikt echter niet ver genoeg om met doormeten de juiste pin's van een transistor te kunnen duiden

Koop zo'n Chinese componenten tester in dat geval:

<Edit> Thevel was net iets sneller

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Lambiek

Special Member

Je kan van die Chinezen van alles verwachten, dus ook transistoren met een niet alledaagse pinning. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Daarom koop je halfgeleiders dus ook niet in China, zeker niet via een banggood of een DX oid

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
RAAF12

Golden Member

Op 3 maart 2018 14:17:27 schreef flipflop:
Ja ok, het is ook heel erg raar dat deze een andere pinning heeft dan de gemiddelde 2n2222a. Da's niet gebruikelijk.
Vooraf meten doet "niemand". Je gaat pas meten als het niet werkt. Dan was je er wel achter gekomen in dit geval. Anyway.

De originele heeft een metalen huisje en stamt uit de late 60ties. Bij de latere Chinese plastic transistors is het maar net wat er opgestempeld wordt. Ik ben vast een zonderlinge uitzondering want ik meet alles na (behalve IC's en buizen) voordat het vast gesoldeerd wordt en dat spul komt niet uit China.

ik meet ook niet alles na maar als er iets binnenkomt neem ik even een steekproef, iedereen kan zich vergissen, nietwaar.
Had laatst een zakje met 100 weerstanden, 8,2 k ohm, bleek 8,2 ohm te zijn, kun je leuk je componenten mee opblazen.
Gewoon in NL gekocht.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Gooien die Chinezen de pinning niet opzettelijk door elkaar om zo van die handige componententestertjes te verkopen? ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Ik denk het wel ;)

Op 3 maart 2018 11:54:52 schreef Al3x89:
[...]

Yes! You saved my day Maarten.
Dit is inderdaad de pinout die werkt.
Hier zou ik zelf nooit op gekomen zijn. Weird hoe inconsistent al die pinouts en benamingen zijn.
Bedankt mensen

Graag gedaan, blij dat je ze niet hoeft weg te gooien. Ik gok een beetje op omgestempelde (vervangers voor) Japanse of Koreaanse types of andere vervalsingen, in elk geval oorspronkelijk van een heel ander type (2SCxxxx ofzo). Voor het simpele werk zullen ze sowieso volstaan, kan wel dat het misgaat als je ze op het randje van de specs gebruikt - maar kan net zo goed dat ze juist beter zijn dan de P2N2222A.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."