automaat

ik heb een vraag .
het gaat over een standaard automaat.
wat is een calibreerstift?

Sine

Moderator

Die wordt niet gebruikt voor "standaard" din-rail automaten maar voor pen zekeringen.

Dat is iets van Belgie en van lang geleden ;)

-edit-

Even verplaatst naar Schoolvragen

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 3 maart 2018 15:14:03 (15%)

ja maar ik moet het weten onze leerkracht is noch al ouderwets;)

mvdk

Golden Member

Het is te hopen dat forumlid Turbokeu dit topic meeleest. Die heeft zo'n 7 jaar geleden dit https://www.circuitsonline.net/forum/view/97360 topic hier gehad. Zoals ik het begrijp, ontbreken op de foto daar de stiften. Maar misschien heeft ie nog wat?

pamwikkeling

Special Member

Stel je hebt twee zekeringen met exact dezelfde afmetingen.
De ene is echter geschikt voor 16A en de andere is geschikt voor 25A

Wat zou er gebeuren indien je in een licht kring (1.5 mm² draad) die normaal afgezekerd is op 16A, een zekering van 25A zekering zou steken ?

Wat zou je doen om te verhinderen dat men een te "zware" zekering gebruikt in een kring die daarvoor niet geschikt is ?

Arco

Special Member

Is dus vergelijkbaar met de pasmoer in Nederland...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

de benaming is anders als dat in NL is, maar hier kennen we eenzelfde systeem..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 3 maart 2018 15:25:43 schreef pamwikkeling:
Wat zou er gebeuren indien je in een licht kring (1.5 mm² draad) die normaal afgezekerd is op 16A, een zekering van 25A zekering zou steken ?

Goede vraag voor @mattiix

Maar ik wil er toch een kantekening bij plaatsen, mag in Belgie 1.5 mm² met 16 A afgezekerd worden, dat moet toch 10A zijn?
(of 2.5 mm² natuurlijk) :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

Bij gebruik van automaten niet, dan mag je in BE 1,5mm2 afzekeren met 16A en 2,5mm2 met 20A.

Op 3 maart 2018 15:07:12 schreef Sine ......... voor pen zekeringen. Dat is iets van Belgie en van lang geleden ;)

Wat denk je dat er in Nederland onderaan in stoppen zit?

Arco

Special Member

Pasmoer dus, en da's ook iets van lang geleden... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 3 maart 2018 15:59:44 schreef New Beetle:
[...] Wat denk je dat er in Nederland onderaan in stoppen zit?

Belgen hadden nog andere vreemde dingen die hier in NL nooit gebruikt zijn ;)

Op 3 maart 2018 16:47:54 schreef Sine:
Belgen hadden nog andere vreemde dingen die hier in NL nooit gebruikt zijn ;)

Dat is natuurlijk nog altijd geen antwoord op de vraag wat er onderaan in die Hollandse stoppen zit.

Op 3 maart 2018 16:10:06 schreef Arco:
Pasmoer dus, en da's ook iets van lang geleden... :)

En hoe denk je dat dat in Belgie heet?

aardscheider, vierkante inbouwdozen, 20A wcd groepen, 300mA aardlek in de voeding, en nog wel meer :)

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 3 maart 2018 16:57:33 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 maart 2018 16:57:04 schreef testman:
aardscheider, vierkante inbouwdozen, 20A wcd groepen, 300mA aardlek in de voeding, en nog wel meer :)

Vreemde Nederlanders, geen aardscheiders, ronde inbouwdozen en geen AREI... Hoe komen ze erop :)

Lambiek

Special Member

De vraag gaat toch over automaten, niet over smeltpatronen met een pasmoer.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 3 maart 2018 17:14:15 schreef Lambiek:
De vraag gaat toch over automaten, niet over smeltpatronen met een pasmoer.

Ook automaten komen in penvorm en als smeltpatroon voor.

mvdk

Golden Member

Is er nou hier echt niet iemand uit België die een mooi plaatje kan laten zien hoe het zit? Pasmoeren zijn voor een Ollander wel duidelijk, automaten ook, in NL kennen we ook nog van die schroefautomaten, maar hoe ziet zo'n calibreerstift er nou uit? Is het nou zo erg om die jongen te vertellen hoe het zit? Google laat me in de steek, nou ja, ik kom in dat topic van Turbokeu terecht, en die zwijgt ook, terwijl ie vandaag wel het forum bezocht. Spannend hoor...

Lambiek

Special Member

Op 3 maart 2018 17:29:22 schreef New Beetle:
Ook automaten komen in penvorm en als smeltpatroon voor.

Ja, maar die noemen we hier een automatische zekering.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Google laat me in de steek

Misschien ligt het 'm aan de spelling.

Kalibreerelementen verhinderen dat een zekering of automaat van te grote stroomsterkte wordt geplaatst in een stiftveiligheidshouder aangesloten met een geleider van lagere sectie, wat dus zorgt een optimale beveiliging van de geleiders

http://be.geindustrial.com/print/node/152241

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit zijn de huidige calibreerelementen. Calibreerstiften zijn nog ouder, antiek zeg maar en kan ze zelfs niet meer vinden. Zal mijn best doen.

vergeten

Golden Member

Op 3 maart 2018 15:36:49 schreef Arco:
Is dus vergelijkbaar met de pasmoer in Nederland...

Op 3 maart 2018 16:10:06 schreef Arco:
Pasmoer dus, en da's ook iets van lang geleden... :)

Als je zo'n ding eens goed bekijkt is het een passchroef die je los of vastdraait met een passchroefsleutel.

Niks geen moer dus! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

die zijn er dan al wel lang, maar nog niet ouderwets, gaan er op t werk een honderd per jaar nog in verdeelkasten. je hebt nog steeds beter een onderverdeler op zekeringen zitten als automaten, die zijn niet selectief te krijgen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Belgen hadden nog andere vreemde dingen die hier in NL nooit gebruikt zijn ;)

Doel je op gezond verstand of zo? :grijns:

(sorry hoor, die kon ik niet laten liggen)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord